اسکودا: حق مشروع «مقابله به مثل» برای ملت داغدار ایران ایجاد شد / نگرانی از یکجانبه گرایی‌های آمریکا در محافل حقوقی بین المللی مشهود است /

ضیایی بیگدلی: «ترامپ»، جنایتکار بین المللی قلمداد می‌شود و قابل تعقیب کیفری بین المللی است

اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) که به نمایندگی از سایر کانون وکلا‌های سراسر کشور به فعالیت می‌پردازد، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، جامعه حقوقی دنیا از یاغی گری‌ها و قانون شکنی‌ها و یکجانبه گرایی‌های آمریکا، نگران است و این نگرانی را می‌توان به خوبی در مذاکرات و محافل و نشست‌های علمی و حقوقی در گستره بین المللی حس کرد.

حق مشروع «مقابله به مثل» برای ملت داغدار ایران ایجاد شد / نگرانی از یکجانبه گرایی‌های آمریکا در محافل حقوقی بین المللی  مشهود است
پس از به شهادت رسیدن سردار سرافراز اسلام در عملیات تروریستی شب گذشته آمریکا در خاک عراق و در حوالی فرودگاه بغداد، جامعه حقوقی کشور و کانون های وکلای دادگستری با صدور بیانیه هایی ضمن عرض تسلیت به محضر ملت بزرگ ایران، انزجار خود را از این اقدامات و اعمال وحشیانه دولت آمریکا ابراز کردند و اظهار داشتند که ترامپ به عنوان رهبر تروریسم بین المللی، مورد نفرت عمومی جهانیان بوده و همچنین این اقدام موجب خواهد شد تا حق مشروع مقابله به مثل برای ملت داغدار ایران و آزادگان جهان ایجاد شود.

به گزارش «تابناک»؛ اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) که به نمایندگی از سایر کانون وکلاهای سراسر کشور با صدور بیانیه ای اعلام کرد، جامعه حقوقی دنیا از یاغی گری‌ها و قانون شکنی‌ها و یکجانبه گرایی‌های آمریکا، نگران است و این نگرانی را می‌توان به خوبی در مذاکرات و محافل و نشست‌های علمی و حقوقی در گستره بین المللی حس کرد.

در این بیانیه آمده است: «ترامپ که به عنوان رهبر تروریسم بین المللی، مورد نفرت عمومی جهانیان است، در اقدامی احمقانه و نفرت انگیز دست به ترور قهرمان ملی ایران سردار سرلشکر قاسم سلیمانی زد. حاج قاسم، به عنوان نماد اقتدار ایران، خاری در چشم سلطه‌گران و زورگویان مدعی دموکراسی و حقوق بشر بود، وگرنه آن‌ها بهتر از هر کس می‌دانستند که اگر حاج‌قاسم و همرزمانش نبودند، خاورمیانه اکنون با سیه روزی تحت خلافت ابوبکر البغدادی قرار داشت و بازار برده فروشی برقرار بود، شاید هم گناه حاج قاسم همین بود که نگذاشت رویای ائتلاف جهل و سلطه در منطقه محقق شود.

ملت شریف ایران همان گونه که مداخله آمریکا و اذنابش در کودتای ۲۸ مرداد را فراموش نکردند، این جنایت هولناک را نیز از خاطر نخواهند برد. حاج قاسم به آرزویش رسید و در دل‌ها جاودانه شد، ولی ترامپ با این اقدام جنایتکارانه در چاه خشم و نفرت ابدی ملت ایران و همه آزادگان جهان فرو نشست.

خطای استراتژیک ترامپ که با هدف ماندن در قدرت انجام گرفت، حق مشروع مقابله به مثل را برای ملت داغدار ایران و آزادگان جهان ایجاد کرد. جامعه حقوقی دنیا از یاغی گری‌ها و قانون شکنی‌ها و یکجانبه گرایی‌های آمریکا، نگران است و این نگرانی را می‌توان به خوبی در مذاکرات و محافل و نشست‌های علمی و حقوقی در گستره بین المللی حس کرد.

اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران، شهادت سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی را به روح بلند ایشان تبریک و به محضر مقام معظم رهبری، خانواده محترم شهید، نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عموم ملت ایران و علاقه‌مندان آن شهید والامقام تسلیت می‌گوید و این اقدام ددمنشانه دولت آمریکا را که نقض همه قواعد بین المللی است، به شدت محکوم می‌کند. تا ایران هست، یاد دلاوری‌ها و سلحشوری‌های سردار سلیمانی در دوران دفاع مقدس نیز باقی خواهد بود. روحش شاد و یادش پر رهرو باد.»

باید خاطرنشان کرد، مطابق کنوانسیون شانزدهم نوامبر ۱۹۳۷ جلوگیری و مجازات تروریسم «منظور از اعمال تروریستی»، اعمال جنایتکارانه‌ای است که علیه یک دولت، با هدف ایجاد حالت وحشت و ترور در افکار اشخاص خاص یا گروه‌ها یا افکار عمومی به اجرا درمی‌آید. این کنوانسیون هر عملی که عمدا موجب صدمه جانی افرادی که دارای مشاغل یا مقامات دولتی هستند، صورت گیرد را اعمال تروریستی محسوب می‌کند.

لذا به اعتقاد حقوقدانان، قطعا حمله پهپاد آمریکایی و به شهادت رساندن سردار سلیمانی نقض واضح قطعنامه ۱۲۶۹ مصوب ۱۹ اکتبر ۱۹۹۹، قطعنامه ۱۳۶۸ مصوب ۲۰۰۱ و قطعنامه ۱۳۷۳ مصوب ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی ناشی از اقدامات تروریستی، نقض حق حیات، بی حرمتی به کرامت و منزلت انسانی و نقض فاحش حقوق بشر بوده و بنابراین، حق دفاع مشروع منطبق بر ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در برابر حملات تروریستی را برای دولت مورد حمله تروریستی به رسمیت می‌شناسد.

همچنین دکتر محمدرضا ضیایی بیگدلی، حقوقدان، استاد دانشگاه و مولف کتب حقوق بین الملل ضمن اظهار تاسف و تالم بسیار از شهادت سردار قاسم سلیمانی اظهار داشت: «به عنوان یک معلم قدیمی حقوق بین الملل مختصرا یادآور می‌شوم که عملیات مسلحانه نیرو‌های آمریکایی در خاک عراق “تجاوز “محسوب می‌شود و دولت عراق می‌تواند با کمک نیرو‌های ایرانی مبادرت به دفاع مشروع علیه امریکا کند.

به علاوه این اقدام طبق بند ۲ماده ۵اصلاحی اساسنامه دیوان بین المللی کیفری مصوب ۲۰۱۰ جنایت محسوب و رئیس جمهور آمریکا

که مستقیم دستور این عملیات را داده است و سایر دست اندرکاران آن، جنایتکار بین المللی قلمداد می‌شوند و قابل تعقیب کیفری هستند.

اسکودا-حقوقدان#

حقوق بین الملل#

سلیمانی-حقوق بین الملل-ترور#

صبای آریانا#

saaok#

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *