با توجه به اهمیت مسائل مطروحه در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل انجام شده است/ هیئتی از آژانس برای ادامه مذاکرات به ایران سفر می‌کند

نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

خبرگزاری میزان – «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در آغاز نشست هفتگی در جمع خبرنگاران با اشاره به این که دستگاه دیپلماسی هفته پرکاری را پشت سر گذاشته است، گفت که ما میزبان گروه دوستان مدافع منشور ملل متحد بودیم.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که تیم ملی ایران در جام جهانی قطر با قدرت ظاهر شود و برای تیم ملی آرزوی موفقیت کرد.

«کنعانی» افزود: دستگاه دیپلماسی در این ارتباط نقش خود را برای کمک به برگزاری هرچه بهتر این مسابقات ایفا می‌کند؛ کمیته ای کنسولی در سفارت ایران در قطر برای هواداران فوتبال ایجاد شده است؛ آن‌ها می توانند با این کمیته ارتباط برقرار و مسائل خود را پیگیری کنند.

رفتار و گفتار کشورها در مورد تحولات ایران رصد و پایش می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رفتار و حتی گفتار کشورها در ارتباط با تحولات داخلی ایران حتما مورد رصد، پایش و عکس العمل دستگاه دیپلماسی قرار می‌گیرد و براساس همین رفتار و گفتار با آن‌ها برخورد خواهد شد.

وی در مورد اتباع خارجی بازداشت شده در روزها و هفته‌های اخیر اظهار کرد: نمایندگی‌‌های ما در وزارت امور خارجه با آن دسته از کشورهایی که شهروندانشان مرتکب جرایم و بازداشت شدند، تماس برقرار و اسناد مربوطه را ارائه کردند.

«کنعانی» گفت: در ارتباط با این شهروندان اقدام قضایی صورت گرفته و ادامه دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: دستگاه دیپلماسی همچنین در رابطه با سفارتخانه‌های مقیم و کشورهایی که اقدام ساختارشکنانه داشتند، اقدامات لازم مانند احضار سفرا را انجام داد؛ شواهد به سفرای مذکور ارائه شده و از آن‌ها خواستار پیگیری شدیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در تعدادی ازین ملاقات‌ها و احضارها درباره شهروندان برخی کشورها که اقدام مجرمانه داشتند، شواهد و توضیحات لازم داده شده است؛ ایران هم در چارچوب دیپلماسی و هم در چارچوب وظایف دستگاه‌های امنیتی اقدامات لازم را انجام داده است و حتما در چارجوب سازوکارهای بین المللی اقدام خواهد شد.

ایران به تلاش‌های سازنده خود در ارتباط با آژانس به منظور حل و فصل مسائل پادمانی ادامه می‌دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ارتباط مستقیم و غیرمستقیم ایران و سازمان انرژی اتمی با مقامات آژانس ادامه دارد و هیئتی از ایران هفته گذشته به وین سفر کردند و با مقامات آژانس گفت‌وگو داشتند؛ ایران به تلاش‌های سازنده خود در ارتباط با آژانس به منظور حل و فصل مسائل پادمانی ادامه می‌دهد.

وی افزود: طرفین برای برداشتن گام‌های بعدی توافق‌هایی انجام داده اند؛ به احتمال خیلی زیاد هیئتی از آژانس به ایران سفر می‌کند تا مذاکرات را ادامه بدهند.

«کنعانی» تصریح کرد: برخی از طرف‌ها در حال تلاش هستند تا بر مذاکرات فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی تاثیر بگذارند؛ این رفتار غیرسازنده جدید نیست.

وی در ادامه اظهار کرد: به رغم تعامل ایران با آژانس شاهد رفتار عجولانه غیرسازنده کشورهای اروپایی هستیم که به دنبال استفاده سیاسی از آژانس برای فشار بر ایران هستند؛ جای تعجب و تاسف است که زمانی که مذاکرات آژانس ادامه دارد، با رویکرد سیاسی کشورهای مذکور مواجه می‌شویم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اقدام به صدور قطعنامه در شورای حکام کمکی به حل و فصل مسائل فنی و پادمانی نخواهد کرد و در مذاکرات اخلال ایجاد می‌کند؛ این کشورها قبلا به چنین اقدام غیرسازنده ای دست زدند.

«کنعانی» تاکید کرد: ایران مبتنی بر قانون، واکنش متقابل را نشان داد؛ ما طرف‌های اروپایی را به رفتار با تدبیر و حرکت به سمت دیپلماسی دعوت می‌کنیم؛ ایران از تلاش‌ها و ظرفیت‌های دیپلماتیک خود استفاده خواهد کرد.

ایران مطابق قوانین بین المللی از امنیت شهروندانش دفاع می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران تاکید کرده بود که نسبت به تهدید امنیت سرزمینی خود، تهدیداتی که از سمت اقلیم کردستان عراق می‌شود و همچنین فعالیت‌های تروریستی تجزیه طلب سکوت نخواهد کرد و بر اساس قوانین بین المللی از امنیت شهروندانش دفاع خواهد کرد.

ایران به مسیر دیپلماسی پایبند است

«کنعانی» اظهار کرد: ادعاهای رسانه ای با اهداف سیاسی در مسیر ایران هراسی انجام می‌شود؛ امنیت همسایه‌ها امنیت ایران است؛ ایران به مسیر دیپلماسی پایبند است و به دنبال ایجاد تنش نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران رفتار مسئولانه ای داشته و به مسیر مذاکره با عربستان و به توافقات گذشته پایبند است و امیدوار است طرف مقابل هم زمینه را برای گفت‌وگوها فراهم کند؛ درباره رفتارهای غیردوستانه هم ایران در مسیر دیپلماسی آن را اصلاح می‌کند.

وی تاکید کرد: رفتار دولت آمریکا در راستای سیاست ایران هراسی و ایجاد خلل در روند گفت‌وگوهای منطقه در چارچوب سیاست مخرب دولت این کشور است.

پایان میانجیگری دولت عراق را رد می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات با عربستان گفت: قطع میانجیگری دولت عراق را رد می‌کنیم؛ عراق همواره در راه گفت‌وگو نقش سازنده ای داشته و آمادگی خود را برای نقش مثبت اعلام کرده است؛ ما از نقش سازنده هر کشوری در چارچوب حسن نیت برای ایجاد فضای مثبت بین کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم.

ما در موضوع اوکراین به بی طرفی شفاف پایبندیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد بحران اوکراین گفت: در خصوص اوکراین، ایران بارها مواضع خود را به صورت شفاف اعلام کرده است؛ ما پایبند به بی طرفی شفاف هستیم.

وی افزود: ایران همواره تاکید کرده که ایران هیچ سلاح و تجهیزاتی را برای استفاده در جنگ اوکراین برای روسیه ارسال نکرده است؛ همکاری دفاعی ایران و روسیه مسبوق این جنگ بوده و مبتنی بر مسیرهای شفاف و قانونی است؛ ایران اصل را بر روابط دوستانه کشورها می‌گذارد و اوکراین از این قاعده مستثنی نیست.

«کنعانی» در ادامه اظهار کرد: ایران حتی در خصوص اقدام دولت اوکراین در کاهش سطح دیپلماتیک مدبرانه عمل کرد تا براساس حسن نیت و چارچوب روابط دیپلماتیک باشد؛ ما عضو هیچ ائتلاف نظامی نیستیم؛ ما در ارتباط با اوکراین تلاش کردیم که نقش مثبتی ایفا کنیم.

ایران با تهدیدها علیه امنیت ملی با قاطعیت برخورد می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تهدیدهای مطرح شده علیه ایران گفت: ما با اقداماتی که امنیت ملی را خدشه دار کند، با قاطعیت عمل می‌کنیم؛ مقام هر کشوری که خارج از چارچوب‌های دوستانه اقدام به اخذ مواضع تهدیدآمیز کند، باید مسئولیت پیامدهای آن را هم مورد توجه قرار بدهد.

ایران از حقوق قانونی فلسطین دفاع کرده و می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضع ایران در قبال فلسطین گفت: ما در بحث فلسطین همواره از حامیان فلسطین بودیم و برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین از هیچ تلاشی دریغ نکردیم و همواره از همه فرصت‌ها به ویژه مجامع بین المللی برای این امر استفاده کردیم؛ ایران در هر چارچوبی که به احقاق حق فلسطین منجر شود، از حقوق قانونی فلسطین دفاع کرده و می‌کند.

بازداشت و دستگیری اسدی خلاف مقررات و در چارچوب طراحی یک جریان تروریستی بوده است

«کنعانی» در مورد آزادی «اسدالله اسدی»، دیپلمات ایرانی زندانی در بلژیک گفت: آزادی این دیپلمات ایرانی از موضوعات پیگیری ما از بلژیک بوده است؛ معتقدیم که بازداشت و دستگیری وی خلاف مقررات و در چارچوب طراحی یک جریان تروریستی بوده است.

وی در ادامه گفت: معتقدیم وی باید در چارچوب کنوانسیون وین آزاد شود و امیدواریم شاهد آزادی وی باشیم.

مراتب اعتراض خود را به جمهوری آذربایجان اعلام کردیم

«کنعانی» در مورد اظهارات رسانه ای اخیر جمهوری آذربایجان گفت: در این ارتباط موضع دستگاه دیپلماسی به طور رسمی اتخاذ و سفیر جمهوری آذربایجان به وزارت امور خارجه احضار شد؛ مراتب اعتراض شدید نسبت به مواضع رسانه ای این کشور نیز ابلاغ شد.

وی افزود: تاکید می‌کنم که سیاست اصولی ایران مبتنی بر حسن همجواری و گسترش همکاری با همه همسایگان است؛ جمهوری آذربایجان نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ کسی حق ندارد ازین سیاست حکیمانه سوء برداشت کند؛ سکوت ایران در خصوص برخی اظهارات محاسبه نشده و اظهاراتی که ناشی از محاسبات غلط است، ناشی از سیاست اقتدار ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: ایران با بادها و نسیم‌ها دچار رفتارهای هیجانی و احساسی نمی‌شود اما تاکید می‌کنم صبر و حلم ایران را تعبیر به ضعف نکنید؛ تاریخ کشورهای منطقه قابل تحریف نیست و بهتر است تاریخ را درست بخوانیم؛ سیاست ما در ارتباط با همسایگان توام با حسن همسایگی و حفظ حرمت‌های برادرانه با همسایگان است.

وی در ادامه تصریح کرد: تاکید داریم که مواضع خود را مدیریت کنیم و از اعلام مواضع و گلگی‌ها در پشت تریبون‌ها و در چارچوب رسانه‌ها به ویژه کشورهای هم مرز کمک کننده نیست؛ ما چارچوب گفت‌وگو با دولت جمهوری آذربایجان را مد نظر داریم و گفت‌وگوها ادامه دارد؛ قطعا دست‌هایی از خارج از منطقه با نقش مخرب برای تخریب روابط کشورها تلاش می‌کنند.

چند کشور اروپایی عملا در اتخاذ مواضع علیه ایران از عنوان اتحادیه اروپا سوءاستفاده می‌کنند

«کنعانی» درباره موضع گیری اخیر کشورهای اروپایی گفت: چند کشور اروپایی عملا در اتخاذ مواضع علیه ایران از عنوان اتحادیه اروپا سوءاستفاده می‌کنند؛ مواضع آن‌ها بیانگر مواضع تمامی کشورهای اروپایی نیست؛ چند کشور معدود به طور غیرمسئولانه در ارتباط مسائل داخلی با تمسک حقوق بشر و حقوق زنان افراطی عمل می‌کنند.

وی افزود: این رفتارهای سیاسی مبتنی بر بهانه‌های واهی است اما ایران اجازه دخالت در امور داخلی را به دیگر کشورها نمی‌دهد و به کشورهای مذکور در حوزه اروپا توصیه می‌کند از استفاده ابزاری از حقوق بشر در سیاست اجتناب کنند و منافع کشورهایشان را با منافع کوتاه مدت قربانی نکنند و به چارچوب دیپلماتیک و روش‌های سازنده عمل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر تصریح کرد: تحریم و استفاده از ابزارهای تحریمی ورقه سوخته ای است که کارایی برای این کشورها نخواهد داشت، بلکه برای این کشورها هزینه خواهد داشت؛ ایران هم ظرفیت‌های اقتصادی عظیمی دارد و همواره شریک سازنده ای برای طرف‌های منطقه ای و فرامنطقه ای است.

وی افزود: رویکرد ضد ایرانی این چند کشور کمکی به آن‌ها نخواهد کرد؛ ما این کشورها را به دیپلماسی دعوت می‌کنیم؛ پاسخ ایران به تحریم‌ها متقابل خواهد بود.

آلمان به گذشته ناقض حقوق بشری خود نگاه کند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضع گیری‌های اخیر مقام‌های آلمانی گفت: مقامات آلمان باید به گذشته و سابقه طولانی ناقض حقوق بشری خود نگاه کنند؛ آلمان به دلیل کمک به یک رژیم متجاوز که رنج‌های بسیاری برای ملت ایران آورد، در جایگاهی نیست که ما را مورد تحریم یا مواخذه قرار دهد.

مذاکرات ادامه دارد

«کنعانی» در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: کانال‌های ارتباطی همچنان برقرار هستند و مذاکرات با آمریکا از طریق کانال مذاکره کننده اروپایی ادامه دارد؛ ایران برای پیشبرد روند گفت‌وگوها و دستیابی به جمع بندی توافق ابتکاراتی سازنده اعلام کرده است که از طریق هماهنگ کننده اروپایی ارائه شده است.

وی در ادامه گفت: روز گذشته هم گفت‌وگویی بین وزیر امور خارجه با بورل انجام شد و بخشی ازین گفت‌وگو ناظر به مذاکرات و تلاش‌ها برای دستیابی به نتیجه بود.

ارتباط با لبنان مبتنی بر مصالح متقابل ادامه خواهد داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ایران قطعا تحریم‌های یکجانبه را به رسمیت نمی‌شناسد و ارتباط خود را با لبنان مبتنی بر مصالح متقابل ادامه می‌دهد و برای کمک به لبنان از هیچ کوششی دریع نمی‌کند؛ اقدامات آمریکا بعضا راهزنانه است.

ایران از گفت‌وگوهای دیپلماتیک بین جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان استقبال می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رابطه جمهوری‌های همسایه آذربایجان و ارمنستان گفت: ایران از گفت‌وگوهای دیپلماتیک بین جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان استقبال می‌کند.

مسیر مذاکرات با هیچ تحولی مرتبط نیست

«کنعانی» در مورد گره زدن مسیر مذاکرات به تحولات داخلی ایران از سوی برخی از بازیگران گفت: ایران مسیر مذاکرات را مرتبط با هیچ تحولی نمی‌بیند؛ کشورهایی که مسیر مذاکرات را به تحولات ایران گره زدند بر اسب بازنده شرط بندی کردند؛ این که آن‌هادر کنار مخالفینی قرار می‌گیرند که ماهیت آن‌ها برای ملت ایران روشن است، نشان می‌دهد دست آن‌ها خالی است.

وی تاکید کرد: آن‌ها باید توجه داشته باشند روابط تاریخی و بلندمدت، منافع ناشی از مناسبات دوجانبه و مناسباتی را که می‌توانند با ایران داشته باشند، تخریب می‌کنند؛ ما هیچ گونه ارتباطی بین مذاکرات و تحولات اخیر قائل نیستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما به این کشورها توصیه می‌کنیم از همراهی دولت آمریکا و رفتارهای غیرسازنده ای که درباره برجام داشت، تبعیت نکنند؛ حمایت از اغتشاشگران برای کشورها مسئولیت بین المللی دارد؛ چند کشور اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و انگلیس در کنار دولت آمریکا مسئول شرایط جاری برجام هستند.

هرگونه اقدام برای صدور قطعنامه علیه ایران را رد می‌کنیم

«کنعانی» در پاسخ به پرسش خبرگزاری میزان درباره اقدام آلمان و ایسلند برای برگزاری نشست ادعایی درباره بررسی وضعیت حقوق بشر ایران و همچنین سفر دبیر ستاد حقوق بشر به نیویورک گفت: ما به عقلا و حکمای آلمان درباره این تندروی‌ها تذکر می‌دهیم و هرگونه اقدام برای صدور قطعنامه علیه ایران را رد می‌کنیم؛ ما همچنین از ظرفیت‌های دیپلماتیک خود برای این موضوع استفاده می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: مذاکرات خود را با کشورهای عضو حقوق بشر ادامه می‌دهیم و امیدواریم کشورهای مستقل مانع استفاده ابزاری از شورای حقوق بشر شوند؛ ما استفاده ابزاری از حقوق بشر علیه کشورها را محکوم می‌کنیم، زیرا حقوق بشر موضوع مقدسی است که کشورهای با ادعای حقوق بشر برای اعمال فشار بر کشورهای مستقل استفاده می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: استفاده ابزاری آلمان و کشورهای همسو برای اعمال فشار بر ایران برای دستیابی به اهداف سیاسی است؛ ایران گذشته آلمان را در نقض حقوق ایرانیان فراموش نکرده است.

وی در مورد سفر «کاظم غریب آبادی» نیز گفت: سفر دبیر ستاد حقوق بشر به نیویورک با توجه به اهمیت مسائل مطروحه در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل انجام شده است؛ این هیئت مواضع ایران را از این تریبون مطرح می‌کند و این تریبون فرصت مناسبی برای طرح موضوعات چند جانبه است و این سفر هم در این چارچوب است.

تهدید و اقدامات ثبات زدا جز ماهیت رژیم صهیونیستی است

«کنعانی» در مورد رژیم صهیونیستی گفت: تهدید و اقدامات ثبات زدا جز ماهیت رژیم صهیونیستی است؛ ایران در ارتباط با رژیم صهیونیستی معتقد است که این رژیم بزرگ‌ترین عنصر و عامل بی ثبات کننده منطقه است.

وی در ادامه گفت: نگاه ایران نسبت به رژیم صهیونیستی کاملا روشن و واضح است و رژیم صهیونیستی را نامشروع و اشعالگر می‌داند.

از هر رخداد منجر به احقاق حق لبنان استقبال می‌کنیم

«کنعانی» گفت: ما از هرگونه رخدادی که به احقاق حق لبنان منجر شود، استقبال می‌کنیم؛ در ارتباط با ترسیم مرزهای دریایی که تحولی است که اخیرا اتفاق افتاده، موضع ما این است که هیچ حقی برای این رژیم قایل نیستیم اما از احقاق حقوق لبنان استقبال می‌کنیم؛ تحول اخیر نشان داد رژیم صهیونیستی صرفا به زبان مقاومت تمکین می‌کند، همان مقاومت لبنان و ملت لبنان که سرزمین لبنان را از اشغال خارج کرد؛ ما به دولت و ملت لبنان برای آن چه به دست آوردند. تبریک می‌گوییم.

#منبع:میزان

#موسسه_حقوقی_مباشرتی_صبای_عدالت_آریانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *