سخنگوی وزارت خارجه: قطعنامه صادره علیه ایران در شورای حکام آژانس سیاسی و طراحی‌شده بود/ عملیات در اربیل جراحی کوچک بود که به هدف اصابت کرد

 

سخنگوی وزارت خارجه درباره حمله پهپادی اخیر در اربیل و خبرها درباره کشته‌شدن دو نفر از اعضای موساد گفت: پاسخ اسرائیل در جای خودش داده می‌شود و در کشورهای ثالث نمی‌دهیم، عملیات در اربیل جراحی کوچک بود که به هدف اصابت کرد.

خبرگزاری میزان – سعید خطیب‌زاده امروز در یک نشست خبری با اشاره به اظهارات یکی از مقامات ترکیه پیرامون منشاء ریزگردها و عدم حضور ایران در کنوانسیونی درباره ریزگردها در ساحل عاج گفت: ایران یکی از بنیانگذاران کارگروه مبارزه با پدیده ریزگردهاست. چه در جلساتی که طی سال‌های گذشته برگزار و چه در جلساتی که در فائو در کمیته مرتبط برگزار شده ایران حاضر بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده با رویکرد منطقه‌ای این موضوع را حل کند. پیوستگی محیط زیست در کل منطقه وجود دارد. مدیریت اشتباه آب‌ها و سدسازی‌ها در رودهای بالادستی وجود داشته است.

وی گفت: قطعا جواب مشترک لازم دارد و باید در فضای غیرسیاسی آن را دنبال کرد.

خطیب‌زاده با اشاره به تحرکات و رفت و آمدهای دیپلماتیک اخیر به ایران اظهار کرد: هفته گذشته سفر دکتر امیرعبداللهیان را به هند داشتیم. در این سفر علاوه بر ملاقات با نخست‌وزیر، با وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی هند دیدار داشت با ایرانیان و تجار در حیدرآباد، بمبئی و دهلی نو دیدار داشت.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در ابعاد مختلف موضوعات به صورت جدی پیگیری شد، سه توافقنامه و یادداشت تفاهم در این سفر امضا شد که برای این است که آنچه به عنوان دیپلماسی منطقه‌ای گفته می‌شود پیگیری شود.

وی گفت: آقای مادرو و هیئت بلندپایه همراه به ایران سفر داشته اند، با مقام معظم رهبری دیدار داشتند. فردا وزیر خارجه پاکستان در تهران خواهد بود. رئیس جمهور ترکمنستان عازم ایران هستند و دستورکار مفصلی دارند. رئیس مجلس ارمنستان در این هفته عازم ایران است.

خطیب‌زاده افزود: مردم ایران باید بدانند ما هیچ چیزی را معطل تحولات نکرده ایم و تلاشمان این است که این رفت و آمدها برای مردم هم تبدیل به یک دستاورد مناسبی شود.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سفر گروسی به سرزمین های اشغالی؛ با یک کنشگر و رژیم یاغی در این منطقه روبرو هستیم که بیش از هفت دهه است تداوم‌دارترین رفتارهای یاغی‌گرایانه، تروریستی، جنگ طلبانه، قانون گریز را در نظام بین‌الملل به منصه ظهور گذاشته. این رژیم جعلی صهیونیستی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده که ساختارهای حقوق بین‌الملل به سخره بگیرد و ابزار کند و همه را با چک سفید امضای برخی کشورهای مدعی انجام داده است.

وی ضمن اشاره به قطعنامه صادره علیه ایران در شورای حکام آژانس بیان داشت: یک اقدام کاملا سیاسی و طراحی شده بود. در مسیری که بین ایران و آژانس تعریف شده بود، خلل ایجاد کرد و براساس بیانیه مشترک که ۱۵ اسفند بین ایران و آژانس توافق شده بود؛ رفت و برگشت‌هایی انجام شد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه این اقدام، تغییر لحن و گفت‌وگو و بیان‌های گروسی نشان می‌دهد از یک دستورپذیری از یک مرکز انجام شده است گفت: قطعا نمی‌توانستیم این اقدام سیاسی غیرفنی آژانس را بدون پاسخ بگذاریم و اقدامات خود را انجام دادیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: من فکر می‌کنم اقدامات قاطع و متناسب بود. هر چند اینها بگویند قطعنامه شکلی و توصیه ای بوده است. اگر ضرورتی بر انجام قطعنامه نبود، حتما باید مسیر دیگری را می‌رفتند.

وی درباره حمله پهپادی اخیر در اربیل و خبرها درباره کشته‌شدن دو نفر از اعضای موساد گفت: پاسخ اسرائیل در جای خودش داده می‌شود و در کشورهای ثالث نمی‌دهیم، عملیات در اربیل جراحی کوچک بود که به هدف اصابت کرد.

تکمیل می‌شود

توسط ariana20

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *