تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا ظاهرا موجب ذوق زدگی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا شده است، به گونه ای که در توییتی از ایران خواست با او مذاکره کند. ترامپ در توییتی درباره تمایلش به مذاکره با ایران صریح‌تر سخن گفت و نوشت: خیلی خوب و هیجان‌انگیز است که ما مایکل را در خانه‌مان داریم. از ایران تشکر می‌کنم. برای توافق جدید تا انتخابات آمریکا صبر نکنید! من برنده خواهم شد. اکنون می‌توانید توافق بهتری داشته باشید!

تبادل زندانیان ایران و آمریکا به معنای آغاز مذاکرات مستقیم است!؟

تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا ظاهرا موجب ذوق زدگی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا شده است، به گونه ای که در توییتی از ایران خواست با او مذاکره کند.

پس از تبادل زندانیان اخیر بین ایران و آمریکا، ترامپ بار دیگر پس از ماه ها سکوت، بر طبل مذاکره با ایران می‌کوبد و در دو توییت مجزا، اشتیاق و تمایل خود را برای مذاکره با ایران آشکار کرد.

دونالد ترامپ در واکنش به آزادی مایکل وایت، زندانی آمریکایی در ایران که در برابر آزادی مجید طاهری رخ داد، در  توییتی نوشت: از زمانی که من سر کار آمده‌ام، بیش از ۴۰ گروگان و زندانی آمریکایی را به خانه آورده‌ایم. از ایران ممنونم؛ این نشان داد که توافق ممکن است!

ترامپ چند ساعت بعد در توییتی دیگر درباره تمایلش به مذاکره با ایران صریح‌تر سخن گفت و نوشت: خیلی خوب و هیجان‌انگیز است که ما مایکل را در خانه‌مان داریم. از ایران تشکر می‌کنم. برای توافق جدید تا انتخابات آمریکا صبر نکنید! من برنده خواهم شد. اکنون می‌توانید توافق بهتری داشته باشید!

تبادل زندانیان ایران و آمریکا به معنای آغاز مذاکرات مستقیم است!؟

در دو سال گذشته، ترامپ بارها به رغم کمپین فشار حداکثری و اقدامات خصمانه متعدد علیه ایران و از جمله ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، خواستار مذاکره با ایران شده است، حال آنکه از توافق هسته ای با ایران نیز خارج شده و می توان گفت دیپلماسی را با بن بست مواجه کرده است.

از طرف دیگر، آمریکای ترامپ آنچنان که بسیاری از ناظران و مقامات بین المللی معتقدند، قابل اعتماد نیست، به ویژه آنکه بسیاری از توافقات و معاهدات بین المللی را در سالیان گذشته زیر پای گذاشته است.

او از سوی دیگر طی ماه های گذشته بارها در اظهاراتی گفته، مذاکره با ایران اهمیتی برایش ندارد و حتی بهمن ماه پارسال در واکنش به مصاحبه “محمد جواد ظریف” با نشریه آلمانی اشپیگل درباره مذاکره احتمالی ایران و آمریکا در صورتی که آمریکا تحریم های یکجانبه علیه ایران را تعلیق کند، به فارسی در توییتی نوشت: نه ممنون

پاسخ ظریف

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ساعاتی پس از پیشنهاد تلویحی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به تهران برای مذاکره، اعلام کرد که ایران و دیگر طرف‌های برجام هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکردند.

ظریف با اشاره به پایبندی ایران به توافق هسته‌ای و بدعهدی  آمریکا در خروج از این توافق، در صفحه رسمی توئیتر خود خطاب به ترامپ نوشت: زمانی که شما وارد دفتر (کاخ سفید) شدید، ما صاحب یک توافق بودیم. ایران و دیگر طرف‌های برجام هیچ گاه میز (مذاکره) را ترک نکردند.

تبادل زندانیان ایران و آمریکا به معنای آغاز مذاکرات مستقیم است!؟
وزیر امور خارجه ایران در خصوص مشاوران ترامپ ـ که از زمان ریاست جمهوری وی تا به حال اغلب آنها کنار گذاشته شدند ـ اضافه کرد: مشاوران شما ـ که اغلب تاکنون اخراج شدند ـ قمار احمقانه‌ای انجام دادند. این به شما بستگی دارد که چه زمانی بخواهید آن را اصلاح کنید.

ترامپ در حالی تبادل زندانیان را به مذاکره تعبیر کرده است که باید گفت این مساله، نه نشانه ای از آغاز مذاکره است و نه اینکه تبادل زندانیان نتیجه مذاکره بوده است.

ترامپ در حالی تبادیل زندانیان را به مذاکره تعبیر کرده است که باید گفت، این مساله نه نشانه ای از آغاز مذاکره است و نه اینکه تبادل زندانیان نتیجه مذاکره بوده است.

در همین رابطه، دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در واکنش به پیشنهاد ترامپ درباره مذاکره و موضوع تبادل زندانیان با هشتگ‌های ترامپ، تبادل زندانیان و مذاکره نوشت: «اوضاع ترامپ چه در تقابل‌های بین المللی، چه در افتضاح مدیریت کرونا و چه در آتش افروزی نژادپرستانه در داخل آمریکا به قدری خراب است که تیمش چاره‌ای جز تولید و نمایش موفقیت‌های ساختگی برای او ندارند. تبادل زندانیان، نتیجه مذاکره نبوده و هیچ مذاکره‌ای هم در آینده انجام نخواهد شد.»

ترامپ با بحران های داخلی زیادی در آمریکا مواجه است و به نظر می رسد به دنبال آغاز مذاکراتی جدید با ایران برای کسب یک دستاورد در سیاست خارجی خود است که با توجه به بی اعتمادی گسترده جهانی به او تصور نمی شود این خواسته ترامپ محقق شود.

********************************************

منبع:تابناک

#صبای عدالت اریانا

#saaok

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *