برخی نمایندگان مجلس پس از سخنان رییس جمهور مطرح کردند…

با توجه به تغییراتی که در زمان اتفاق می‌افتد، بعضی روندها و رویه‌ها باید به روز و اصلاح شوند

سید ابراهیم رییسی در گفت‌وگوی تلویزیونی اخیر خود درباره درخواست برخی از فعالان اجتماعی و سیاسی مبنی بر اجرای راهکارهای عملی در جهت اعتراض مناسب و قانونمند گفت: چه اشکالی دارد برای گفت‌وگو، نقد و حتی اعتراض نسبت به یک تصمیم مراکزی را قرار دهیم که نسبت به برخی تصمیمات و روش‌ها نقد و اعتراض شود؟ این مساله می‌تواند به ارتقای کار کمک کند.

 سید ابراهیم رییسی در گفت‌وگوی تلویزیونی اخیر خود درباره درخواست برخی از فعالان اجتماعی و سیاسی مبنی بر اجرای راهکار‌های عملی در جهت اعتراض مناسب و قانونمند گفت: چه اشکالی دارد برای گفت‌وگو، نقد و حتی اعتراض نسبت به یک تصمیم مراکزی را قرار دهیم که نسبت به برخی تصمیمات و روش‌ها نقد و اعتراض شود؟ شنیدن نقد و حتی اعتراض می‌تواند به ارتقای کار کمک کند و این موضوع در قانون اساسی جایگاه دارد.

رئیسی تصریح کرد: نکته بعدی این است که باید حد فاصل بین اعتراض و اغتشاش مشخص شود؛ اعتراض و سخن مخالف اشکالی ندارد و باید شنیده شود، اما اغتشاش، به‌هم‌ریختنِ امنیت کشور، ایجاد هرج و مرج و تعرض به جان و مال مردم است که در هیچ جای دنیا قابل قبول نیست. امروز پلیس، سپاه و بسیج مدافع امنیت کشور هستند که شیرین‌ترین سرمایه خود یعنی جان‌شان را کف دست گرفتند تا امنیت را حفظ کنند؛ اینان جزو خودِ مردم هستند.

وی افزود: خط قرمز جمهوری اسلامی ایران، امنیت جان و مال مردم است و نمی‌شود نسبت به جان و مال مردم اجازه تعدی داد تا افرادی با اغتشاش جامعه را به‌ هم بزنند؛ هیچ‌کسی از آحاد مردم این اجازه را نمی‌دهد.

حال در همین ارتباط برخی نمایندگان مجلس هم با استقبال از این سخنان نظر خود را برای عملی کردن این درخواست ابراز داشته اند.


نقدعلی: مجلس آماده همکاری با دولت برای ایجاد بستر اعتراضات قانونی است


دبیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، با استقبال از اظهارات رئیس جمهوری درباره لزوم نظام‌مند کردن طرح پیشنهادها، انتقادات و احیاناً اعتراضات و همچنین اصلاح برخی قوانین و روند‌ها گفت: مجلس شورای اسلامی در اجرای وظیفه قانون‌گذاری خود آمادگی دارد که لوایح دولت را در این زمینه با اولویت در روند قانون‌گذاری قرار دهد و در قالب قانون جهت اجرا به دولت تقدیم کند.

محمدتقی نقدعلی با اشاره به بخش‌هایی از صحبت‌های رئیس جمهوری در گفت‌وگوی تلویزیون شامگاه ششم مهر اظهار کرد: ریاست محترم جمهوری در گفت‌وگوی اخیر تلویزیونی خود با مردم مطالب ارزنده‌ای پیرامون نتایج سفر به نیویورک و همچنین مباحث مرتبط با مذاکرات هسته‌ای و اقدامات انجام شده از سوی دولت و همچنین اتفاقات اخیر در کشور داشتند.

وی با بیان اینکه «مشخصاً آنچه رئیس جمهوری در مورد نظام‌مند کردن و ایجاد بستر طرح پیشنهادها، انتقادات و احیاناً اعتراضات مطرح کردند، موضوع قابل توجه و قابل تاملی است»، تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی در اجرای وظیفه قانون‌گذاری خود هر لایحه‌ای را که دولت لازم بداند در اجرای اصول قانون اساسی که اظهار نظر ملت و انعکاس آن به حاکمان و همچنین طرح مطالبه از حاکمان را حقی مسلم می‌داند، تهیه و تنظیم کند، آمادگی دارد آن لایحه را با اولویت در روند قانون‌گذاری قرار دهد و در قالب قانون جهت اجرا به دولت تقدیم کند.

دبیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس همچنین درباره نقش مجلس در خصوص اصلاح قوانین و مقرراتی نظیر روند مربوط به حجاب، عفاف و گشت ارشاد اظهار کرد: روند‌ها و راه‌های کوتاه‌تری وجود دارد تا بدون آنکه حساسیت‌های خاصی ایجاد یا اسبابی برای بازی دشمنان فراهم شود، بسیاری از قوانین و احکام قانونی و شرعی شکل اجرایی به خود بگیرند؛ به نظر می‌رسد تغییر رویه‌هایی هم که در کلام رئیس جمهوری بود ناظر بر روش‌های اجرای قانون است.

نقدعلی افزود: دوباره تاکید می‌کنم که اگر برای اصلاح روش‌های اجرای قانون نیز ضرورتی در قانون گذاری باشد ـ چه در قالب لایحه دولت و چه در قالب طرح ـ یقیناً مجلس آماده ورود به موضوع است، اما با توجه به اینکه دولت مجری قانون و عهده‌دار مسئولیت مدیریت جامعه است و مقام معظم رهبری نیز در این خصوص مکرراً تاکید کرده‌اند، اولویت با این است که موارد مورد نیاز جهت اصلاح در قالب لایحه تقدیم مجلس شود. در مجلس این آمادگی را داریم هر موردی را که به تشخیص رئیس جمهوری و اعضای کابینه نیاز به اصلاح داشت، در فرآیند‌های قانون‌گذاری مورد توجه قرار دهیم.

وی تاکید کرد: فارغ از صحبت‌های رئیس جمهوری، به نظر می‌رسد با توجه به تغییراتی که در زمان اتفاق می‌افتد، بعضی روند‌ها و رویه‌ها باید به روز و اصلاح شوند؛ خود مجلس نیز در این زمینه نظراتی دارد و چنانچه لایحه‌ای از سوی دولت ارائه شود، نظرات خود را در ذیل آن لایحه اعلام می‌کنیم.

این نماینده مجلس در پایان با تاکید بر اینکه هر کجا که روند غلطی وجود داشت، باید به آن اذعان و اقرار کنیم، گفت: حضرت علی (ع) در خطبه پنجم نهج‌البلاغه می‌فرمایند که «ریشه فتنه‌ها، تبعیت از هوای نفس و بدعت‌ها و مواردی است که در دین بوده و وارد دین شده است»؛ بنابراین، اگر همه ما حول محور حق باشم و نه پیرامون هوا و همه از حق تمکین کنیم، اختلافات رخ بر می‌بندد. مسلماً برخی رویه‌ها با توجه به روحیات جوانان امروزی باید روش و کیفیت آن‌ها اصلاح شود.

حسینی: وجود مراکزی برای ابراز نظر موافق و مخالف در کشور ضروری است

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه ما باید جا‌هایی را برای ابراز نظر موافق یا مخالف و عادلانه داشته باشیم، گفت: این یک ضرورت برای کشور است که این مراکز باید وجود داشته باشد، در کشوری که آزادی در آن نهادینه شده، اگر صحبت مخالفی شنیده شود و اگر اعتراضی در چهارچوب قانون وجود داشته باشد، نه تنها آسیبی به آن نمی‌رساند، بلکه فضای تعاملی و همدلی بیشتری را ایجاد می‌کند.

سیدکریم حسینی در ارزیابی از سخنان شامگاه چهارشنبه رئیس جمهور در گفت و گوی زنده تلویزیونی، با بیان اینکه کلیات صحبت‌های رئیس جمهور و مواضعی که ایشان در رابطه با حوادث اخیر داشتند در چند مقطع محل تامل است، گفت: رئیس جمهور نظریات قابل توجهی را در خصوص حوادث اخیر در کشور بیان کردند که قابل ارزیابی است.

وی با اشاره به این بخش از سخنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه «ما فضای نقد و اعتراض را در جامعه داشته باشیم و بستر این کار توسط دولت فراهم و سخن منتقد و معترض شنیده شود»، تصریح کرد: قطعا ارزیابی که از این صحبت‌ها می‌توان داشت، این است که مایه امید و خوشحالی است و توجه رئیس جمهور و مسئولان اجرایی کشور را به این موضوع می‌رساند که قطعا ما باید محل و مراکزی را برای بیان نظریاتی داشته باشیم که مخالف نظریات اجرایی یک دولت است و توسط صنف یا قشری از جامعه در خصوص موارد صنفی و مواردی که در کشور و دنیا اتفاق می‌افتد، بیان می‌شود.

ایجاد مراکز برای اظهار نظر موافق و مخالف در کشور ضروری است

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: این یک ضرورت برای کشور است که این مراکز باید باشند تا بتوانیم اظهارنظر‌های موافق و مخالف را داشته باشیم. کشوری که آزادی در آن نهادینه شده و این کشور هم برای آزادی عقیده انقلاب کرده و هم بعد از ۴۰ و اندی سال ستون‌های این نهضت آنقدر محکم است که اگر صحبت مخالفی شنیده شود و اعتراضی در چهارچوب قانون وجود داشته باشد، نه تنها آسیبی به آن نمی‌رساند، بلکه فضای تعاملی و همدلی بیشتری را ایجاد می‌کند.

حسینی با بیان اینکه نظر صاحب نظران هم این است که این فضا را برای منتقدین داشته باشیم، خاطرنشان کرد: حال ممکن است این منتقد می‌خواهد نسبت به موردی یا یک قانونی یا نسبت به یک حادثه‌ای اظهار نظری داشته باشد که باید این فضا توسط دولت ایجاد شود.

وی در رابطه با ایجاد امکانات برای ابراز عقیده مخالفان و موافقان موضوعی اظهار کرد: یکسری از رویداد‌ها و مراسمی که انجام می‌شود ربطی به موافق و مخالف ندارد. مثلا اینکه همه مردم ۲۲ بهمن که سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است را گرامی می‌دارند و در راهپیمایی هم شاهد هستیم که جریان سیاسی خاصی آن را اداره نمی‌کند و بلکه برای همه جریانات آزاد است. یا راهپیمایی‌هایی که در خصوص مراسم ملی و مذهبی وجود دارد؛ یک موضوع این است که این‌ها را با سایر اجتماعات نباید مقایسه کنیم، چرا که مربوط به کل کشور و مسائل ملی و مذهبی کشور است و اینطور نیست که این‌ها در مخالفت با جریانی یا قشر خاصی بخواهند تجمع کنند.

باید جا‌هایی را برای ابراز نظر موافق یا مخالف به صورت عادلانه داشته باشیم

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: ولی اینکه موضوعی را در کشور داشته باشیم یا قانونی که قطعا مخالف و موافق دارد، ما فضای عادلانه‌ای را برای هر دو طرف ایجاد بکنیم که یک جمعی بیاید بگوید این قانون خوب است و تشویق و ترغیب به اجرای آن کند و یک جماعتی هم بیایند بگویند به این دلایل با این قانون مخالفت می‌کنیم، این فضای عادلانه و فضایی که امکانات لازم را برای اعتراض، نقد‌ها و ابراز نظرات موافق و مخالف وجود داشته باشد، باید به شکل عادلانه وجود داشته باشد، اما نباید آن را در کنار راهپیمایی‌ها و تظاهراتی که بعد از اقدامات هنجارشکنانه که در خیابان‌ها و محلات مختلف شهر‌ها داشتیم گذاشت. حضور مردم در راهپیمایی‌ها و تجمعاتی که علیه آشوب‌ها و اغتشاشات است، نظر یک عده و گروه خاصی نیست.

وی اضافه کرد: قطعا همانطور که رئیس جمهور هم گفتند، ما باید جا‌هایی را برای ابراز نظر موافق یا مخالف و عادلانه داشته باشیم که بین مخالفین و موافقین امکانات لازم فراهم شود تا بتوانند نظرات خودشان را ابراز کنند. اما اینکه عده‌ای بیایند به عنوان اغتشاش و آشوب به اموال عمومی خسارت وارد و به حیثیت مردم و اعتقاداتشان جسارت کنند، کاملا متفاوت از نظر موافق و مخالف یک مجموعه و جماعت است.

مجلس برای اصلاح برخی قوانین اعلام آمادگی کرده است

حسینی در خصوص نقش مجلس در فراهم آوردن زمینه‌های قانون حق اعتراض و اصلاح روند مربوط به حجاب و عفاف و گشت ارشاد، بیان کرد: یکسری قوانین مربوط به گذشته بوده و نیاز به تقویت، اصلاح و یا حتی بررسی مجدد دارند که مجلس برای این کار اعلام آمادگی کرده است. استحضار دارید که دولت اگر نیاز به قوانینی داشته باشد آن را طی لایحه‌ای به مجلس ارائه می‌دهد و مجلس نظرات خود را اعلام می‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: قطعا مجلس هم، چون مجموعه‌ای از افکار و عقاید همه مردم کشور است در بررسی و تصویب قوانین نظر مردم را در چهارچوب قوانین بالادستی، قانون اساسی و در چهارچوب اعتقادات این کشور بررسی و مصوب می‌کند.

فیروزی: اساس جمهوری اسلامی، شنیدن صدای مردم است

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بر اساس قانون، مردم حق دارند که نقد‌ها و اعتراض‌های خود را نسبت به روش اجرایی سیاست‌ها از طریق مقالات، سخنرانی‌های احزاب و یا برگزاری تجمعات مطرح کنند، اما نباید اجازه داد تا دشمنان مطالبات مردم را با دروغ پراکنی و فضاسازی به حاشیه ببرند.

رحمت الله فیروزی پوربادی با اشاره به صحبت‌های چهارشنبه‌شب رئیس جمهور با مردم در خصوص اتفاقات اخیر در سطح کشور، بیان کرد: همان طوری که رئیس جمهور اشاره کردند اساس جمهوری اسلامی تا به امروز این بوده که صدای نقد‌ها و اعتراضات مردم را بشنود. متاسفانه عده‌ای این موضوع را برنمی‌تابند و قصد دارند مطالبات مردم را به حاشیه ببرند.

وی افزود: برخی با فضاسازی و دروغ و تهمت در فضای مجازی و یا در رسانه‌های معاند سعی دارند تا مطالبات مردم راه درست خودش را پیش نگیرد. اما ما در مقابل باید سعی کنیم تا این بستر مهیا شود که مردم به راحتی مطالبات خود را مطرح کنند. صدای مردم باید شنیده شود. مسئولان نیز در راستای تحقق مطالبات مردم گام بردارند. نقد و اعتراض حق مردم است؛ اما نقد نیز باید منصفانه و سازنده باشد. قطعا تخریب اموال عمومی و آتش زدن بانک‌ها و حمله به نیروی انتظامی و یا داشتن سلاح گرم و سرد در اعتراضات شایسته نیست. پشت این رفتار‌ها نیز قطعا مردم نیستند.

نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از لحاظ قانونی بستر اعتراض و انتقاد مردم فراهم است. اگر مردم به روش‌های حاکم در جامعه ـ چه در خصوص گشت ارشاد و چه در خصوص سایر سیاست‌های دولت ـ انتقاد دارند، باید مخالفت خود را مطرح کرده و حتی پیشنهاد خود را برای اصلاح روش‌ها ارائه کنند. ما باید عملا این بستر را برای جامعه فراهم کنیم. افراد در قالب مقالات، سخنرانی‌های گروه‌ها و احزاب و حتی تجمعات قانونی باید این فرصت را داشته باشند.

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه بعضا شبکه‌های بیگانه و افراد ضدانقلاب از این مطالبات مردم سوءاستفاده می‌کنند. اهانت به قرآن و اعتقادات مردم و رفتار‌های تند و هنجارشکنانه قابل قبول نیست. پشت این رفتار‌ها سازماندهی دشمن است و مردم باید مراقبت کنند. ان شاءالله با وحدت و انسجام این روز‌ها را پشت سر گذاشته و به سمت توسعه کشور گام برخواهیم داشت.

منبع : تابناک

#موسسه حقوقی و مباشرتی صبای عدالت آریانا

#آبروی_ایران_و_ایرانی_را_حفظ_کنیم

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *