آخرین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم امروز در ۲ نوبت صبح و عصر در حالی برگزاری می‌شود که طی ۴ روز گذشته صلاحیت ۱۶ تن از وزرای پیشنهادی بررسی شد.
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در حالی صبح امروز به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد که برای روز پنجم دستور کار این جلسه چکش‌کاری صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم و دادن رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزراست.
آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان برای دفاع از برنامه و اصول کلی دولت سیزدهم و همچنین جهت بررسی کارنامه وزرای پیشنهادی صبح روز شنبه ۳۰ مرداد ماه در جلسه علنی امروز مجلس حضور یافت.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روز شنبه ۳۰ مرداد ماه بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم را در ۲ نوبت صبح و عصر آغاز کردند و پس از بررسی برنامه‌ها و صلاحیت هر یک وزرا، رأی‌گیری انجام می‌شود.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح روز شنبه ۳۰ مرداد ماه با استناد به ماده ۲۰۳ آئین‌نامه از نمایندگان خواست که درباره برگزاری جلسات علنی در دو شیفت صبح و بعد از ظهر تا پایان زمان رای اعتماد نظر خود را اعلام کنند.
نمایندگان با ۲۴۸ رای موافق، ۱۳ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۵ نماینده حاضر تصویب کردند که جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و رای اعتماد به آن‌ها در دو شیفت صبح و بعد از ظهر برگزار شود.
سازوکار رأی‌گیری درباره صلاحیت وزرای پیشنهادی

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مدت زمان رئیس‌جمهور برای دفاع از کلیات خط و مشی دولت، دو ساعت و نیم است. سپس ۵ نفر نماینده موافق و ۵ نفر نماینده مخالف، هرکدام به مدت ۱۵ دقیقه راجع به این ترکیب صحبت کردند.

پس از پایان صحبت موافقان و مخالفان مجلس وارد دستور بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبا خواهد شد. این در حالی است که مجلس طبق آئین‌نامه داخلی خود، بعد از بررسی کلیات برنامه و خط و مشی دولت رأی‌گیری نخواهد داشت.

همچنین مجلس پس از بررسی صلاحیت نامزدها هم بهصورت مجزا رأی‌گیری نخواهد کرد و این رأی‌گیری بهصورت یکپارچه و پس از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی، انجام خواهد شد. به گفته سخنگوی هیئت رئیسه مجلس این رأی گیری در پایان روز سه‌شنبه انجام می‌شود.

اسامی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم
۱. آموزش و پرورش – حسین باغی‌گلی
۲. ارتباطات و فناوری اطلاعات – عیسی زارع‌پور
۳. اطلاعات – حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب
۴. امور اقتصادی و دارایی – سید احسان خاندوزی
۵. امور خارجه – حسین امیرعبدالهیان
۶. بهداشت، درمان و آموزش پزشکی – بهرام عین‌اللهی
۷. تعاون، کار و رفاه اجتماعی – حجت‌الله عبدالملکی
۸. جهاد کشاورزی – سید جواد ساداتی‌نژاد
۹. دادگستری – امین حسین رحیمی
۱۰. دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح – امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی
۱۱. راه و شهرسازی – رستم قاسمی
۱۲. صنعت، معدن و تجارت – رضا فاطمی‌امین
۱۳. فرهنگ و ارشاد اسلامی – محمدمهدی اسماعیلی
۱۴. کشور – سردار احمد وحیدی
۱۵. علوم، تحقیقات و فناوری – محمدعلی زلفی‌گل
۱۶. میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – عزت‌الله ضرغامی
۱۷. نفت – جواد اوجی
۱۸. نیرو – علی‌اکبر محرابیان
۱۹. ورزش و جوانان – حمید سجادی
***************
#صبای عدالت آریانا

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *