سخنگوی سازمان حفظ نباتات گفت: تاکنون سطح مبارزه با ملخ صحرایی به ۳۹۴ هزار و ۲۶ هکتار رسیده است.

محمدرضا میر : در خصوص آخرین وضعیت مبارزه با ملخ‌های صحرایی اظهار کرد: هشت استان در حال حاضر درگیر مبارزه با آفت ملخ صحرایی هستند که در این استان‌ها مبارزه شیمایی با ملخ‌ها صورت گرفته و همچنان نیز درحال انجام است.
سخنگوی سازمان حفظ نباتات گفت: این استان‌ها به ترتیب سطح مبارزه از بیشتر به کمتر عبارتند از: استان سیستان و بلوچستان با سطح مبارزه ۲۹ هزار و ۸۸۴ هکتار، استان هرمزگان ۶۹ هزار و ۴۵۰ هکتار، استان بوشهر ۴۲ هزار و ۸۰۵ هکتار، جنوب استان کرمان ۳۸ هزار و ۷۲۲ هکتار، استان فارس ۳۰ هزار و ۸۰۵ هکتار، استان خراسان جنوبی ۲۴ هزار و ۳۳۸ هکتار، استان خوزستان ۶ هزار و ۱۷ هکتار، شمال استان کرمان ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار و استان خراسان رضوی در حد ۵ هکتار مبارزه صورت گرفته است که در مجموع سطح مبارزه با ملخ‌های صحرایی تا به امروز به ۳۹۴ هزار و ۵۲۶ هکتار رسیده است.
وی بابیان اینکه مبارزه با رصد و دیده بانی صورت گرفته گفت: در کانون ورود ملخ‌ها به محض رویت ملخ‌ها مبارزه انجام شد به همین دلیل هیچ گونه خسارتی به باغات و مزارع کشاورزان در استان‌ها وارد نشده است.
میر در ادامه گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان فصل مبارزه سطح مبارزه با ملخ صحرایی به یک میلیون هکتار نزدیک شود و احتمالا تا اواخر تابستان مبارزه با ملخ‌های صحرایی ادامه یابد.
سخنگوی سازمان حفظ نباتات تاکید کرد: ملخ‌های صحرایی فقط در هشت استان اعلامی دیده شده و این ملخ‌ها از خطرناک‌ترین نوع آفت‌های نباتی به شمار می‌رود.
وی افزود: ملخ‌های رویت شده در استان تهران با ملخ‌های صحرایی ۸ استان اعلامی متفاوت است و خطر کمتری نسبت به نوع صحرایی دارد.
میر تاکید کرد: ملخ موجود در اکثر استان‌ها به ویژه نیمه شمالی کشور از نوع بومی است و از انواع آن می‌توان به ملخ مراکشی، ملخ ایتالیایی، ملخ‌های شاخک بلند و ملخ شکم بادمجانی اشاره کرد.
سخنگوی سازمان حفظ نباتات گفت: ملخ‌های بومی در اغلب استان‌ها به ویژه استان تهران به خصوص منطقه ورامین و فرودگاه امام خمینی و منطقه رباط کریم دیده می‌شود که اغلب از نوع ملخ مراکشی هستند.
وی افزود: جمعیت ملخ‌های موجود مورد رصد و ارزیابی قرار می‌گیرد و در صورتی که نیاز به مبارزه شیمایی با ملخ‌ها احساس شود کار مبارزه انجام می‌شود.
میر در خصوص خطر ملخ‌های موجود در استان تهران گفت: در صورتی که این ملخ‌ها در فاز تهاجمی قرار بگیرند می‌توانند به گیاهان آسیب وارد کنند، اما میزان آسیب و خسارتی که می‌زنند نسبت به ملخ‌های صحرایی بسیار کمتر است.
سخنگوی سازمان حفظ نباتات گفت:ملخ‌های بومی جذب نور می‌شوند و در هنگام شب هنگامی که نور چراغ را مشاهده کنند به سمت مناطق پرنور حرکت می‌کنند و ممکن است منظره ناخوشایندی ایجاد کنند.
وی با ببیان اینکه ملخ‌های بومی در تهران درفاز تهاجمی قرار ندارند گفت: نیازی به مبارزه شیمیایی با ملخ‌های صحرایی وجود ندارد مگر زمانی که با تشخیص کارشناسان سازمان حفظ نباتات این ملخ‌های بومی به فازی وارد شوند که به گیاهان آسیب وارد کنند.
میر گفت: تا به امروز کار سمپاشی در چند نقطه از رباط کریم انجام شده است، ولی در حالت عادی این ملخ‌ها به صورت بیولوژیک از بین می‌روند.
××××××××××××××××××××××××××××××
منبع:میزان
#صبای عدالت آریانا
#SAAOK

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *