رئیس دادگستری استان کرمان گفت: از مهر ماه سال ۱۳۹۷ تاکنون ۴۹۵  پرونده در دبیرخانه ستاد استانی اقتصاد مقاومتی جهت پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی استان و کشور تشکیل و با تلاش‌ها و پیگیری‌های بعمل آمده و حمایت‌های دستگاه قضایی استان از بیکاری بالغ بر ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر نیروی متخصص و کارگر در استان جلوگیری بعمل آمده است.

خبرگزاری میزان – قوه قضاییه همواره حمایت های ویژه ای از تولید و اشتغال داشته به طوری که در دوره تحول و تعالی این مهم با شتاب بیشتری در حال انجام است و با توجه به شعار سال 1401 با عنوان  تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین حمایت حقوقی و قضایی از شرکت های دانش بنیان  در دستورکار دستگاه قضا قرار گرفته و درجهت رفع مشکلات حقوقی و قضایی از کارخانه  ها و کارگاه هایی تولیدی اقدامات لازم صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه‌قضاییه، در تاریخ دوشنبه (۲۱ شهریور) در جلسه شورای عالی قوه قضاییه گفت: دستگاه قضایی مصمم است بیش از گذشته به حمایت از تولید داخلی و مساعدت دولت در این عرصه مبادرت ورزد و قوه قضاییه در سال‌های گذشته به حمایت از تولید و کمک به دولت از این طریق، پرداخته است اما درصدد است این حمایت و کمک را بیشتر، منسجم‌تر و هدفمندتر دنبال کند وی بر همین اساس به همه بخش‌ها و سازمان‌های قضایی مأموریت داد در راستای حمایت از تولید داخل، جهش تولید، رفع موانع کسب‌وکار، اشتغال‌زایی، جلوگیری از تعطیلی بنگاه‌های تولیدی و صنعتی اقدامات مقتضی و لازم را ترتیب دهند.

دادگستری استان کرمان در راستای تاکیدات رئیس دستگاه قضا و در جهت اجرای سند تحول قضایی، در حمایت از واحد های تولیدی و کمک به اشتغال اقدمات زیادی را انجام داده است.

در راستای حمایت از تولید داخل، دادگستری استان کرمان در سال ۱۴۰۰، ۳۷ جلسه ستاد استانی اقتصاد مقاومتی برگزار کرده است که در این جلسات ۲۱۹ مصوبه برای حمایت از واحد های تولیدی ابلاغ شده است و به پرونده ۱۵۷ واحد رسیدگی شده است.

همچنین در ۶ ماهه سال ۱۴۰۱، ۲۰ جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در دادگستری استان تشکیل شده است که در این جلسات، ۸۱ مصوبه ابلاغ و به پرونده ۶۵ واحد تولیدی رسیدگی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی در گفت‌وگو با میزان درباره اهم فعالیت ها و اقدامات ستاد اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: در سال گذشته بر مبنای عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، ضمن تشکیل ۱۵۷ پرونده در دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی و برگزاری ۳۷ جلسه ستاد استانی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در ابعاد حقوقی و قضایی، از بیکار شدن ۵ هزار و ۲۷۰ کارگر جلوگیری و زمینه اشتغال ۵۷۰ نیروی کار جدید نیز فراهم شده است.

رئیس دادگستری استان کرمان گفت: به منظور تحقق فرامین مقام معظم رهبری و اجرایی کردن برنامه ها و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، از مهر ماه سال ۱۳۹۷ تاکنون ۴۹۵  پرونده در دبیر خانه ستاد استانی اقتصاد مقاومتی جهت پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی استان و کشور تشکیل و  با  تلاش ها و پیگیری های بعمل آمده و حمایت های دستگاه قضایی استان از بیکاری بالغ بر ۱۸ هزارو ۵۰۰ نفر نیروی متخصص و کارگر در استان جلوگیری بعمل آمده است. همچنین طی بررسی گزارش عملکرد ستادهای استانی کشور ، ستاد استانی اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی دادگستری استان کرمان حائز رتبه برتر شده است.

وی با اشاره به بازدید خود از معدن خمرود افزود: استخراج معدن خمرود شروع نشده تا فولاد زرند ایرانیان قراردادی را تنظیم کرده و قرار بوده در سال ۹۷ به استخراج برسد و حق دولت را بدهد و حق خود را هم برداشت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی با اشاره به اینکه با واقعیت‌هایی در کشور مواجه هستیم که مشکلاتی را در حوزه اقتصادی ایجاد کرده، ادامه داد: دلایل و عاملی که موجب شده این شرکت نتواند این پروژه را به بهرده‌برداری برساند برای همه ما روشن است هرچند روی کاغذ نباشد؛ وضعیت کشور و تحریم‌هایی که بر علیه کشور وضع شده از جمله این مسائل است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: شرایط کشور، تحریم و وضعیت اقتصاد را در داخل کشور می‌بینیم؛ قیمت دلار در زمان انعقاد قرارداد فولاد ایرانیان و قیمت امروز دلار هم مشخص است بنایران تعهداتی که باید انجام می‌دادند را به‌ علت تحریم انجام نداده‌اند و تامین ماشین‌آلات مورد نیاز حفاری تامین نشده و این پروژه به بهره‌برداری نرسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی با اشاره به عواملی که در خارج اختیار پیمانکار اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: فولاد ایرانیان اعلام کرده در داخل کشور ظرفیت‌های داخلی را بررسی کرده‌ایم و طی دو سال می‌توانیم با امکانات و ماشین‌آلات داخلی به بهره‌برداری برسانیم و دنبال فرصت هستند.

وی عنوان کرد: آیا این فرصت به نفع منافع کشور هست یا خیر، با توضیحاتی که داده شده است به نفع ملی و دولت است که فرصت به شرکت فولاد ایرانیان داده شود، زیرا حق دولت و شرکت زیر زمین قرار دارد و حقی هنوز ضایع نشده است، زیرا معدن خمرود هنوز به بهره‌برداری نرسیده و فقط به تاخیر افتاده است و دولت به قیمت روز می‌تواند حق خودش را بفروشد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: اگر بر خلع ید شرکت فولاد ایرانیان زرند اصرار کنیم، منافع دولت دیگر تامین نمی‌شود و متضرر هم می‌شود، بنابراین در ستاد استانی اجرای کلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در ابعاد حقوقی و قضایی استان کرمان مجوز به ایمیدرو می‌دهیم تا وارد مذاکره جدید با پیمانکار فولاد ایرانیان شوند.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی اظهار کرد: همچنین این را مصوب می‌کنیم که پیمانکار تعهد دهد، کار را در جدول زمانبدی مورد تایید به نتیجه برساند و اگر به تعهد خود عمل نکردند باید ضرر دولت را جبران کنند و پاسخگو باشند.

اقدامات دادگستری استان کرمان در جهت رفع مشکلات واحدهای تولیدی

به همین منظور دادگستری استان موجب رفع اختلاف شرکت فروآلیاژ رباط با محیط زیست استان و تامین آب مورد نیاز واحد و جلوگیری از بیکاری ۷۰۰ نفر نیروی کار و متخصص شده همچنین اقدامات حمایتی از شرکت ریگان خودرو در جهت رفع مشکلات گمرکی ۱۸۹ خودرو در جهت پرداخت بخشی از مطالبات شرکت داشته است.

از اقدامات دیگر در راستای حمایت از تولید رفع مشکلات شرکت صاروج پارس و جلوگیری از لغو قرارداد و تضییع حقوق بیت المال با توجه به سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته و رفع مشکلات زیرساختی برق و فاضلاب پروژه پیگیری شده همچنین رفع مشکلات معادن جنوب و فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در مناطق محروم پیگیری شده است.

دادگستری استان موجب رفع اختلاف شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان با ایمیدرو و جلوگیری از بیکاری بالغ بر ۳ هزار نفر نیروی کار و متخصص شد همچنین مشکل کارخانه آلومینیوم هزار در جهت تمدید کارت بازرگانی و جلوگیری از بیکاری بالغ بر ۵۰۰ نفر نیروی کار رفع شده است.

 اقدام دیگر مساعدت در جهت تمدید قرارداد برق موقت مجتمع فولاد سازی زرند ایرانیان  و جلوگیری از بیکار بالغ بر ۵۰۰ نفر نیروی کار و متخصص بود همچنین اختلاف شرکت اسمیران با شرکت صنعتی و معدنی گهر زمین در خصوص تامین مواد اولیه و ایجاد زمینه اشتغال مجدد ۴۰۰ نفر و اختلاف شرکت صنایع سیمان کرمان با سازمان محیط زیست استان کرمان در خصوص رفع مشکلات زیست محیطی و جلوگیری از بیکاری ۴۰۰  نفر رفع شد.

از اقدامات دیگر در راستای حمایت از تولید رفع مشکلات شرکت واگن سازی زرند و جلوگیری از بیکاری ۲۷۰ نفر همچنین جلوگیری از بیکاری ۲۰۰ نفر از کارگران شرکت ذوب آهن نورد کرمان به دلیل بدهی به اداره گاز استان و  رفع مشکل ثبت سفارش و واردات دستگاه های دریل واگن حفاری شرکت گهر همکار سیرجان و فراهم سازی زمینه اشتغال ۵۰ نفر است.

مشکل شرکت نهنداب غرب در ارتباط با شرکت آب منطقه ای استان کرمان و رفع توقیف از دستگاه حفاری و فراهم کردن زمینه اشتغال ۶۰  نفر در منطقه محروم جنوب استان رفع شد همچنین  پرداخت مطالبات ۵۵۶ نفر از کارگران کارخانه قند بردسیر که سعی دستگاه قضایی بر آن بوده که سایت کارخانه به فروش نرود پیگیری شد و مشکل تامین سوخت مازوت جهت واحدهای صنعتی  رفع شد.

اخذ همکاری شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی استان با مجموعه قطعه گستر همچنین رفع مشکل شرکت روغن نباتی گلناز در ارتباط با اداره آب منطقه ای و رفع انسداد از حساب های شرکت ، پیگیری تخصیص مواد اولیه و راه اندازی کارگروهی متشکل از نمایندگان دستگاه قضایی، اداره اطلاعات، سازمان بازرسی، صنعت معدن و تجارت و اتاق بازرگانی جهت راه اندازی مجدد کارخانه روغن نباتی گلناز و لزوم حمایت از سرمایه گذار جهت تولید ماهیانه ده هزار تن روغن نباتی است.

از اقدامات دیگر در این راستا پیگیری راه اندازی شرکت کاشی و سرامیک آماتیس شهربابک همچنین تلاش جهت اخذ مجوز تنفس ۶ ماهه تسهیلات اخذ شده توسط شرکت خودروسازان بم در خصوص راه اندازی خط جدید تولید لیفان در بم و ایجاد اشتغال برای ۲۰۰ نفر است.

پیگیری جهت اخذ انشعابات برق و گاز به صورت موقت برای دامداران منطقه خلیل آباد ماهان جهت ادامه فعالیت واحدها با تعداد ۱۰۰۰ کارگر و راه اندازی کارگروهی متشکل از نمایندگان نظام مهندسی جهاد کشاورزی، نظام دامپزشکی، راه و شهرسازی، آب منطقه ای و محیط زیست با محوریت سازمان جهاد کشاورزی استان جهت رفع مشکل و اخذ موافقت نامه اصولی جهت صدور پروانه تاسیس دامپروری در منطقه از اقدامات دادگستری استان جهت حمایت از تولید است.

اقدام دیگر پیگیری راه اندازی مجدد کارخانه ولتا کابل با همکاری بانک سپه استان که این بانک پس از اخذ مجوزات لازم طی توافق نامه محل اجرای طرح را به مدت ده سال با حداقل نرخ به سرمایه گذار اجاره دهند و همچنین سرمایه گذار متعهد شد ظرف مدت یک سال آینده اقدامات لازم در جهت راه اندازی کارخانه و ایجاد اشتغال ۵۰ نفر را صورت دهد.

 از اقدامات دیگر در این راستا پیگیری راه اندازی مجدد  شرکت معدن جویان فولاد آریا ( معدن طلای زرترشت) واقع در منطقه جنوب استان کرمان همچنین فراهم کردن زمینه اشتغال بالغ بر ۱۰۰ نفر  در شرکت کوروش موتور آریا  واقع در منطقه بم که در راستای تولید موتور و گیربکس خط تولید در حال حاضر به صورت مونتاژ فعالیت می کند.

بررسی مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی کشور از باب احقاق حقوق مودیان همچنین حمایت حقوقی و قضایی از شرکت های دانش بنیان و تعامل و همکاری با پارک علم و فناوری از اقدامات دیگر دادگستری استان است .

پیگیری مشکل شرکت معدن فتح جنوب شرق در ارتباط با اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان و جلوگیری از بیکاری ۲۷۰ نفر در سیرجان است همچنین مشکلات جمعی از شرکت داران و مجموعه های تولیدی واقع در گود غلامعلی شهربابک در خصوص  تخصیص موجودی مواد سرباره مس به صورت عادلانه  با تشکیل کمیته مذکور بین تمامی واحدها رفع شد.

از اقدامات دیگر در این راستا درخواست شرکت ملی صنایع مس ایران با موضوع تامین آب مورد نیاز معدن مس درالو با ظرفیت ایجاد اشتغال برای ۵ هزار نفر پیگیری شد همچنین  با حضور نمایندگان دستگاه قضایی استان، نماینده دولت، نماینده ایمیدرو و سازمان صمت با محوریت اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان در خصوص واگذاری زمین یا اجاره آن از طرف ایمیدرو به شرکت احیا استیل فولاد بافت و انعقاد تفاهم نامه با شرکت کارگروه تخصصی تشکیل شد.

اقدام دیگر برگزاری کمیسیون ماده ۱۱ معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی با حضور نمایندگان تعزیرات ، دانشگاه علوم پزشکی ، سازمان بازرسی استان، اداره اطلاعات جهت حل مشکلات بیمارستان های ارجمند و مهرگان است همچنین نشست کمیته حمایت قضایی از بازرگانان افغانستان و ایران جهت حل مشکلات آنان برگزارشد.

از سایر اقدامات می توان به اخذ استعلامات حقوقی از اداره حقوقی قوه قضاییه جهت حل مشکلات تولید کنندگان، پیگیری اجرای مصوبه بند واو تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ در استان، ساماندهی انبار اموال تملیکی استان کرمان، پیگیری انتقال حساب های شرکت های بزرگ معدنی استان از تهران به کرمان و برگزاری نشست تحلیل آرای قضایی در خصوص عقود بانکی با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کرمان اشاره کرد.

#منبع:میزان

۳موسسه_حقوقی_مباشرتی_صبای_عدالت_اریانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *