کنت والتز ،اندیشمند نئورئالیست روابط بین الملل،سه سطح تحلیل را در خصوص تحلیل پدیده های سیاسی ارائه می نماید.

الف_سطح تحلیل فردی
ب_سطح تحلیل منطقه ا یی
ج_سطح تحلیل بین المللی

یک ترور دیگر توسط ،ایادی صهیونیزم بین الملل ،در داخل کشورمان رخ داد،در کنار اهمیت منبع و بانی ترور ،که به تعبیر دکتر عبدالله گنجی در این مواقع ،انگشت اتهام سریعا ،متناسب با ماهیت شخصیت ترور شده ،به سمت چند منبع (رژیم صهیونیستی،سازمان مجاهدین خلق و ایادی داخلی و منطقه ایی،صهیونیزم می رود ،باید گفت ،مهمتر از این مورد،بررسی چرایی ترورهایی است که صورت می گیرد.

رصد تحولات سرزمینهای اشغالی نشان می دهد که ،ساکنان رژیم اشغالگر قدس ،در حال حاضر کوچکترین امنیتی ندارند و به دلیل نفوذهایی،که توسط مبارزان فلسطینی به درون شهرهای این رژیم صورت گرفته ،در تمامی این سالهای اخیر در یک وضعیت ،آماده باش امنیتی(security alert ) قرار گرفته اند و خواب بر چشمان آنها حرام شده است، و حتی در کنار اقدامات انتحاری ساکنان غزه و کرانه باختری ،آسیب پذیری این رژیم پوشالی ،در زمینه هک و سایبری عوامل پیدا و پنهان دول عضو محور مقاومت و سایر n.g.o های فراملی،و فروملی،منطقه ایی،و فرامنطقه ایی،نیز اثبات شده است.

اخیرا هم شنیدیم کلیه پایگاههای،نظامی و دفاعی این رژیم از فاصله ایی،نزدیک توسط ماهواره های کشورمان تصویر برداری و حتی گزارش جابجایی،تجهیزات از این پایگاه ها به سران صهیونیستی مخابره گردیده است ،که تمامی این آ سیب ها دلالت بر نقاط ضعف شدید ،ساختارهای صیانتی دفاعی رژیم صهیونیستی دارند.

این مطلب را بگذاریم کنار سایر اخبار عامی ،که همه ما در خصوص خروج نیروهای روس از خاک سوریه و واگذاری پایگاه‌هایشان،به نیروهای نظامی ایران و مقاومت (به دلیل درگیری روسیه در جنگ با اوکراین و غرب ) شنیدیم .

اخباری هم که ،در خصوص ملاقات بشار اسد ر.جمهور سوریه با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران «مد ظله،العالی» در صدر اخبار رسانه های خبری و تحلیلی داخلی ،منطقه ای،و بین المللی ،قرار گرفت و خبرگزاری ها به تحلیل جوانب این ملاقات(مسائلی،مانند:اطمینان خاطر بشار اسد از حمایت ایران از روسیه پس از خروج روسیه و….) نیز میتواند ،موید ،فرار رو به جلوی رژیم صهیونیستی در وسعت دادن به اقدامات تروریستی اش،باشد.

البته از سالیان گذشته ،هم‌ رجز خوانی همپیمانان منطقه ایی،رژیم صهیونیستی (مثل سخنان بن سلمان در کشاندن آتش جنگ و ترور به داخل کشورمان،و یاوه گویی های الهام علی اف،ر.جمهور آذربایجان متعاقب همایش پان ترکیستها،با محوریت صهیونیزم و اردوغان در داخل آن کشور بر علیه ایران) را میتوان موید دلایل غیر مستقیم ،این گونه جنایات در داخل کشورمان محسوب نمود.

بنابراین با این نگاه:

اولا:نیروهای برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران،به دلیل موفقیتهایی،که در عرصه تامین نظم و امنیت منطقه ایی،داشته و‌ همدوشی آنان ،با مردم مظلوم تحت ستم‌ کشورهای مورد تهاجم آمریکا و متحدانش ،نیز از این رکن مقوم‌ امنیت و ثبات ،ابعاد زیبایی دیپلماسی عمومی کشورمان را به نمایش گذاشته است،همواره مورد کینه توزی دشمنان داخلی،منطقه ای،و بین المللی قرار داشته و دارند.ترور شهید حسن صیاد خدایی نیز در همین راستا صورت گرفته است.

ثانیا:در بعد منطقه ایی،نیز ،زیر سیستمهای منطقه ایی،ناتو ،مخالف هژمونی جمهوری اسلامی ایران ،به لحاظ فقدان و یا تضعیف اقتدار ،ایالات متحده در مناسبات منطقه ایی،هستند و محور عبری،عربی،ترکی ،خواستار ،نمایش قدرت جهت ،نشان دادن توان بازدارندگی خویش هستند.

ثالثا: رژیم صهیونیستی ،خواستار بولد کردن قدرت پوشالی خویش ،با رعب آفرینی زیاد نشات گرفته از تاکتیک‌های تروریستی است و می‌خواهد جنگ را در فضای اطراف سرزمینی خویش هدایت و کنترل نماید.(چون عمق استراتژیک سرزمین آن بسیار کم می باشد) و از طرفی توانایی،جنگ های پر شدت (intensive war) ،بلند مدت و فرسایشی را نداشته و با خلق ترورهای موردی در سطح رهبران مقاومت و چهره های مبارز ،خواستار تقویت بازدارندگی لرزان خویش است.

رابعاً:این رژیم به علت نفوذ بسیار زیاد بر ساختار آمریکایی،سازمان ملل متحد،ایالات متحده آمریکا و دول اروپایی،از طرف این ساختارها مورد حمایت شدید قرار گرفته و فجایع تروریستی آن ،با محکومیت مواجه نمی‌گردد.و بنابراین موجودیت منحوس خویش را مبسوط الید،در ارتکاب هر جنایتی می پندارد.

***********
نویسنده و تحلیلگر: دکتر اسدا‌‌‌… پازوکیان ،پژوهشگر مسایل سیاسی ،مولف ،استاد دانشگاه

راهنما و مشاور : سید روح ا… اسحاقی ،  کارشناس ارشد حقوق جزا ،پژوهشگر مسائل سیاسی

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *