کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضاییه به مردم 

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضاییه گفت: علت عدم تمایل شهروندان به استفاده از وکیل در دعاوی موضوعات صرفا نمی‌تواند مالی باشد و این موضوع نیاز به کار فرهنگی دارد.

حسن عبدلیان‌پور در مورد میزان استفاده شهروندان از وکیل در دعاوی خود گفت: در حدود ۹۰ درصد شهروندان در دعاوی خود از وکیل استفاده نمی‌کنند علت عدم تمایل شهروندان به استفاده از وکیل در دعاوی موضوعات صرفا نمی‌تواند مالی باشد و این موضوع نیاز به کار فرهنگی دارد.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که برخی از شهروندان به دلیل حق الوکاله‌های بالای وکلا به سمت استفاده از وکلا در دعاوی نمی‌روند گفت: فضایی در مرکز وکلا به ویژه در یک سال و نیم اخیر ایجاد کرده ایم تا هر فرد ایرانی که برای دفاع از حقش نیاز به وجود وکیل در کنار خود دارد و توانایی هزینه پرداخت آن را ندارد می‌تواند به مرکز و هیئت مدیره‌های ما در ۳۱ استان کشور مراجعه کند تا به صورت رایگان وکیل معاضدتی در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه افتخار و شعار مرکز ما کمک به احقاق حق شهروندان و رفع مشکلات حقوقی آنان است گفت: وکلای مرکز در سه شیفت در سامانه ۱۲۹ که متعلق به قوه قضاییه است حضور دارند و هر فرد می‌تواند برای رفع مشکلاتش و پرسش‌های حقوقی که برایش پیش می‌آید تماس بگیرد و سوالات خود را مطرح کنند، اما افرادی که توانایی مالی ندارند یا معتقدند حق الوکاله‌ها بالا است نیز از همین سامانه رایگان نیز استفاده نمی‌کنند از این جهت فرهنگ استفاده از وکیل باید در کشور جا بیفتد.

عبدلیان پور گفت: اگرمردم این احساس را داشته باشد که وکیل باید برای هر موضوعی کنارشان باشد و با آن مشورت کنند این مشکلات پیش نمی‌آید پس مشکل پس حق الوکاله‌های بالا نیست، معضل بیشتر فرهنگی است اگرچه که دستمزد‌های بالا را به شکلی محدود نفی نمی‌کنم.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با بیان اینکه قاطبه وکلا نوع تفکر و نگرششان دستگیری از مردم است گفت: اگر چه که بحث ارتزاق آن‌ها نیز مهم است، اما موضوعات مالی برای وکلا در درجه دوم اهمیت قرار دارد وکلا سوگند می‌خورند و شرافت خود را وثیقه سوگندشان قرار می‌دهند. از این رو بحث حق الوکاله‌ها مشکل اصلی نیست فرهنگ استفاده از وکیل باید در جامعه توسعه پیدا کند.

وی با بیان اینکه افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی همچون اعضای محترم خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره)، خانواده بهزیستی، خانواده شهدا وایثارگران آمران به معروف و ناهیان از منکر که دچار خسران مالی و جانی شده اند از مرکز وکلا وکالت معاضدتی دریافت می‌کنند.

عبدلیان پور با اشاره به یکی از برنامه‌های مرکز وکلا در ارتباط با وکالت معاضدتی در مساجد گفت: سال گذشته یک هزارو ۲۰۰ پرونده معاضدتی و وکیل معاضدتی در مساجد بدون راستی آزمایی در اختیار مردم بوده است.

وی در مورد تخلفات وکلا، کارشناسان و مشاوران گفت: اگرچه میزان تخلفات بسیار محدود است، اما با این تخلفات قاطعانه و جدی برخورد می‌شود.

انتهای پیام/

منبع:ميزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *