برخلاف ادعای مطرح شده، دبیر جشنواره اختیار شکستن قانون به تشخیص خودش را ندارد و در فراخوان جشنواره نیز به صراحت آمده است: «تفسیر و رفع ابهام از مقررات و اخذ تصمیم نهایی درباره موضوعات پیش‌بینی نشده به عهده دبیر جشنواره است» و این در حالی است که نرسیدن یک یا چند فیلم به جشنواره فجر، اتفاق مبهم یا موضوع پیش بینی نشده‌ای نیست…

هفتمین روز جشنواره فیلم فجر با رونمایی از فیلم‌های بلند داستانی «لباس شخصی»، «خروج» و «آتابای»، فیلم مستند «زندگی میان پرچم‌های جنگی» و فیلم کوتاه «مادر برفی» همراه بود که از میان این آثار «آتابای» بهترین فیلم این روز و یکی از بهترین فیلم‌های جشنواره بود اما حاشیه پررنگ تر از متن نشست خبری جنجالی فیلم «خروج» و انگشت اتهام حاتمی کیا به سمت جشنواره به تقلب در آرای مردمی بدون ارائه سند بود؛ با این حال مهم‌ترین حاشیه جشنواره کوشش رسانه‌ای برای توجیه قانون شکنی متولیان جشنواره با توسل به یک توجیه متکی بر دروغ است.

به گزارش «تابناک»؛ جشنواره فجر سی و هشتم از شنبه دوازده آغاز شد تا بیست و دوم بهمن با نمایش و داوری 28 فیلم بلند داستانی در دو بخش اصلی و نگاه نو، ده فیلم کوتاه داستانی و ده مستند همراه خواهد بود. همچون چند دوره پیشین، سینمای خبرنگاران سینمایی و منتقدین فیلم، سینماملت تعیین شده است. در این دوره با کاهش خبرنگاران غیرفعال یا غیرمرتبط، عوامل فیلم ها در کنار اهالی رسانه در پردیس سینمایی ملت حضور دارند و میهمانان و هنرمندان در پردیس سینمایی چارسو به دیدن فیلم‌ها خواهند نشست.

اگر جزو تماشاگران جشنواره در سینماهای مردمی هستید، راهنمای کامل فیلم‌ها جشنواره را مشتمل بر مشخصات تمامی فیلم‌ها از اینجا می‌توانید ببینید.

 

تلاش برای خروج از چاله قانون گریزی با سقوط در چاه ویل دروغ

راه دادن فیلم‌هایی که خارج از زمان بندی در جشنواره پذیرفته شده‌اند، از جمله «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان و «خورشید» ساخته مجید مجیدی به عنوان یک اقدام خلاف قواننین جشنواره فجر، نقدهای جدی را در پی داشته است؛ مسئله‌ای که باعث اقدام عجیبی برای توجیه چنین رفتارهایی شده است.توجیه قانون شکنی در جشنواره فجر با دروغ! / از لباس شخصی و خروج تا آتابای

یکی از رسانه‌های همسو با جشنواره فجر گزارشی در دفاع از قانون شکنی منتشر کرد که عیناً در وب سایت جشنواره فجر بازنشر شد. در این مطلب قانون شکنی در جشنواره، اینچنین توجیه شده است: «بر اساس آیین نامه سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر، در بخش مقررات عمومی مسابقه سینمای ایران، تفسیر و رفع ابهام از مقررات و اخذ تصمیم نهایی درباره موضوعات پیش بینی نشده به عهده دبیر جشنواره است. بنا بر این بند، دبیر جشنواره از اختیار بالایی در رابطه با فیلم‌های حاضر در جشنواره بهره‌مند است و طبق اختیاری که دارد، می‌تواند بنابر صلاحدید و شرایط موجود تصمیم گیری کند. اگر دبیر جشنواره بنا بر این اختیار، تصمیمی بگیرد که شائبه عدم رعایت قانون یا پایمال شدن حقوق فیلمسازان را داشته باشد و یا مورد نقد قرار بگیرد، بیشتر متوجه اصلاح این بند از آیین نامه و اختیارات دبیر است و در واقع دبیر کاری خلاف آیین نامه انجام نداده است.»

این در حالی است که برخلاف ادعای مطرح شده، دبیر جشنواره اختیار شکستن قانون به تشخیص خودش را ندارد و در فراخوان جشنواره نیز به صراحت آمده است: «تفسیر و رفع ابهام از مقررات و اخذ تصمیم نهایی درباره موضوعات پیش‌بینی نشده به عهده دبیر جشنواره است» و این در حالی است که نرسیدن یک یا چند فیلم به جشنواره فجر، اتفاق مبهم یا موضوع پیش بینی نشده‌ای نیست که دبیر بتواند با استفاده از آن، هر اقدامی دوست داشت انجام دهد.

از قضا تکلیف این موضوع به صراحت در آیین نامه مشخص شده و تاکید شده است: «آخرین مهلت تحویل نسخه نهایی فیلم (انتخاب شده توسط هیئت انتخاب) با استاندارد فنی، (DCP) و پوستر مربوطه روی سی دی، ۲۵ دی ماه ۱۳۹۸ است.» بنابراین اینکه عنوان شده ابهامی یا موضوع پیش بینی نشده‌ای در آیین نامه بوده، خلاف واقع است. اگر قرار باشد هر اقدام خلاف قانونی در جشنواره رخ دهد و بعد به این بند رفع ابهام متوسل شد، چه چیزی از قوانین جشنواره باقی می‌ماند و اساساً در این شرایط، چرا باید آیین نامه وجود داشته باشد؟!

انتظار می‌رود متولیان جشنواره سی و هشتم فجر دست کم مسئولیت پذیر باشند و اگر دست به قانون گریزی زده‌اند، کوشش نشود با دروغ ابعاد ماجرا وسعت داده شود. اگر قرار باشد تلاش برای خروج از چاله قانون گریزی با سقوط در چاه ویل دروغ، اتفاق تلخی است که نباید رخ دهد.

 

 

 

 

 

هفت فیلم صدرنشین آرای مردمی

تویجه قانون شکنی در جشنواره فجر با دروغ! / از لباس شخصی و خروج تا آتابای

 

نتیجه شمارش آرای فیلم‌های نمایش داده شده در روز ششم جشنواره فیلم فجر (1398/11/17) توسط ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر اعلام شد و در نهایت این فیلم‌ها باقی ماندند: شنای پروانه، درخت گردو، آبان یازده 60، دو زیست، مغز استخوان، روز بلوا، روز صفر. لازم به توضیح است فهرست فیلم ها بدون اولویت است.

 

فیلم‌های روز هفتم

هفتمین روز جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلم «لباس شخصی» به کارگردانی امیرعباس ربیعی، «خروج» اثر ابراهیم حاتمی کیا و «آتابای» به کارگردانی نیکی کریمی، فیلم مستند «زندگی میان پرچم‌های جنگی» به کارگردانی محسن اسلام زاده و فیلم کوتاه «مادر» اثر مرجان خسروی همراه شد.

 

لباس شخصی

رونمایی ده فیلم بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر؛ از روز صبر تا لباس شخصی

کارگردان: امیرعباس ربیعی
تهیه‌کننده: حبیب والی‌نژاد
نویسنده: امیرعباس ربیعی

 

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی،نجلا نظریان، مهیار شاپوری، احمد لشینی، کیوان محمود نژاد،شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، علی فرهاد زاده و ماه‌منیر بیطاری
خلاصه داستان: «بهترین حربه برای ضربه، دوستی است. چون پیچیدگی در سادگی اوست. به لباس شخصی‌ها بیشتر شک کن!» روایتی از دستگیری سران حزب توده در روزهای پرهیاهوی دهه شصت

 

خروج

فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر سی و هشت

کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا
تهیه‌کننده: حبیب‌اله والی‌نژاد
نویسنده: ابراهیم حاتمی‌کیا
بازیگران:  فرامرز قریبیان، پانته‌آ پناهی ها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی نیا، کامبیز دیرباز، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقی پور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی، رامین پور ایمان و محسن صادقی نسب
فیلمبردار: وحید ابراهیمی
تدوین گر: عماد خدابخش
خلاصه داستان: بر اساس بارش و سیل، محصول پنبه گروهی از کشاورزان از بین می‌رود. آنها پس از آنکه موفق به دریافت خسارت‌شان نمی‌شود، با تراکتور به مقابل نهاد ریاست جمهوری می‌آیند تا اعتراض‌شان را مطرح کنند.

 

آتابای

فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر سی و هشت
کارگردان: نیکی کریمی
تهیه‌کننده: نیکی کریمی
نویسنده: هادی حجازی‌فر
بازیگران: هادی حجازی‌فر، جواد عزتی، سحر دولتشاهی و دانیال نوروش
فیلمبردار: سامان لطفیان
تدوین گر: حسین جمشیدی
خلاصه داستان: آتابای 40 ساله به همراه پدر و خواهرزاده‌اش در روستای پیرکندی(خوی) زندگی می‌کنند. او سال‌ها پیش، دانشجوی معماری در دانشگاه هنرهای زیبای تهران بوده و یک سال مانده به فارغ‌التحصیلی، به علت مشکلات روحی ناشی از عشق نافرجام به هم دانشگاهی‌اش، ترک تحصیل کرده و به زادگاه خود بازگشته است… .

 

زندگی میان پرچم‌های جنگی

فیلم شهردار تهران به جشنواره فجر راه یافت، مستندهای تحسین شده بیرون ماند
کارگردان: محسن اسلام‌زاده
تهیه‌کننده: محسن اسلام‌زاده

داستان: مستندساز که پیش‌تر روایت‌هایی نسبتاً همدلانه با طالبان ساخته بود، این بار تلاش کرده روایتی درباره داعش بسازد.

 

مادر برفی

کارگردان: مرجان خسروی
تهیه‌کننده: سیدشهاب‌الدین طباطبایی

 

 

تکمیل می شود …

***********************

 منبع : تابناک

       #صبای آریانا

SAAOK#

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *