رئیس جمهور در واکنش به منتقدان دولت که از تغییر لحن دولت صحبت می‌کنند، گفت: دولت وعده‌های خود را در شرایط صلح داد اما اکنون شرایط جنگ است و شرایط صلح و جنگ با هم تفاوت دارد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (دوشنبه) در مراسم روز ملی صنعت پتروشیمی با اشاره به این که این دوران تحریم و فشار بر ملت ایران به سر می آید، اظهار کرد: دشمنان متوجه شدند که با فشار حداکثری نمی‌توانند ما را وادار به تسلیم کنند هدف آنها این است که ما در این شرایط سر میز مذاکره رفته و هر آن چه آنها گفتند قبول کنیم ولی این کار شدنی نیست.

وی در ادامه افزود: برخی به دولت انتقاد می‌کنند که چرا به قول‌های که داده است عمل نمی‌کند؟ در حالی که ما در شرایط صلح آن قول‌ها را داده‌ایم، ولی اکنون وارد جنگ شدیم جنگی که ما آن را آغاز نکردیم حتی بهانه هم به دشمن ندادیم بلکه دشمن جنگ را شروع کرد تا قامت استوار ملت بزرگ ما را بشکند. بنابراین این حرف منطقی نیست که برخی که با دولت خرده فرمایش دارند، بگویند لحن دولت نسبت به سال ۹۶ در فروردین ۹۸ فرق کرده است. آن شرایط، شرایط صلح بود اما اکنون شرایط جنگی است  که شرایط ویژه خود دارد.

روحانی با بیان این که دشمن از سال ۹۷ جنگ همه جانبه اقتصادی علیه ما را شروع کرد افزود: آنها می‌خواستند این جنگ سیاسی و حقوقی هم بشود و همه دنیا سازمان ملل و سازمان‌های بین المللی مقابل ما بایستندند اما موفق نشدند. در جنگ اقتصادی هم موفق نشده و نمی‌شوند .

وی خاطرنشان کرد: ملت ما در زندگی روزمره و نیازهای ضروری خود دچار مشکل نیست. آمار نشان می‌دهد روند اشتغال ما با وجود تحریم‌ها درست بوده است ما توانستیم تورم را در بهار امسال تاحدودی مهار کنیم. پارسال رشد اقتصادی ما منفی بود و امسال امیدواریم این رشد منفی نباشد. همه رهبران بزرگ دنیا و حتی دوستان آمریکا می‌گویند که آمریکا هم اشتباه کرده است و هم ناموفق بوده است آمریکا هم در جلسات خصوصی به دوستان خود می‌گوید در محاسبه خود اشتباه کرده است. آنها محاسبه کرده بودند که چند ماه به ملت ما فشار بیاورند و مردم به خیابان می آیند و برای آنها فرش قرمز پهن می‌کنند و آنها را به ایران دعوت می‌کنند. اما این حداکثر نادانی و بدمحاسبه کردن است زیرا مردم ما به خوبی می‌فهمند چه کسانی به آنها فشار می‌آورند.

رئیس جمهوری با تاکید بر این که حضور شجاعانه مردم در صحن اولین عامل موفقیت ما است خاطر نشان کرد: مردم آگاه و هوشیار بوده و راه خود و دوست از دشمن را خود تشخیص می‌دهند دلیل دوم موفقیت ما سرداران جبهه اقتصادی هستند. دشمن فکر می‌کرد اگر درآمد نفت خام را کاهش دهد درآمد ارزی ما دچار اختلال می‌شود.

وی ادامه داد: با این حال طبق اعلام رئیس بانک مرکزی ۲۰ درصد نیازهای ارزی کشور و بیش از ۵۰ درصد سامانه نیما را صنعت پتروشیمی تامین می‌کنند و در واقع صنعت پتروشیمی در خط مقدم صادرات غیر نفتی ما است و در این مسیر جهش صورت گرفته و از حرکت عادی خیلی سریعتر این صنعت حرکت می‌کند. براساس آمار اعلام شده تا پایان جهش دوم تولید محصولات پتروشیمی ما به ۱۰۰ میلیون تن در سال می‌رسد. یعنی از سال ۹۲ تا پایان ۱۴۰۰ محصولات ما دو برابر می‌شوند. در حال حاضر آماده سازی برای جهش سوم انجام شده است اما تکمیل آن به بعد از سال ۱۴۰۰ می‌رسد تا تولید ما از ۱۰۰ میلیون تن به ۱۳۳ میلیون تن برسد. در حال حاضر درآمد پتروشیمی ما حدود ۱۷ میلیارد دلار است در پایان جهش دوم یعنی در سال ۱۴۰۰ درآمد به ۲۵ میلیارد دلار و در جهش سوم به ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد.

روحانی با بیان این که ما در شرایط تحریم این موفقیت‌ها را به دست آوردیم خاطر نشان کرد: این صنعت در سطح اقتصاد ملی تلاش می‌کند و من از طرف ملت از همه مدیران و کارآفرین بخش پتروشیمی تشکر می‌کنم ما در تولیدات پتروشیمی در منطقه در رده دوم هستیم و با جهش سوم به تولید کننده اول منطقه تبدیل می‌شویم.

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *