به اعتقاد ناظران و تحلیلگران سیاسی، ظهور القسام در جریان یورش روز گذشته نظامیان صهیونیست به اریحا، شوک دردناک جدیدی را به سیستم امنیتی رژیم صهیونیستی وارد کرد که در ادامه دومینوی شوکهای امنیتی به این رژیم محسوب می‌شود.

ظهور گروه مقاومتی وابسته به کتائب القسام شاخه نظامی جنبش حماس در اردوگاه «عقبه جبر» در اریحا در روز گذشته (شنبه، 4 فوریه)، سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را به شدت سردر گم کرده است.

سرویس‌های امنیتی که تلاش‌های اطلاعاتی و جاسوسی خود را روی دو شهر نابلس و جنین متمرکز کرده‌اند و در حال رصد تحرکات مقاومت در این دو شهر هستند تا مبادا بار دیگربا یک عملیات مقاومتی جدید و کشته شدن صهیونیست‌ها، شوکه شوند؛ دیروز متحمل ضربه سخت جدیدی شدند.

وبگاه خبری فلسطینی «شهاب» به نقل از تحلیلگران، نوشت که ظهور نیروهای القسام در شهر اریحا در جریان تجاوز روز گذشته اشغالگران صهیونیست به اردوگاه «عقبه جبر» و درگیری مسلحانه آنها با متجاورزان، به منزله سیلی محکمی به صورت دستگاه‌های اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی بود.

بر اساس این گزارش، اریحا در گذشته به شهری آرام در کرانه باختری برای اشغالگران معروف بود و تصاویر مقاومت قهرمانانه صبح روز گذشته (یکشنبه، 4 فوریه) جوانان آن در مقابل نظامیان صهیونیست، سران اشغالگر و تحلیلگران نظامی آنها را سردرگم و گیج کرد و موجب شد تا درباره گسترش دامنه مقاومت در کرانه باختری هشدار دهند.

گروه مقاومتی موسوم به «کتیبه مخیم عقبه جبر» (گردان اردوگاه عقبه جبر)، شاخه نظامی جنبش حماس صبح روز گذشته با مقاومت مقابل نظامیان صهیونیستی که به این اردوگاه یورش آورده بودند، آنها را مجبور به عقب‌نشینی و اعلام کرد که نیروهایش با درگیری مسلحانه شدید با متجاوزان، موجب وارد آوردن خسارات جانی و مالی به نظامیان اشغالگر شدند و آنها مجبور شدند، با ناکامی از اردوگاه عقب‌نشینی کنند. 

«رجائی الکرکی» نویسنده متخصص در امور اسرائیل در این خصوص می‌گوید که ظهور کتائب القسام در اریحا، ضربه محکمی برای سیستم امنیتی اسرائیل به شمار می‌رود. سیستمی که مدتهاست ادعا می‌کند می‌تواند از طریق عملیات موسوم به «کاسر الامواج» (موج شکن)   گروه‌های مقاومتی «عرین الاسود» در نابلس و «کتیبه جنین» را نابود کند.

وی در گفت‌وگو با شهاب تاکید کرد؛ آنچه که روز شنبه در اریحا نشان داده شد، نوعی چالش و مبارزه طلبی ویژه برای اشغالگران به شمار می‌رود.

الکرکی با اشاره به اینکه آنچه «اسرائیل» را می ترساند،گسترش پدیده مقاومت در اریحا و تبدیل شدن آن به یک واقعیت است.

وی با بیان اینکه روزهای آینده با شگفتی‌های فراوانی همراه است، گفت: کرانه باختری شاهد گسترش انقلابی بیشتری در همه شهرها و روستاهای خود خواهد بود. پدیده مقاومت روز به روز در حال گسترش است و در سراسر کرانه باختری تشدید می شود و این موضوع باعث نگرانی و سردرگمی سیستم امنیتی رژیم اشغالگر می‌شود.

از سوی دیگر، «یاسین عزالدین» نویسنده و تحلیلگر سیاسی می‌گوید: آنچه در شهر اریحا روی داد نشانه‌های خطرناکی برای رژیم اشغالگر داشت؛ به ویژه که نیروهای کتائب القسام موفق شدند حمله اشغالگران به اردوگاه عقبه جبر را مهار کنند. 

وی افزود: «چند روز پیش یک ویدئو از سوی یک مبارز نقاب‌دار از جنبش حماس در شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های خبری منتشر شد که وی طی آن، مسئولیت عملیات علیه شهرک “الموگ” را بر عهده گرفت و از تشکیل یک گروه نظامی مقاومتی از حماس در شهر اریحا خبر داد. این موضوع اشغالگران و سیستم امنیتی آن را نگران می‌کرد. پس از شکست روز گذشته تلاش نظامیان صهیونیست در بازداشت افراد تحت تعقیب در اردوگاه عقبه جبر،  می‌توان از آغاز مرحله جدید مقاومت در فلسطین با ابتکار جنبش حماس سخن گفت.

عزالدین می‌افزاید: پس از ظهور علنی مبارزان القسام در اریحا می‌توانیم بگوییم که به قول مقامات، این امر شاخص‌های خطرناکی برای اشغالگران و شهرک‌نشینان محسوب می‌شود. 

خبرنگار بخش نظامی روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» اذعان می‌دارند که عملیات یگان ویژه و ارتش این رژیم در عقبه جبر در مقایسه با گذشته، بی‌سابقه بود و در این عملیات، ارتش صهیونیست با مقاومت مسلحانه روبرو شد. 

«یوآو زیتون» در ادامه می‌گوید که عملیات نظامی که واحد «دوودوان» ارتش اسرائیل در اریحا انجام داد به بازداشت 15 فلسطینی بدون دستیابی به دو عامل عملیات تیراندازی هفته پیش به سوی رستوران شهرک‌نشینان صهیونیست در نزدیکی بحر المیت پایان یافت. 

وی می افزاید که موضوع قابل توجه این بود که ده‌ها نیروی مسلح فلسطینی منتظر ورود نیروهای صهیونیست به اردوگاه بودند و بارانی از تیر و گلوله بر سر آنها فرو ریختند و تصویری نادر از درگیری با نظامیان اشغالگر را خلق کردند. 

خبرنگار شبکه «۱۱» تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز می‌‌گوید: این عملیات به بازداشت ۱۸ فلسطینی و انتقال شش نفر از آنها برای بازجویی به شاباک بود و دو فرد تحت تعقیب فلسطینی نیز پیدا نشدند و نیروهای اسرائیلی در نهایت مجبور به عقب‌نشینی شدند. 

صبح دیروز (شنبه)، اشغالگران  صهیونیست یک هفته پس از وقوع عملیات تیراندازی به سمت رستورانی صهیونیستی در جنوب اریحا، به اردوگاه عقبه جبر یورش برده و به خانه‌های بستگان برخی مبارزان تحت تعقیب در این منطقه حمله کردند و خسارات مالی زیادی را وارد آوردند در نهایت پس از چهار ساعت درگیری مسلحانه با نیروهای مقاومت، بدون دستیابی به هدف خود، مجبور به عقب‌نشینی شدند.

وبگاه روزنامه «یدیعوت آحارانوت» همان دیروز، با انتشار خبر عقب‌نشینی صهیونیست‌ها از اردوگاه عقبه جبر نوشت که ده‌ها نیروی مقاومت فلسطین در اریحا، آرام‌ترین شهر کرانه باختری منتظر نیروهای ارتش بودند و این امر نشان‌دهنده میزان کنترل نیروهای مقاومت بر حوادث امنیتی است.

پس از عقب‌نشینی نظامیان صهیونیست از اردوگاه عقبه جبر، مدیر بیمارستان اریحا شمار مجروحان فلسطینی را نه نفر اعلام کرد. 

کتائب القسام -شاخه نظامی جنبش حماس فلسطین- عصر دیروز با صدور بیانیه‌ای تایید کرد که نیروهایش در اردوگاه عقبه با نظامیان صهیونیست به شدت درگیر شده‌اند و دشمن صهیونیستی پس از درگیریهای مسلحانه در تحقق اهداف خود ناکام ماند و دست از پا درازتر عقب‌نشینی کرد.

نظامیان صهیونیست صبح دیروز با شمار زیادی نیرو و تجهیزات نظامی و چندین بولدوزر برای تخریب منازل فلسطینی‌ها وارد اردوگاه عقبه جبر شدند که با مقاومت مسلحانه شوکه شدند. نظامیان صهیونیست برای تضعیف روحیه مقاومت، با وارد شدن به چندین مسجد، بلندگوهای این مسجد را فعال کردند و از طریق آن از فلسطینی‌های مبارز خواستند تا خود را تسلیم کنند اما مبارزان با تیراندازی به این جنگ روانی پاسخ دادند. ساکنان این اردوگاه نیز در کنار رزمندگان فلسطینی، با پرتاب سنگ به این تجاوز پاسخ دادند.

«طارق عزالدین» سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در واکنش به یورش صبح امروز اشغالگران به جنوب اریحا، این تجاوز علیه مردم فلسطین را «یک جنایت به تمام معنا» توصیف کرد و گفت: تجاوز اشغالگران به مردم ما در عقبه جبر و وارد کردن خسارات جانی، تخریب خانه ها، دستگیری شماری از فلسطینی‌ها بیانگر تشدید تنشی جدی است که مستلزم یک مکث جدی برای تقویت پایداری مردم برای پاسخ به این تجاوز است.

وی افزود: تشدید جنایات مستمر رژیم اشغالگر علیه مردم ما بسیار خطرناک است، اما ما را مرعوب نمی‌کند و به عزم مردم ما خللی وارد نمی‌کند. نمی‌توان در قبال این جنایات سکوت کرد و باید مقاومت در همه جا تشدید شود. 

پایان پیام/م

#منبع.فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *