آیا در پیک اول شیوع ویروس کرونا در کشورمان قرار داریم؟ این سوالی است که در هفته‌های اخیر به کرات مطرح شده و واکنش بسیاری از مسئولان را در پی داشته است. سوالی که رئیس جمهور هم به آن پاسخ منفی داده، اما برخی شواهد و قرائن چیز دیگری نشان می‌دهند.

آیا در پیک اول شیوع ویروس کرونا در کشورمان قرار داریم؟ این سوالی است که در هفته‌های اخیر به کرات مطرح شده و واکنش بسیاری از مسئولان را در پی داشته است. سوالی که رئیس جمهور هم به آن پاسخ منفی داده، اما برخی شواهد و قرائن چیز دیگری نشان می‌دهند.
در روز‌هایی که شیوع ویروس کرونا در جهان سرعت گرفته و شاهد ابتلای یک میلیون نفر در پنج روز اخیر بوده ایم، آمار و ارقام ابتلا در کشورمان حکایت از رشد شمار مبتلایان به کووید-۱۹ دارد تا جایی که برخی با اتکا به نمودارها، تاکید دارند که در پیک دوم ابتلا به سر می‌بریم.
آن گونه که نمودار ترسیم شده آمار روزانه ابتلا به کرونا در ایران نشان می‌دهد، از نیمه اردیبهشت ماه به این سو شاهد افزایش آمار ابتلا به ویروس کرونا در کشورمان هستیم تا جایی که سخنگوی وزارت بهداشت در نیمه خرداد ماه از شناسایی سه هزار و ۵۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ خبر داد که بالاترین میزان مبتلایان شناسایی شده در کشورمان از روز نخست شناسایی این ویروس در کشور است.
آیا در موج دوم شیوع کرونا در ایران قرار داریم؟ نمودار‌ها چه می‌گویند؟
آمار روزانه مبتلایان شناسایی شده در ایران
البته این عدد در روز‌های بعد کاهش یافت، اما بر اساس آمار‌های رسمی وزارت بهداشت، تقریبا روزانه حدود ۲۵۰۰ بیمار جدید در کشورمان شناسایی می‌شوند. عدد بزرگی که پیشتر در پایان تعطیلات نوروزی تجربه اش کرده بودیم و برخی اقدامات از جمله تشدید فاصله گذاری‌ها و اعمال تعطیلات موجب شد کاهش بیابد.
این در حالی است که اگر آمار مبتلایان شناسایی شده در هر روز در کشورمان را کنار هم بچینیم، نموداری حاصل می‌آید که در آن دو قله به وضوح خودنمایی می‌کند و قله دوم جایی است که اکنون در دامنه آن قرار داریم. قله‌ای که برخی آن را موج دوم شیوع ویروس در کشورمان می‌نامند و با اتکا به آن نتیجه می‌گیرند که نیازمند اقداماتی در جهت عکس بازگشایی‌ها هستیم.
گزاره‌ای که مورد تایید دولت مردان و به طور ویژه متولیان بهداشت و درمان نیست و حتی رئیس جمهور هم یکی دو نوبت آن را مردود خوانده و تاکید کرده که وضعیت شیوع ویروس در کشورمان به طور کلی تغییر خاصی نداشته و تنها در برخی استان‌ها پیک شیوع دیرتر رقم خورده و موجب شده که در وضعیت قرمز قرار گیرند در حالی که برخی استان‌ها این پیک رو زودتر تجربه کرده و حالا از وضعیت قرمز خارج شده اند.
بر اساس این استدلال، استان‌هایی مانند قم و گیلان در ماه‌های ابتدایی شیوع ویروس در کشورمان به پیک ابتلا رسیده و حالا از آن عبور کرده اند و استان‌هایی مانند خوزستان در این روز‌ها در پیک شیوع هستند و به همین دلیل تدابیر ویژه مانند تغییر ساعت کاری در دستور کار مسئولانی این استان‌ها قرار دارد.
اما آیا دلیل افزایش آمار‌ها در این هفته‌ها و شکل گیری قله دوم در نمودار، نتیجه این اختلاف پیک شیوع در مناطق مختلف کشور است؟ معاون «بهداشت» وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال می‌گوید: «اینکه گفته می‌شود ایران در حال ورود به پیک دوم است، اشتباه است، زیرا میزان تست‌های انجام شده در حال افزایش است و طبیعی است که هرچه میزان تست‌ها بیشتر شود، موارد شناسایی شده نیز افزایش خواهد داشت.»
اشاره دکتر رئیسی به اتفاقی است که اگرچه خیلی زودتر وعده تحقق آن داده شده بود، اما مدت زیادی نیست رقم خورده و در نتیجه آن، ظرفیت تست‌های ویژه کرونا در کشورمان (تست‌های PCR) در دو جهش متوالی از ۱۰ هزار به ۲۰ هزار و سپس به حدود ۳۰ هزار تست در روز رسیده است. اتفاقی که موجب شده شمار مبتلایانی که شناسایی می‌شوند افزایش چشمگیری داشته باشد.
بر اساس این استدلال می‌توان نتیجه گرفت که آمار مبتلایان شناسایی نشده در ماه‌های نخست در کشورمان به مراتب بیشتر از چیزی بوده است که شناسایی و اعلام شده است. نقصی که با افزایش ظرفیت تست‌های ویژه در کشورمان رفع شده و آن گونه که مسئولان وزارت بهداشت تاکید دارند موجب افزایش آمار مبتلایان شده که معنی اش، رسیدن پیک دوم نیست.
آیا در موج دوم شیوع کرونا در ایران قرار داریم؟ نمودار‌ها چه می‌گویند؟
آمار روزانه مرگ و میر کووید۱۹ در ایران
این استدلال در حالی مطرح می‌شود که نیم نگاهی به نمودار مرگ و میر کرونا در کشورمان هم به نکات جالب توجهی می‌رسد؛ اینکه با کنار هم قرار دادن آمار مرگ و میر کرونا در هر روز هم به نموداری تقریبا مشابه نمودار قبلی می‌رسیم که دو قله واضح در آن مشهود است، با این تفاوت که ارتفاع قله دوم کمتر است. موضوعی تامل برانگیز که نشانه اوج گیری دوباره مرگ و میر کرونا در کشورمان است و استدلال‌هایی مانند افزایش ظرفیت تست برای پاسخگویی به آن کارایی ندارد.
ابهامی که رفع نشدن آن موجب خواهد شد بار دیگر اعتماد افکار عمومی به گزارش‌های مسئولان تا حدی مخدوش شود که نتیجه آن هرچه باشد، اتفاق مثبتی نیست. اتفاقی که برای پیشگیری از وقوعش می‌بایست چرایی افزایش جان باختگان در این هفته‌ها موشکافی و تشریح شود و در صورت نیاز، وعده عقب نشینی از بازگشایی‌ها تا جای ممکن محقق گردد.
××××××××××××××××××××××××××××××××××××
منبع:تابناک
#صبای عدالت آریانا
#SAAOK

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *