قطعنامه ۲۲۳۱ از ایران چه می خواهد؟

قطعنامه( Resolution) ،اعلامیه(Declaration) ،بیانیه (statement) مفاهیمی هستند که در سازوکار سازمان ملل متحد ،از کاربرد های وسیعی برخوردار هستند.که بهره برداری از‌ این واژه ها به جای اینکه ،مورد اجماع جهانی باشند ،طبق ذائقه ،موسسین آن در کنفرانس های پوتسدام،یالتا،موسکو،تهران‌ (فرانسه،انگلیس،آمریکا و روسیه ) بکار می روند.

علمای حقوق بین الملل و ذی نفعان تاسیس سازمان ملل به تصریح می گویند:«سازمان ملل متحد بعنوان یک سازمان بین المللی برآمده از ویرانی های،جنگ اول جهانی و جنگ دوم هدف از تاسیس آن و ملحقات و منضماتش،نیل به تامین و تضمین یک امنیت پایدار است .»
طبق ماده ۳۹ اساسنامه سازمان ملل متحد،در صورت،تهدید صلح،نقض صلح‌ و تجاوز به امنیت جهانی (Global security) ،اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد ،محقق هستند طبق مواد موجود در فصول ششم و هفتم اساسنامه ،در خصوص ،به وجود آورنده ،شرایط(تهدید،نقض صلح و تجاوز به امنیت ) تصمیم گیری کنند.

که این صلاحیت تصمیم گیری انحصاری ،عملا سازمان ملل متحد و سازمانها و نهادهای وابسته به آن را ،به وجه المصالحه و دستمایه قدرتهای جهانی در آورده است.
و هر کجا که سازمان منشاء،قضاوت،عمل و اجرا قرار می گیرد ،به صورت جانبدارانه و در راستای منافع این گروه تصمیم گیری و تصمیم سازی می نماید.
با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق ،و تضعیف جایگاه قدرت جایگزین آن (روسیه ) و‌ از طرفی وابستگی چین به تعامل نزدیک با غرب،این سوء،استفاده بیش از پیش توسط غرب صورت گرفته است.
تا جائیکه‌شورای امنیت سازمان ملل متحد بعنوان ،این روزها تبدیل به ابزار اورژانسی و در دسترس غرب شده و در هرجایی،در خصوص عملکرد ناقض صلح متحدانش ،سیاست رفق و مدارا (حتی اجازه صدور بیانیه و اعلامیه غیر ضمانت اجرا دار هم نمی دهد) و هر کجا موردی هر چند موجه‌ از جانب دولت های دیگر ، اما ناموافق با سیاستهای غرب ،دیده می شود ،آن دولت بعنوان «محور شرارت،ناقض صلح ،بر هم زننده امنیت جهانی و….» از منظر آمریکا مبدل می شود.

دقیقا در همین چارچوب و با همین فرمول ،هم سازمان ملل متحد ،هم‌سازمانهای وابسته به آن ،هم سازمان بین المللی انرژی هسته ای ،به مواجه با ایران بعد از انقلاب اسلامی ،آمده است.(یک بام و دو هوا )

نکته جالب توجه اینکه در تمامی مصادیق مواجهه سازمان ملل متحد با ایران:

✓رژیم‌ صهیونیستی به دلیل نفوذ بسیار زیاد بر سازمان ملل متحد و کارگزاری هایش ،همچنین بر ساختار سیاسی تصمیم گیری دولت های اروپایی و آمریکا،همیشه پشت قطعنامه های تحریمی شورای امنیت،بر علیه ایران، بوده است.

✓ ایران بعد از انقلاب ،بعلت نفی موجودیت استکبار جهانی،همواره مورد بغض و عناد غرب بوده و غرب با ابزار ،تحریم،قطعنامه‌ و محاصره با ایران ،برخورد نموده است.

✓ایران بعد از انقلاب ،علی رغم‌،رعایت کلیه اصول پادمان‌های انرژی هسته ای ،و دارا بودن حق غنی سازی ۵ درصد برای مصارف دارویی،پزشکی،کشاورزی و صنعتی نیز مور عناد و هجمه با ابزار قطعنامه قرار گرفته است.

✓ غرب در برخورد با ایران بعد از انقلاب در کنار ابزارهایی،چون جنگ نیابتی ۸ ساله،بمب گذاری،ترور ،تخریب ،محاصره و تحریم‌،بهانه های مانند:حمایت ایران از گروههای تروریستی ،اتهام به اختلال در روند صلح خاورمیانه،عدم رعایت اصول حقوق‌بشر در مقابل اتباع و اقلیتها را نیز به میان آورده ،و ابزار غالب آن در برخورد با ایران قطعنامه بوده است.

حال آنکه رژیم کودک کش صهیونیستی با زیر پا گذاردن کلیه استانداردهای انسانی و حقوق بشری و تهدید و نقض فاحش صلح و امنیت بین المللی ،عملا به دلیل حمایت های بی حد و حصر ،غیر عقلایی و نادرست آمریکا و غرب،نفوذ فوق العاده لابی های صهیونیستی و….از زیر بار پاسخگویی قانونی در رفته و خود را نیازمند به پاسخگویی به هیچ مرجعی نمی داند.

در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ ،شورای امنیت تصریح نموده است جمهوری اسلامی ایران از هرگونه فعالیتهای هسته ایی،تحریک آمیز دست برداشته و در زمینه فعالیت های موشکی نیز ،محدودیت ها را رعایت نمایید.

این سبک برخورد با ایران ،یعنی اینکه غرب و در رأسشان آمریکا ،برای خود این باب توجیه را باز نگه داشته ،تا در هر مقطعی ،هر نوع برخورد سلیقه ای و یکجانبه را خواست ،انجام دهد.
آمریکایی،که هیچ وجاهت جهانی نداشته و با رژیم صهیونیستی کودک کش ،دو روی یک سکه هستند.

*****************************************************************

نویسنده : دکتر اسدالله پازکیان،پژوهشگر حقوق بین الملل

تحلیلگر مشاور و راهنما : سید روح ا… اسحاقی / حقوقدان . پژوهشگر مسایل سیاسی

#پازوکیان_اسدلله_دکتر_پژوهشگرسیاسی

#اسحاقی_سیدروح لله_حقوقدان_پژوهشگر سیاسی

#موسسه حقوقی ومباشرتی صبای عدالت آریانا

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *