قاچاق انسان تجارت پر سود غیرقانونی و غیراخلاقی است که در سطح جهان به ویژه در آمریکا و اروپا در جریان است و قربانی می‌گیرد.

– قاچاق انسان مشکلی در ابعاد جهانی است که تاثیری منفی بر زندگی فقیرترین و آسیب پذیرترین مردم جهان دارد.

بی شک قاچاق انسان، جنایتی علیه بشریت و عمل تجاری غیراخلاقی و غیرقانونی است که وجوه و ابعاد مختلفی دارد.

قاچاق انسان به عنوان تجارت غیرقانونی با سود سالانه بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار، دومین تجارت مجرمانه بزرگ جهان پس از تجارت اسلحه است و سریع ترین رشد را در میان انواع تجارت غیرقانونی دارد.

در سطح جهانی متوسط هزینه یک برده یا همان انسان قاچاق شده، ۹۰ دلار است.

براساس گزارش جهانی « UNODC »، در سال ۲۰۱۸، حدود ۵۰ هزار قربانی قاچاق انسان توسط ۱۴۸ کشور شناسایی و گزارش شده است.

۵۰ درصد قربانیان شناسایی شده برای بهره کشی جنسی قاچاق شده و ۳۸ درصد برای کار اجباری مورد استثمار قرار گرفتند.

قربانیان زن همچنان هدف اصلی هستند؛ زنان ۴۶ درصد و دختران ۱۹ درصد از کل قربانیان قاچاق را تشکیل می‌دهند.

بحران‌های بشردوستانه مانند درگیری‌های خشونت‌آمیز و بلایای طبیعی، گاهی اوقات منجر به جدایی کودکان از خانواده‌هایشان می‌شود و آن‌ها را به اهداف آسان‌تری برای قاچاقچیان تبدیل می‌کند.

قاچاق انسان و فناوری

عوامل زیادی قربانیان بالقوه قاچاق انسان را در برابر این جنایت آسیب پذیر می‌کند که مهم ترین آن اینترنت است؛ به این معنا که قاچاقچیان انسان برای فریب این قربانیان بالقوه از روش‌های مختلف فریب، کلاهبرداری یا ارعاب در فضای آنلاین استفاده می‌کنند.

زنان رنگین پوست از اصلی ترین قربانیان اپیدمی خاموش در آمریکا

به گزارش « ny1»، سالانه ۶۰۰ هزار نفر در آمریکا ناپدید می‌شوند که عمدتا زنان و دختران رنگین پوستی هستند که قربانی اپیدمی خاموش قاچاق انسان می‌شوند.

زنان رنگین پوست اغلب مفقود شده و قاچاق می‌شوند و در نهایت به قتل می‌رسند.

قاچاقچیان انسان در آمریکا بیش از ۹.۵ میلیارد دلار در سال درآمد دارند.

در عین حال و به گزارش «نیویورک تایمز»، در یک دهه گذشته در مرز جنوبی آمریکا شبکه ای از باندهای جنایتکار قاچاق انسان و مواد مخدر تجارت چند میلیارد دلاری را انجام می‌دهند.

اگرچه مهاجران همیشه با آدم ربایی و قاچاق انسان در شهرهای مرزی مکزیک مواجه بودند، بروز چنین حوادثی در سمت آمریکا نیز در حال افزایش است.

تشدید محدودیت‌های مرزی ناشی از کرونا موسوم به «قانون ۴۲» توسط آمریکا، سبب روی آوردن مهاجران به قاچاقچیان انسان شد؛ قانون مذکور اخراج فوری مهاجران بازداشت شده در مرز را مجاز اعلام می کند.

همین امر سبب افزایش قابل توجهی در تعداد برخوردهای مهاجران (۱.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱) در مرزها و تجارت سریع برای قاچاقچیان انسان شد.

در سال گذشته بیش از ۵ هزار و ۴۶ نفر به اتهام قاچاق انسان دستگیر و متهم شدند که این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۲ هزار و ۷۶۲ نفر بود.

در طول سال گذشته، ماموران فدرال تقریبا روزانه به خانه‌های مخفی که ده‌ها مهاجر در آن نگهداری می‌شدند، یورش بردند.

یک کارشناس قاچاق انسان در دانشگاه «جورج میسون»، می‎گوید «هزینه قاچاق مهاجرانی که از آمریکای لاتین می‌آیند، ۴ هزار دلار و مهاجرانی که از آفریقا، اروپای شرقی یا آسیا می‌آیند ۲۰ هزار دلار است.»

مهاجران با هواپیما، اتوبوس و وسایل نقلیه شخصی جابجا می‌شوند؛ در برخی از مناطق مرزی، قاچاقچیان نوارهای رنگی را به مچ دست مهاجران می‌چسبانند تا مشخص کنند که متعلق به آن‌هاست و چه خدماتی دریافت می‌کنند.

شبکه‌های مستقل قاچاق انسان به کارتل‌های مواد مخدر مالیات می‌دهند تا مهاجران در امتداد مرزهای تحت کنترل آن‌ها جا به جا کنند.

براساس تحقیقات وزارت امنیت آمریکا، شرکت‌های فعال در زمینه قاچاق انسان، تیم‌های تخصصی در زمینه لجستیک، حمل و نقل، نظارت، خانه‌های مخفی و حسابداری را به کار می‌گیرند؛ درآمد این شرکت‌ها از ۵۰۰ میلیون دلار در سال به ۱۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ رسید.

بررسی آژانس بین المللی مهاجرت نشان می‌دهد که در سال میلادی گذشته تعداد ۷۲۸ مهاجر در مرز آمریکا و مکزیک جان خود را از دست داده یا مفقود شدند و به همین دلیل به این مرز نام مرگبارترین مرز جهان داده شد.

سازمان مذکور اعلام کرد که آمار واقعی می‌تواند بیشتر از آمار رسمی در این زمینه باشد.

کودکان قربانیان اصلی تجارت مرگبار قاچاق انسان در جهان

به گزارش « wvi و youth-underground»، در هر ساعت حدود ۱۳۰ نفر در سراسر جهانی قربانی تجارت قاچاق انسان می‌شوند و به ازای هر هزار نفر در جهان ۵.۴ قربانی قاچاق انسان وجود دارد؛ در مجموع ۴۰ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به عنوان برده زندگی می‌کنند.

قاچاق کودکان نوعی برده داری مدرن است و کودکان برای کار خانگی، عضویت در باندهای جنایتکار و حتی فرزندخواندگی قاچاق می‌شوند.

قربانیان اصلی قاچاق انسان عمدتا افراد زیر ۱۸ سال هستند و از هر ۴ قربانی قاچاق انسان یک نفر کودک است.

تقریبا ۳۰ میلیون کودک در ۳۰ سال گذشته، دوران کودکی خود را به دلیل قربانی شدن در تجارت قاچاق انسان از دست دادند.

در سال ۲۰۱۶ نیز ۱۵۲ میلیون کودک قربانی کار کودکان شدند؛ یعنی تقریبا از هر ۱۰ کودک در سراسر جهان یک کودک قربانی قاچاق انسان برای کار اجباری شد.

سالانه ۹ میلیون نفر نیز در سراسر جهان قربانی کار اجباری می‌شوند و ۱۳۵ کالا از ۷۵ کشور با کار اجباری کودکان ساخته می‌شود.

در ۵ سال گذشته موارد قاچاق انسان ناشی از تغییرات اقلیمی دستکم ۶۰۰ درصد افزایش یافته و ۷۵ درصد از قربانیانی که در دهه گذشته قاچاق شدند، به صورت آنلاین قربانی شدند.

نکته هولناک این که سالانه بیش از یک میلیون کودک برای تجارت جنسی قاچاق می‌شوند؛ ضمن این که میانگین سنی کودکان در قاچاق جنسی ۱۳ تا ۱۴ سال است.

از هر سه کودکی که از خانه فرار می‌کنند، یک نفر ظرف ۴۸ ساعت پس از فرار توسط یک قاچاقچی ربوده می‌شود.

۵۰ درصد از قربانیان بهره کشی جنسی پسران هستند که قربانیان خاموش این جنایت نامیده می‌شوند.

انواع قاچاق انسان

قاچاق انسان با دو هدف استثمار جنسی و کار اجباری انجام می‌شود؛ سود این تجارت غیرقانونی و غیراخلاقی در سال به ازای هر کودک ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار دلار است.

بهره کشی جنسی ۶۶ درصد از سود جهانی قاچاق انسان را به دست می‌آورد.

بحران پناهجویی و قاچاق انسان در اروپا

سالانه بین ۶۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار نفر در سراسر جهان قاچاق می‌شوند که این آمار بالاترین آمار ثبت شده در تاریخ از زمان تجارت برده در دو قرن پیش است.

قاچاق انسان تنها یکی از علائم بحران بزرگ پناهجویی به عنوان بزرگ ترین بحران از زمان جنگ جهانی دوم است.

قاچاق جنسی مهاجران در اروپا طی سه سال گذشته ۶۰۰ درصد افزایش داشته است.

طی دو سال گذشته بیش از ۲۰ هزار خردسال در اروپا به دلیل قاچاق انسان ناپدید شده و دستکم ۱۰ هزار پناهجوی خردسال بدون همراه پس از رسیدن به اروپا مفقود شدند که گمان می‌رود قربانی قاچاق انسان شده باشند.

 کشورهای اروپایی با وجود ادعاهای فراوان مبنی بر مبارزه گسترده با قاچاق انسان و حفظ و پیشگامی در حقوق بشر از اصلی ترین کشورهای مقصد و ترانزیت قاچاق انسان هستند.

به عنوان مثال، سوئیس به عنوان مقصد و ترانزیت افراد ‌آسیب پذیر برای قاچاق انسان، محل زندگی بیش ۲ تا ۳ هزار قربانی قاچاق انسان است که بیشتر آن‌ها قبل از ورود به سوئیس قربانی خشونت و آزار شده اند.

اکثر قربانیان قاچاق انسان در سوئیس، زنان و کودکانی هستند که به گدایی، دزدی و… مجبور می‌شوند.

سوئیس مقصدی برای قربانیان قاچاق خارجی است که عمدتا از اروپای مرکزی و شرقی هستند و قاچاقچیان انسان در این کشور به جای متحمل شدن حداکثر مجازات قاچاق انسان، با احکام تعلیقی فرار می‌کنند.

از ۲۲ مورد محکومیت قاچاقچیان انسان در سوئیس در سال ۲۰۱۶، تنها ۱۱ مورد به حبس منجر شد.

به گزارش «nationalcrimeagency»، در انگلیس نیز وضعیت تقریبا مشابه است؛ براساس آمارهای آژانس ملی جنایات این کشور، تعداد قربانیان بالقوه قاچاق و برده داری مدرن در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ بیش از ۸۰ درصد رشد داشته است.

قربانیان قاچاق انسان در انگلیس از ۱۳۰ کشور بودند اما بالاترین سهم متعلق به خود شهروندان انگلیسی بود و اتباع آلبانی و ویتنام در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

باید توجه داشت که عمده قربانیان قاچاق انسان در انگلیس کودکان هستند که توسط باندهای جنایتکار برای قاچاق مواد مخدر مورد استثمار قرار می‌گیرند.

این در حالی است که کارشناسان، شمار قربانیان قاچاق انسان در انگلیس را بسیار بالاتر از آمار رسمی می‌دانند.

بی توجهی کشورهای مختلف به جنایت قاچاق انسان

جنایت قاچاق انسان به دلیل سود هنگفت همواره با بی توجهی کشورهای مختلف برای مجازات مواجه می‌شود.

در سال ۲۰۲۱، در مجموع ۵ هزار و ۲۶۰ قاچاقچی انسان در سراسر جهان محکوم شدند که افزایش اندکی در قیاس با سال گذشته اش را نشان می‏‎دا

منبع:میزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *