سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ساخت واکسن کرونا یک پروسه دراز مدت است و بعد از آنکه واکسن به صورت آزمایشگاهی تولید شود، رویه طولانی مدتی برای تولید صنعتی و انبوه در پیش دارد و بعید به نظر می‌رسد که واکسن کرونا که حتی تا سال آینده بتواند به دست مردم برسد.

ساخت واکسن کرونا حداقل تا یکسال دیگر / امکان اعمال محدودیت های جدیدسیما سادات لاری در خصوص ساخت واکسن کرونا گفت: دانشمندان ایرانی پا به پای متخصصین جهانی مشغول تحقیق و بررسی روی واکسن کرونا هستند؛ ساخت واکسن ۳ مرحله آزمایشگاهی، تست آزمایشی حیوانی و تست آزمایشی انسانی دارد که مبتنی بر یک دانش فنی است و این دانش در ایران پا به پای دنیا مشغول پیشروی است.

وی ضمن اشاره به اینکه ایران در زمینه ساخت واکسن از دیگر کشور‌ها عقب‌تر نیست، ادامه داد: بر طبق اعلام وزیر بهداشت، چندین پروژه ساخت واکسن را در دستورکار خود قرار دادند که تعدادی از آن‌ها از مرحله حیوانی عبور کرده اند.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: وزیر بهداشت شخصا براین پروژه‌ها به طور مستقیم نظارت می‌کند و با آن‌ها همکاری دارد و اصرار دارند، جزئیات ساخت واکسن را در هر مرحله خود اعلام کند.

بعید به نظر می‌رسد که واکسن کرونا که حتی تا سال آینده بتواند به دست مردم برسد

لاری ضمن تاکید بر اینکه در زمینه ساخت واکسن اثربخشی و بی خطر بودن آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، متذکر شد: ساخت واکسن کرونا یک پروسه دراز مدت است و بعد از آنکه واکسن به صورت آزمایشگاهی تولید شود، رویه طولانی مدتی برای تولید صنعتی و انبوه در پیش دارد و بعید به نظر می‌رسد که واکسن کرونا حتی تا سال آینده بتواند به دست مردم برسد.

وی با اشاره به اینکه ساخت واکسن در ایران با نهایت سرعت، دقت و تلاش در حال تولید است، افزود: از آنجایی که ما دریکی از مراحل تولید واکسن قرار داریم و هنوزبه نتیجه نرسیده ایم، نمی‌توانیم در خصوص زمان تولید انبوه آن اظهار نظر کنیم، اما به توجه به روند طولانی ساخت می‌توان گفت تولید انبوه آن قطعا تا سال آینده محقق نمی‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص ساخت واکسن کرونا در جهان عنوان کرد:  با وجود اینکه تعدادی از کشور‌ها مدعی ساخت واکسن کووید ۱۹ هستند،  اما هنوز مطلبی مبنی بر ساخت این واسکن از سوی سازمان بهداشت جهانی تایید نشده است و اگرهم  واکسن کرونا توسط کشوری تولید و مورد تایید واقع شود ما قطعا برای دریافت آن اقدام می‌کنیم.

لاری در خصوص میزان اثر بخشی واکسن کرونا توضیح داد: هر واکسنی درصدی از اثر بخشی را دارد و از آنجایی که هنوز تولید نشده است نمی‌توان در مورد میزان اثر بخشی آن صحبت کرد.

آمار کشوری کرونا از طریق تجمیع آمار استان ها به دست می آید

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص اعلام آمار کرونا به تفکیک هر استان گفت: آمار کرونا از یک منبع رسمی و کلان کشوری و توسط یک نفر به طور واحد اعلام می‌شود و که رفرنسی برای منابع داخلی و بین المللی است.

وی ضمن اشاره به اینکه آمار اعلام شده از طریق تجمیع آمار استان‌ها به دست می‌آید، ادامه داد: همه استان‌ها آمار خود را به ما اعلام می‌کنند و ما آن‌ها را تجمیع می‌کنیم و توسط یک مرجع واحد در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: در نرم افزار ماسک که روی تبلت و گوشی‌های هوشمند قابل نصب است، آمار مبتلایان به تفکیک استان ها بیان شده است و افراد می‌توانند از طریق آن، مناطقی که در وضعیت قرمز قرار دارند را مشاهده کنند، ضمن اینکه هر استان آمار مبتلایان، فوت شدگان و بهبودیافتگان خود را دارد.

لاری افزود: مرسوم است که آمار رسمی کشورتوسط شخص واحدی اعلام شود و منطقی نیست که قبل از آن آمار به تفکیک استان‌ها بیان شود.

روند افزایشی میزان ابتلا به کرونا در جهان

وی در خصوص افزایش آمار مبتلایان به کرونا در چند وقت اخیر بیان کرد: طبق آماری توسط تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت اعلام شده است روزانه ۱۶۰ هزار نفر به تعداد مبتلایان به کرونا افزوده می‌شود، که ۶۰ در صد آن به ماه اخیر اختصاص دارد، که این امر نشان دهنده روند افزایشی ابتلا به ویروس کووید ۱۹ دردنیا است.

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: در مکان‌هایی که پیک بیماری بالاتر و میزان شیوع بیماری بیشتراست، تصمیمات داخلی در خصوص اعمال محدودیت گرفته می‌شود و نتایج به وزارت کشور و وزارت بهداشت داده می‌شود و آن‌ها به بررسی وضعیت استان می‌پردازند و تا یک هفته اجازه اعمال محدودیت‌ها را صادر می کنند و اگر دوباره نیاز باشد اعمال این محدودیت‌ها در ستاد مبارزه با کرونا به دستور رییس جمهور تجدید می‌شود.

امکان اعمال مجدد محدودیت ها 

لاری اضافه کرد: آخرین تصمیماتی که در صحبت با معاونت بهداشتی گرفته شده، این است که محدودیت برای کاهش شیوع بیماری کرونا در سطح استانی است و اگر در شهری میزان شیوع بیماری کمتر باشد و در شهردیگر وضعیت قرمز باشد، محدودیت‌ها باید برای مکان‌های قرمز اعمال شود.

وی اظهار کرد: اعمال محدودیت‌ها به سمت مشاغل نیز کشیده شده است به این صورت اگر در کاری امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری وجود داشته باشد برای آن محدودیت اعمال نمی‌شود و کسبی که امکان رعایت این نکات را ندارد باید بسته شود؛ اعمال محدودیت‌ها باید به گونه‌ای باشد که کسب و کار مردم هم در آن نظر گرفته شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص نحوه نظارت بر محدودیت‌های اعمال شده، توضیح داد: برنامه ریزی‌هایی در مورد فعال‌تر شدن نظارت‌ها صورت گرفته است؛ در بحث نظارت‌ها سه عنصر از اهمیت برخوردار است که شامل فرد ارائه دهنده خدمت، مکانی که در آن فعالیت‌ها انجام می‌شود و گیرندگان خدمت یا مشتریان هستند که اگر هر ۳ مورد رعایت شود شانس انتقال بیماری کم می‌شود.

لاری متذکر شد: تمام مشاغل برای بازگشایی «کی. یو. آر. کد» داشتند و مردم می‌توانند از طریق این کد بر ارائه خدمات نظارت داشته باشند و یا با سامانه ۱۹۰ ارتباط بگیرند.

وی ضمن اشاره به اینکه اتحادیه ها، اصناف، ادارات و وزارتخانه‌ها موظف شده اند که برحیطه ارائه خدمات خود نظارت داشته باشند، اضافه کرد: وزارت بهداشت با کمک قوه فضاییه بر اساس قوانینی که موجود است با افراد یا صنفی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند و موجب به خطر افتادن سلامت مردم می‌شوند، برخورد قانونی می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: قطعا محدودیت‌ها با افزایش شیوع بیشتر می‌شود، اما ممکن است شکل آن به نحوی که نه سلامت مردم به خطر بیفتد و نه به کسب و کار آن‌ها آسیب وارد شود، تغییر کند.

لاری ادامه داد: با توجه به اینکه تهران شهر بزرگی است و مراکز خرید فراوانی دارد و همچنین میزان ابتلا به کرونا در آن روند روبه رشدی داشته است، ممکن است محدودیت‌هایی در شهرتهران اعمال شود.

وی ضمن تاکید بر استفاده از ماسک عنوان کرد: هم اکنون بهترین راه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا استفاده از ماسک است که بر طبق قانون در تمام مکان‌های عمومی و ادارات اجباری شده است و هدف از آن کاهش موارد ابتلا است.

***********************************************

منبع : میزان

#صبای عدالت  آریانا

#SAAOK

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *