آرامش در قره باغ وارد وارد بیستمین روز خود شد و تلاش ها برای اجرای مفاد توافق آتش بس ادامه دارد.

 پایان درگیری‌های اخیر در  قره باغ ، به آغاز تنش‌های داخلی در ارمنستان منجر شده و اکنون این کشور را در آستانه تغییرات گسترده‌ای قرار داده است.
به گزارش «اسپوتنیک و اِی پی اِی»، مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مربوط به منطقه قره باغ و کشور‌های درگیر در این بحران عبارتند از:
– حوادث پی در پی در پایتخت جمهوری آذربایجان: «باکو»، پایتخت جمهوری آذربایجان در ساعات گذشته شاهد انفجار یک خودرو در بازاری در مرکز این شهر و کشته شدن سه نیروی پزشکی و نیز آتش سوزی در منطقه‌ای نظامی بود.
– ادامه روند اعزام و استقرار صلحبانان روسیه در قره باغ
– ارسال مهمات نظامی روسیه به قره باغ: روسیه از طریق خط آهن قره باغ و از مسیر جمهوری آذربایجان، اقدام به ارسال مهمات به این منطقه کرد.
– رییس جمهور ارمنستان طرح تغییرات را رسما اعلام کرد: «آرمن سرکیسیان»، رییس جمهور ارمنستان، پیشنهاد تشکیل دولت جدید این کشور و اصلاح قانون اساسی را رسما اعلام کرد.
– سفر «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان به مسکو برای امضای توافق آتش بس
– روسیه در قره باغ بیمارستان صحرایی برپا کرد: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد «روسیه در استپاناکرت (خان کندی)، مرکز قره باغ، یک بیمارستان صحرایی برپا کرد.»

 

در ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان)، سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان، بیانیه مشترکی در مورد توقف کامل جنگ ۴۴ روزه در قره باغ امضا کردند.
براساس این بیانیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید در موضع خود متوقف شده و تبادل زندانیان را آغاز کنند.
ضمن اینکه تعدادی از مناطق قره باغ، تحت کنترل باکو قرار گرفته و نیرو‌های حافظ صلح روسیه در امتداد خط تماس و در کریدور «لاچین»، نقطه اتصال قره باغ به ارمنستان مستقر می‌شوند.
درگیری طولانی مدت بین «باکو» و «ایروان» بر سر منطقه مورد مناقشه در ۲۷ سپتامبر (۶ مهر) به درگیری‌های نظامی تبدیل شد که به زعم طرفین، طرف مقابل آن را آغاز کرده بود.
روند استقرار نیرو‌های ارتش جمهوری آذربایجان در مناطق بازپس گرفته شده در جریان جنگ اخیر همچنان ادامه دارد.
*************************************************
منبع : میزان
#صبای عدالت آریانا
#SAAOK

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *