اولین جلسه غیرعلنی مجلس یازدهم که با هدف بررسی مسائل اقتصادی، امنیتی و انرژی تشکیل شد؛ و مطابق فضای هر نشست دیگری از این جنس، محوریت خود را به موضوعات مهمی بخشید که دانستن آن‌ها حق مردم است.

اولین جلسه غیرعلنی مجلس یازدهم که با هدف بررسی مسائل اقتصادی، امنیتی و انرژی تشکیل شد؛ و مطابق فضای هر نشست دیگری از این جنس، محوریت خود را به موضوعات مهمی بخشید که دانستن آن‌ها حق مردم است.

دیروز اولین جلسه غیرعلنی مجلس یازدهم با حضور حجت الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات و بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت برگزار شد، جلسه‌ای با محوریت‌بخشی به مسائل مهمی در زمینه امور امنیتی، اقتصادی و انرژی که تمامی چهار ساعت زمان قانونی نشست مجلس را از آن خود کرد، در صحن پارلمان را به روی خبرنگاران و اهالی رسانه بست و حتی برای لحظه‌ای کوتاه نیز فرصتی نصیب گوش ناظران و مخاطبان پی‌گیر رادیو فرهنگ نکرد تا از آنچه امروز میان نمایندگان مردم و وزرای دولت گذشت سردرآورند.

ماجرا از این قرار بود کهدیروز دو وزیر کابینه یازدهم درباره عمکرد و برنامه وزارتخانه‌های خود به مجلس گزارش دهند؛ دو وزیری که هرکدام مسئولیت خطیر را در شرایط فعلی برعهده گرفته‌اند؛ یکی قرار است با لطایف الحیل تحریم‌ها را دور بزند و راهی برای صدور کالاهای نفتی باز کند و آن یکی هم بیش از هر زمان دیگری وظیفه پاسداری و صیانت از امنیت داخل و مرزهای کشور را بر گرده خویش احساس می‌کند. از همین رو بود که بیشتر سخنان وزیر نفت به وضعیت فروش محصولات پتروشیمی‌ها و نفت خام ایران، رویکرد این وزارتخانه در قبال اعمال فشرده و گسترده تحریم‌ها و راهکارهای دورزدن آن اختصاص یافت و نمایندگان مجلس گزارش او درباب حال ‌و روز ثروتمندترین وزارتخانه دولت را شنیدند. وزیر اطلاعات هم توضیحاتی درباره آخرین اقدامات اطلاعاتی و امنیتی در کشور و نیز اِشراف دستگاه‌های مسئول در این زمینه بر امنیت مرزها و رصد تحرکات ضدامنیتی در داخل و خارج کشور ارائه کرد.

گزارش وزرا که پایان یافت، نوبت به سخن‌گفتن نمایندگانی رسید که به قید قرعه تعیین شده بودند تا در پاسخ به سخنان زنگنه و علوی و برخی موضوعات مطرح شده از سوی این دو وزیر واکنش نشان دهند. البته همان‌طور که انتظار می‌رفت روی صحبت اکثر آنان با وزیر نفت بود و مالک شریعتی و موسی احمدی با انتقاداتشان از این وزارتخانه، بیشتر به چشم آمدند. طبق آنچه از این جلسه غیرعلنی منتشر شده، از میان انتقاداتی که تذکرات تعدادی از نمایندگان را به نشانه حمایت همراه خود داشت و خطاب به بیژن نامدار زنگنه بود، این جمله بیشتر از سایر سخنان به چشم آمد که: «حرف‌های شما درباره میزان فروش نفت و مسائل دیگر، چیزِ جدیدی نیست، بیان این مسائل نیازی به جلسه غیرعلنی نداشته است، وقت مجلس را گرفتید.»

جزئیات بیشتر از جلسه غیرعلنی را محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیئت رییسه مجلس بیان کرد که وضعیت تولید و صادرات نفت از موضوعات مهم مطرح شده بوده و اینکه در وضعیت بسیار مطلوبی از نظر ذخایر قرار داریم. او همچنین تاکید کرد که به مسائل و مشکلات نفت هم پرداخته شد و تعدادی از نمایندگان از عملکرد وزارت نفت انتقاد کردند.

به گفته فرهنگی بیشتر وقت مجلس به بررسی موضوعات مربوط به حوزه امنیتی اختصاص داشت و موضوعات کاملاٌ متنوعی همچون تهدیدات خارجی، امنیت داخلی و آسیب‌شناسی عملکرد مسئولان و تدابیر صیانتی در برخی مسائل مطرح شد. او اینطور ادامه داده که توضیحاتی درباره خنثی‌سازی اقدامات دشمنان بین‌المللی در داخل کشور داده و در نهایت اطلاعات خوبی تبادل شد.

احمد علیرضابیگی نماینده تبریز نیز درباره هشدار وزیر اطلاعات در خصوص تهدیدات مختلف از طریق ایجاد دام‌های اقتصادی و اجتماعی برای نمایندگان سخن گفت. طبق آنچه وی درباره صحبت‌های وزیر نفت گفته است، او (نامدار زنگنه) گزارشی در مورد محدودیت‌های موجود برای فروش و صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی ارائه و اعلام کرده که اهتمام زیادی برای به دست آوردن منابع بیشتر به کار گرفته شده است. علیرضابیگی از قول وزیر نفت یادآور شده که جلوی هر گونه توسعه اماکن و ساختمان‌های وزارت نفت در تهران گرفته خواهد شد و در نهایت اجازه تبدیل شدن وزارت نفت به حیاط خلوت برخی نمایندگان سابق برخلاغ فشارهای موجود داده نمی‌شود.

مجلس فردا نیز میزبان رضا اردکانیان وزیر نیرو و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی برای بررسی موضوعات مبتلابه این دو وزارتخانه است تا نشان دهد که عزمی جدی برای رسیدگی به مشکلات کشور دارد. برگزاری این چنین جلساتی روالی معمول در طول ادوار مجلس گذشته است تا به گفته فرهنگی سخنگوی هیات رییسه مجلس نمایندگان در جریان مسائل کشور قرار گرفته و مسئولان مسائل و مشکلات خود را ارائه کنند اما استمرار برگزاری جلسات غیرعلنی موضوعی هشدار دهنده است و بیم آن می رود که مجلس یازدهم همچون دوره دهم موضوعات مهم کشور را در پشت درهای بسته بررسی کند و مردم را از دانستن حقیقت محروم سازد.

با وجود اینکه سخنگوی هیات رییسه دلیل برگزاری جلسه غیرعلنی را محرمانه بودن برخی اطلاعات و جلوگیری از سوء استفاده دشمنان عنوان کرده است اما استمرار نشست‌های غیرعلنی و پشت پرده مغایر شعار اصلی نمایندگان مبنی بر شفافیت است کما اینکه به گفته عباس گودرزی نماینده بروجرد مجلس هفته آینده میزبان سردار سرلشکر محمدباقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برای بررسی مسائل دفاعی و امنیتی کشور است و گمان نمی‌رود این جلسه نیز به صورت علنی برگزار شود.

×××××××××××××××××××××××××××××

منبع:تابناک

#صبای عدالت اریانا

#SAAOK

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *