دلیل به صرافت افتادن اروپا جهت احیای برجام چیست ؟

اروپا قاره بی رحم است  که  منطق مذاکراتیش در مواقع قدرت و برتری دیپلماسی قایق های توپدار و ناو های جنگی است.

تاریخ روابط دیپلماتیک اروپا با ایران مشحون از نابرابری/ تبعیض فساد/ مواجب گیری/ نفوذ تحبیب/ تهدید و… است .

پهلوی دوم/ و مادر وی ( ملکه) در خاطراتشان از بی قدرتی و عدم اختیار در تعیین کابینه و  سفرای ایزانی در بلاد دیگر بواسطه نفوذ سفرای اروپایی و وزیر  مختار انان گلایه میکنند.

در خاطرات پهلوی دوم هست زمانی که به وی اطلاع می دهند افسر اطلاعاتی انگلیس در سفارتخانه بریتانیا در جریان است که شاه ایران با گرایش به آلمان رادیو آلمان گوش می کند حالتی از نگرانی ترس و اضطراب پاسخ می دهد(( به ترات بگوییداز امروز رادیو بریتانیا را گوش می دهیم)) 

حتی زمانی که پهلوی اول پدرش به اواخر سلطنت خویش نزدیک می شود یقین پیدا می کند در جمع خانوادگی خطاب به فرزندانش می گوید(( مطمئن هستم که نظر سفارتخانه از من سلب شده و پایان زمام داریم رسیده است))

و اگر به عقب تر برگردیم ناصرالدین شاه قاجار را می بینیم که از تقسیم شمال و جنوب کشورش توسط روس و انگلیس بسیار ناراحت  است .
و می گوید(( به شمال کشور می روم روس ها حضور دارند به جنوب کشور می روم انگلیس ها حضور دارند/ مرده شوی مملکتی را ببرند که  شاه نمی تواند به شمال و جنوب کشور از مسافرت نماید))

در کتاب استاد گرانقدرم مرحوم دکتر احمد ساعی تحت عنوان(( امپریالیسم))در خصوص عملکرد دوم اروپایی در جوامع آفریقایی و جنگ هایی که برای نفوذ به مستعمرات انجام شده همچنین کشتارهایی که از انسان های سیاه پوست توسط این دول مهاجم اروپایی انجام شد شدت خشونت به او به حدی بود که منجر به تصفیه نژادی آفریقاییان شود سفید پوستان اروپایی در نهایت بی رحمی و سفاکی مردم سیاه پوست را به  به بردگی کشانده و سوار بر کشتی های بزرگ در شرایطی بسیار اسف بار  غذایی آ ب و هوایو حمل و نقل آنان را به اروپا کشاند و بعد هم در شدیدترین و بدترین شرایط کاری آنان را به کار گرفتند.

 این رفتار مشمئز کننده در وارث انگلو ساکسون این دول یعنی ایالت متحده آمریکا هم در خصوص بی رحمی و شقاوت و نفوذ در برابر مردمان دیگر کشورها نژادها  رنگین‌پوستان دیده می شود.

 این نمایش ویترینی اروپایی است که این روزها نمایندگانشان به هر شکل ممکن به دنبال تعامل مذاکره و حل و فصل مسائل موجود در سیر پرونده  هسته ایی ایران هستند 

جوزف بورل نماینده عالیشان جهت رایزنی به تهران مسافرت می کند. رهبران فرانسه و آلمان در یک   موضع گیری  رسانه‌ای بر حل و فصل دیپلماتیک پرونده هسته‌ای ایران تاکید می نمایند یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا مذاکره را تنها راه حل احیای برجام می داند.

جملگی  این تحرکات با چشم انداز خشنی که از فرهنگ خشن و بی‌رحم اروپا و آمریکا گفته شده بیانگر(( استراتژی پلیس خوب پلیس بد)) آمریکا در برابر جمهوری اسلامی ایران است.

ماهیت و ذات  اروپا و امریکا همان است که گفته شد منتهی این روزها برای اینکه         

ذات اهریمن ایشان را خوب و صلح‌آمیز جلوه دهند و افکار عمومی جهان را فریب دهند

 بادی جت کردن حریف در مقابل دو گروه و جبهه مختلف طرف مقابل را در یک حالت انفعالی و غیره منسجم قرار دهد.

 به لحاظ زمان طرف مقابل و رقیب نتواند پاسخگویی نموده و به زمان توسعه و پیشرفت را از دست بدهد.

 با این استراتژی اهریمنی پلیس خوب پلیس بد سراغ ما آمده‌اند  اعلام دارند تا دقایق آخر با چارچوب پلیس خوب( فرانسه و آلمان) با ما سخن مذاکره میکند  ودر نهایت وعدم حصول نتیجه اگر ایران به خواست آنان تن در ندهد با قواره پلیس بد ( آمریکا و انگلستان) با ما سخن خواهند گفت و پلیس بد پرونده هسته‌ای ما را به شورای امنیت برده و ذیل فصل ۶ و ۷ برای ما مجازات هایی در نظر می گیرند و مجازات ها هم شامل رنکینگی  از قطعنامه های تحریمی و اعمال ماده ۳۹ منشور( تهدید صلح و صلح  و تجاوز به صلح) خواهد بود.

نتیجه پایانی 

آمریکا اروپا نمای ویترینی زیبایی داردند  صورتی که محتوای عملکرد شان بوی تعفن می‌دهد 

هدف از مذاکره معرفی دروغین خود به عنوان اطراف صلح جویی پرونده برجامی

 تاخیر  انداختن در پروسه و روند توسعه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ما 

 تردید افکنی در جبهه متحد داخلی اجتماعی و سیاسی کشورمان( دوقطبی کردن مردم به دو گروه میانه رو طرفدار مذاکره و تندروی مخالف مذاکره 

نویسنده و تحلیلگر: دکتر اسدالله پازوکیان/پژوهشگر مسائل ایران

 استاد راهنما و مشاور

 سید روح الله اسحاقی. حقوقدان و پژوهشگر مسائل سیاسی ایران و جهان

توسط ariana20

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *