این قتل‌های سیاسی مشخصاً در این مقطع که تمام توجهات متوجه جنگ روسیه و اوکراین است،

رخ داد تا در سطح بین الملل به اندازه قتل خاشقجی و جنایت‌های مشابه مورد توجه قرار نگیرد

و از قضا در غول‌های خبری دنیا و همچنین فضای شبکه‌های اجتماعی انعکاس گسترده‌ای نداشت.

با این حال مردم مظلوم و ستم دیده قطیف که حتی پیکر عزیزان‌شان برای تشییع به آن‌ها تحویل داده نشده، تشییعی نمادین برپا کردند.

 

پس از اعدام ناجوانمردانه و دست جمعی ۸۱ تن توسط عوامل محمد بن سلمان ـ که دست کم نیمی از آن‌ها شیعه بودند و شماری اساساً عربستانی نیز نبودند ـ مردم قطیف که ۴۱ تن از شهدا از میان آن‌ها هستند، تشییع جنازه نمادینی برای این مظلومین برگزار کردند؛ مراسمی که با وجود وسعت کشتار، انعکاس چندانی در میان غول‌های خبری جهان نداشت و این اقدام ددمشانه دیده نشد.

به گزارش «تابناک»؛ منطقه قطیف در شرق عربستان دارای پیشینه کهن اسلامی و شیعی است و در طول تاریخ، شیعیان بخش عمده ساکنان قطیف را تشکیل داده‌اند. این منطقه همواره تحت سرکوب پادشاهی آل سعود بوده و گروه پرشماری از شهروندان قطیف در زندان‌های عربستان به سر می‌برند. از جمله تبعیض‌های آشکار اینکه با وجود برخورداری قطیف از منابع نفتی گسترده و سهم بالای این منطقه در درآمد‌های نفتی سعودی، شاهد یک تبعیض سیستماتیک در این مناطق هستیم؛ چه رسد به نقش آفرینی در تصمیمات کشور.

یک نمود دیگر این مظلومیت را می‌توان در جریان اعدام ۸۱ تن توسط عوامل محمد بن سلمان نیز مشاهده کرد، چرا که بنابر آمار‌های اعلام شده، دست کم ۴۱ تن از این شهدا، از شیعیان هستند و شماری دیگر نیز اساساً سعودی نیستند و مشخص نیست عربستان با چه مبنای حقوقی شهروندانی از دیگر کشور نظیر یمن را اعدام کرده است؟ این اعدام‌ها در راستای سرکوب منتقدین سیاست‌های محمد بن سلمان است که پیش از این با اعدام چهره‌هایی، چون شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعیان عربستان، یکی از برجسته‌ترین زندانیان سیاسی این کشور خشم جهان تشیع را در پی داشت.

این قتل‌های سیاسی مشخصاً در این مقطع که تمام توجهات متوجه جنگ روسیه و اوکراین است، رخ داد تا در سطح بین الملل به اندازه قتل خاشقجی و جنایات‌ مشابه مورد توجه قرار نگیرد و از قضا در غول‌های خبری دنیا و همچنین فضای شبکه‌های اجتماعی انعکاس گسترده‌ای نداشت. با این حال مردم مظلوم و ستمدیده قطیف که حتی پیکر عزیزان‌شان برای تشییع به آن‌ها تحویل داده نشده، تشییعی نمادین و یک سوگواری دست‌جمعی را برای شهدایشان برپا کردند.

سعودی‌ها اجازه ثبت تصاویر از این مراسم را نداده‌اند اما از قضا چندین سال پیش بیش از ۴۱ تن دیگر به همین شیوه به صورت دسته جمعی کشته‌ شدند که آن بار تصاویر محدودی ثبت و مدت‌ها مدت منتشر شد. تصاویری که می‌بینید متعلق به تشییع جنازه نمادین پیشین است.

***********

منبع : تابناک 

موسسه حقوقی ومباشرتی صبای عدالت آریانا

شهادت این بندگان مخلص خدا

را به ساحت مقدس حضرت بقیه لله الاعظم (عج) ،

ولی امر مسلمین جهان حضرت امام خامنه ای ،

و خانواده داغدار این عزیزان

بالاخص شیعیان مظلوم عربستان تبریک وتسلیت عرض می نماید.

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *