اسماعیلی گفت: هیات‌های نظارت بر حفظ حقوق شهروندی قوه قضاییه در سال ۱۳۹۸، عملکرد درخشانی داشتند. این هیات‌ها در سال گذشته، ۱۳۷۶ مورد گزارش و شکایت مردمی را در ارتباط با حقوق شهرندی دریافت کردند که همه این گزارشات بررسی شده است.

نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه آغاز شد

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی  نشست خبری غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد.

سخنگوی قوه قضاییه در این نشست با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: در ایام شیوع ویروس کرونا، طهارت جسم و ضدعفونی کردن اماکن در جهت مقابله با این ویروس را به خوبی تمرین کردیم؛ اما باید توجه داشت که کرونای موسوم به کووید ۱۹ نباید ما را از کروناهای خطرناک دیگر غافل کند.

وی ادامه داد: مواظب باشید کرونای گناه و معصیت، ظلم و بی عدالتی، تعدی و تجاوز به حقوق دیگران، غفلت و فراموشی از خود و خالق، ما را به ورطه هلاکت نکشاند.

اسماعیلی تصریح کرد: در کرونای موسوم به کووید ۱۹، آموزش دیدیم که پنجره ها را باز کنیم تا هوا گردش داشته باشد؛ اکنون پنجره‌های رحمت الهی باز شده و نسیم رحمت وزیدن گرفته است. از این فضا غافل نشوید و خدای نکرده این پنجره ها را به روی خودمان نبندیم.

وی ادامه داد: به بهانه‌های مختلف به دنبال روزه نگرفتن نباشیم، فتاوای علما در مورد ممنوعیت روزه برای کسانیکه روزه برای آن‌ها ضرر دارد، واضح و روشن است و امری تازه نیست.

افرادی که به هر دلیل از روزه گرفتن معذور هستند، حرمات ماه مبارک رمضان را نگه دارند

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: کسانیکه به هر دلیل از روزه گرفتن معاف و معذور هستند، نیز باید حرمت این ماه و حرمت روزه داران این ماه را نگه دارند و از خوردن و آشامیدن به صورت علنی اجتناب کنند. اصناف و کسبه به ویژه کسبه‌ای که مواد خوراکی و آشامیدنی برای تناول در محل ارائه می‌کنند، باید به حرمت این ماه و اقتضائات آن توجه کافی داشته باشند.

اسماعیلی بیان داشت: از سنت‌های خوب این ماه سفره‌های افطاری بوده و هست. اگر امسال به دلایل شرایط اجتماعی امکان گستراندن سفره‌های افطار و دعوت مومنین روزه دار فراهم نشد، تاسی بجوییم به رفتار خداپسندانه مقام معظم رهبری که دستور دادند برای این ایام جهت تامین غذای نیازمندان سبد معیشتی تهیه و ارسال شود و بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در این مسیر پیشگام شدند و بسته‌های معیشتی را برای سفره افطار نیازمندان مهیا نمودند.

سخنگوی قوه قضاییه با قدردانی از بنیاد مستضعفان به دلیل توجه به خانواده‌های زندانیان نیازمند تصریح کرد: جمع کثیری از خانواده‌های زندانیان نیازمند مشمول دریافت سبد معیشتی ایام کرونا و ماه بارک رمضان شدند و برای همه برکت خواهد داشت.

وی ادامه داد: این سنت قابل اجرا است؛ مومنانی که تمکن مالی دارند اگر امکان گستراندن سفره افطار نداشتند، حتما سبد‌های معیشتی برای نیازمندان ارسال کنند و روزه داران نیازمند را در افطار‌های ماه مبارک رمضان دریابند.

وی گفت:  به عنوان نظر شخصی خودم از متولیان امور در حوزه تدوین دستورالعمل‌های متعدد در مورد مقابله با کرونا تقاضا دارم که برای تشکیل جلسات محدود مذهبی و نماز‌های جماعت در این ماه هم پروتکل بنویسند و ساده‌ترین راه را که تعطیلی مساجد باشد، برنگزینند و می‌شود مساجد را هم مانند بازار و پاساژ‌ها با تدوین پروتکل‌هایی برای استفاده مومنان مهیا کرد.

سخنگوی قوه قضاییه با تقدیر از کادر درمانی و گروه‌های جهادی مردمی از گروه‌های جهادی حوزه‌های علمیه تشکر ویژه کرد و گفت: این گروه ها، ایثارگرانه، بدون نام و نان و بدون نمایش، کار جهادی غسل و کفن و دفن اموات کرونایی را عهده دار شدند که هم یک تکلیف شرعی بود و هم موجب آرامش خانواده‌های داغدیده شد.

توسعه دادرسی الکترونیک در دوران بحران کرونا

اسماعیلی با بیان اینکه قوه قضاییه در چارچوب راهبرد‌های اعلامی از سوی مقام معظم رهبری، تلاش کرد از تهدید‌های ناشی از ویروس کرونا فرصت بسازد، تصریح کرد: در این مسیر علیرغم کاهش فعالیت‌های اجتماعی و اداری، این قوه در زمینه‌های مختلف گام‌های مهمی برداشت که از جمله می‌توان به توسعه دادرسی الکترونیک، راه اندازی سامانه‌های موردنیاز از جمله سامانه اخیر که در قانون بودجه ۹۹ برای ثبت قراردا‌های مالی وکلا تصویب شد، استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس، اجرایی و عملیاتی نمودن نهاد‌های ارفاقی پیش بینی شده در قانون مجازات اسلامی، کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها به ویژه با گسترش مراقبت‌های الکترونیکی، اشاره کرد.

وی همه مردم و مسئولان را به مشارکت فعال در موضوع پیشگیری از جرم دعوت کرد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اهتمام بسیار جدی قوه قضاییه به موضوع حقوق شهروندی، اظهار کرد: قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران حقوق شهروندی را در مقام اجرا و عمل وظیفه خود می‌داند و به دنبال شعار و فضاسازی سیاسی و اجتماعی نیست.

***********************

منبع:خبرگزاری میزان

# صبای آریانا @

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *