اظهارنظر وزیر خارجه جدید آمریکا درباره توافق هسته ای با واکنش هایی روبرو شده است.

جو بایدن، همچنان در حال سبک سنگین کردن توافق هسته ای  است، در واقع برجام برای او اولویت نیست و در رده‌های پایین فهرست تصمیم های او قرار دارد.

آمریکای دوران بایدن با چالش‌های زیادی روبرو است که برای او از برجام مهمتر است و سعی دارد ابتدا آنها را رتق و فتق کند آنگاه که اوضاع درونی ان کشور آرامتر و بهتر شد سر فرصت به مقوله برجام بپردازد.

وزیر خارجه آمریکا در تازه‌ترین اظهار نظر رسمی خود مدعی شد که بایدن بسیار شفاف است؛ اگر ایران به تعهدات خود ذیل توافقنامه هسته‌ای عمل کند، آمریکا نیز برمی‌گردد.

به ادعای وی، اگر ایران به برجام برگردد و پایبند باشد، ما یک تیم تخصصی برای گفت وگو درباره بازگشت به این توافق تشکیل می‌دهیم؛ آن زمان همراه با متحدان خود از برجام به عنوان سکویی برای حل موضوعات دیگر استفاده خواهیم کرد اما تا آن زمان فاصله زیادی وجود دارد.

اظهارات وزیرخارجه جدید آمریکا نشان می‌دهد که آمریکا با اینگونه بهانه تراشی قصد بازگشت به برجام و اجرای تعهدات خود را ندارند.

برجام توافقی است که امضاء شده و آمریکا نیز آن را امضاء کرده بود، اما ترامپ بیش از دو سال پیش از آن خارج شد و تعهدات آمریکا را زیر پا گذاشت.

بسیار ساده است که اگر آمریکا نیت آن دارد تا وجهه از دست رفته خود را در عرصه بین‌الملل بازیابد، کافی است رییس جمهور جدید آمریکا، قرارداد هسته‌ای با ایران را بار دیگر امضا کند، تعهدات واشنگتن در این توافق را عملیاتی کند و در آن زمان ایران نیز به تعهدات خود باز خواهد گشت.

زمانی که جو بایدن وارد کاخ سفید شد، چندین پیمان بین‌المللی که ترامپ از آن خارج شده بود را امضا کرد و آمریکا را به آنها‌ باز گرداند.

همانگونه که ترامپ مقابل دوربین نشست، چند پیمان بین‌المللی از جمله برجام را با امضای خود لغو کرد.

اقداماتی که جو بایدن در باره برجام انجام داد نشان می‌دهد که این توافق اهمیتی برای او ندارد و اگر هم داشته باشد قصد دارد تا از آن برای رسیدن به دیگر برنامه‌ها و اهداف خود علیه ایران بهره ببرد.

 

همه چیز در برجام روشن است، تنها یک اصل باید رعایت شود اقدام در برابر اقدام؛ ایران تاکنون توافق هسته‌ای را اجرا کرده است و کشور‌های اروپایی و آمریکایی ۵ سال است که این توافق را اجرا نکرده‌اند.

جو بایدن، شاید به خاطر برخی مسائل و فشار‌هایی که ازسوی لابی صهیونیستی صورت می‌گیرد برای بازگشت به برجام تردید داشته باشد.

رژیم اسرائیل مدت‌هاست رایزنی‌ها و فشار‌های خود را در این زمینه آغاز کرده است و سعی دارد تا از بازگشت بایدن به توافق هسته‌ای جلوگیری کند.

اما این مسئله باید برای رژیم صهیونیستی و آمریکا روشن باشد که ایران زیر بار فشار‌های اقتصادی تن به زیاده خواهی آمریکا نخواهد داد.

فرصت برای آمریکا در حال پایان است، در این فرصت باقی مانده اگر جو بایدن درایت به خرج دهد، می‌تواند برجام را زنده کند و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به شرایط دو سال پیش بازگردد، به شرطی که تعهدات آمریکا و اروپا در توافق هسته‌ای به طور کامل اجرا شود.

اگر جو بایدن عزم بازگشت به برجام را داشت، شرط و شروط برای آن قید نمی‌کرد.

طرح شروط از سوی جو بایدن نشان از آن دارد که او قصد ندارد توافق هسته‌ای با ایران را احیا کند.

رییس جمهور آمریکا به شکست حداکثری دونالد ترامپ در کارزار فشار حداکثری علیه ایران بی توجه است و همین بی‌توجهی او نه تنها اشتباه محاسباتی دولت تازه کار آمریکاست بلکه راهبرد غلطی است که دولت او در پیش گرفته که تحت تاثیر صهیونیست‌ها در حال اجراست.

*************************************************
منبع : میزان

#صبای عدالت آریانا

#SAAOK

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *