جنجال در مجلس

جلسه امروز مجلس شورای اسلامی با فریاد‌های تعدادی از نمایندگان جنجالی شد. برخی از آن‌ها ظریف را «دروغگو» خطاب می‌کردند و حتی به او می‌گفتند که دوست ندارند دروغ‌های وزیر خارجه را بشنوند؛ هیاهویی که در نهایت با دخالت رییس مجلس پایان یافت.

امروز محمد جواد ظریف وزیر خارجه به جلسه علنی مجلس رفت تا گزارشی درباره مسائل سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی در سال «جهش تولید» به نمایندگان ارائه کند. او در بخش اول صحبت هایش تاکید کرد که مهمترین موضوع در کشور انسجام درونی است، سیاست خارجی حوزه دعوای جناحی نبوده و باید از هر دوگانه‌سازی و دعوای جناحی در این حوزه اجتناب شود. همچنین توضیحاتی درباره اقدامات پشت پرده آمریکا و سیاست وزارت خارجه در بهبود روابط با همسایگان و اهداف اقتصادی ارائه داد.

                                                   فریاد مرگ بر دروغگو در پارلمان / ظریف: توهین‌ها را به جان می‌خرم

قبل از شروع بخش دوم صحبت‌های ظریف، ده نماینده به قید قرعه به بیان مهمترین چالش‌ها و مشکلات حوزه سیاست خارجی اشاره کردند که از جمله آن می‌توان از لزوم تبعیت از سیاست‌های سردار سلیمانی، اتخاذ موضع گیری قاطعانه، انتقاد از افزایش قیمت دلار و ارتباط آن با برجام، رفع ابهامات درباره قرارداد ۲۵ ساله با چین، تجدید نظر در سیاست خارجی، پیگیری راهبرد اخراج آمریکایی از منطقه و توجه به راهبرد‌های مقام معظم رهبری نام برد.

وقتی دوباره نوبت وزیر خارجه برای بیان توضیحاتش رسید، تعدادی از نمایندگان مقابل تریبون مجلس تجمع کرده و اجازه صحبت به او نداده، عده‌ای دیگر هم با فریاد، خواهان بیان تذکر و اخطار شدند تا جایی که ظریف از همه نمایندگان خواست با فرستادن صلواتی آرامش را در فضای پارلمان برقرار کنند.

ظریف این بار از توصیف‌های مقام معظم رهبری نسبت به خودش گفت که او را شجاع، انقلابی و صادق نامیدند و تاکید کرد که هیچ گاه مسائل داخلی را به خارج نبرده است؛ صحبت‌هایی که تعدادی از نمایندگان اجازه ادامه آن را نداده و او را «دروغگو» خطاب کرده و حتی فریاد «مرگ بر دروغگو» را هم سر دادند.

ظریف هم در واکنش از مهمان نوازی این نمایندگان تشکر کرد و گفت: زیاد مزاحم نخواهم شد، انگار دوستان نمی‌خواهند حرف‌های بنده را بشنوند؛ این عبارات با پاسخ یکی دیگر از نمایندگان روبه رو شد که دوست نداریم دروغ بشنویم! این همان حرفی بود که ظریف را وادار به بیان اظهارات دیگر کرد که هر چه گفتم را از مقام معظم رهبری شنیدند که اگر دروغ بود ایشان گفتند صادق بودم و اگر راست گفتم ایشان گفتند شجاع هستم. اما شما به من ذلیل گفتید.

اما این پایان کار نبود و برخی از نمایندگان باز هم با فریاد‌هایی می‌گفتند که نمی‌خواهند دروغ‌های ظریف را بشنوند و حرف‌های او دیگر بس است! این بار رییس مجلس با برخوردی قاطع و با نام بردن از چند نماینده خواست که نظم مجلس را بر هم نزده و اجازه صحبت به وزیر خارجه را بدهند؛ تذکری که برای برخی از نمایندگان بی اهمیت بود.

ظریف توضیح داد که شما هر چه می‌خواهید بگویید، اما من و شهید سلیمانی هر هفته با هم جلسه داشته و هماهنگ کردیم هر چه در منطقه انجام دادیم با هماهنگی هم بود. آن‌هایی که شهید سلیمانی را می‌شناسند و با او دم‌خور بودند و آن‌هایی که با سید حسن نصر الله و مقاومت عراق و لبنان دم‌خور هستند، آن‌ها می‌دانند که روابط ما چگونه بود، نه شما.

این صحبت هم به مذاق برخی خوش نیامد و آن را توهین به خود تلقی کردند، حتی به قالیباف گفتند که ظریف با این صحبت‌هایش به نمایندگان توهین می‌کند و می‌گوید که نمایندگان نمی‌فهمند. پاسخ ظریف این بود من گفتم که آن‌ها می‌دانند. بی‌جا می‌کنم که بگویم شما نمی‌فهمید، شما نماینده ملت هستی، ملت ما فهیم است، شما هم نمایندگان ملت فهمیم هستید و من در برابر نمایندگان ملت با کمال خضوع حضور پیدا می‌کنم، حرف‌ها و توهین‌ها را به جان می‌خرم. من وظیفه دارم از شما به عنوان نمایندگان مردم بزرگ ایران بشنوم و به گوش جان بشنوم و تشکر کنم. از انتقادات و حتی تندی‌های شما تشکر می‌کنم، اما بدانید همه ما در یک کشتی هستیم. آمریکا لیبرال، اصلاح طلب، اصولگرا، انقلابی و ضد انقلابی نمی‌شناسد. رژیم صهیونیستی با کل ایران و تمامیت اراضی ایران و جغرافیای ایران مخالف است و اصلاح طلب و اصولگرا نمی‌شناسد. خودمان در این کشتی نشسته‌ایم و همه با هم در این کشتی هستیم.

با تمامی جنجال‌ها و حاشیه‌ها ظریف مجلس را ترک کرد و بعد نوبت به ارائه گزارش مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت معدن و تجارت درباره عملکرد این وزارتخانه در سال «جهش تولید» رسید.

او هم در گزارش خود وظیفه وزارت صمت را اتکا به تولید داخلی و افزایش ارقام تولید دانست و اینکه از ابتدای بیماری کرونا هم هیچ محدودیتی در امر تولید قائل نشده و توانسته تولید ماسک را از روزی ۲۰۰ هزار به ۶ میلیون رسانده و تبدیل به صادر کننده شدیم. مدرس خیابانی از اقدامات صورت گرفته برای تنظیم بازار در دوره کرونا هم دفاع کرد؛ با این استدلال که سیاست تنظیم بازار و پشتوانه ذخایر استراتژی به هیچ وجه اجازه رخ دادن اتفاقات در سایر کشور‌ها را در ایران نداد و به به هیچ وجه شاهد صف‌های طولانی و خالی قفسه فروشگاه‌ها و مغازه‌ها نبودیم.

**************************************

منبع:تابناک

#صبای عدالت آریانا

#SAAOK

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *