بررسی ابعاد سیل اخیر در جلسه علنی، پیشنهاد «پزشکیان» برای کمک به سیل‌زدگان و حل مشکلات آنان، اصلاح طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور، طرح دو فوریتی مجلس برای مقابله با احتمال قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی و …از جمله مهمترین اخبار امروز (یکشنبه) هجدهم فروردین ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، در اولین جلسه علنی مجلس در سال جدید که به ریاست مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس آغاز شد، بررسی ابعاد سیل اخیر در کشور، طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات، لایحه حفاظت از خاک و لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان این که «مجلس در جلسه دیگری موضوع سیل را با حضور مسئولان دولتی بررسی می‌کند»، گفت که طبق اعلام قبلی، مجلس شورای اسلامی قرار بود امروز میزبان وزرای مرتبط با سیل اخیر باشد و بعد از آن نمایندگان حوزه های انتخابیه سیل دیده صحبت کنند، اما به دلیل بحران در خوزستان و ضرورت حضور وزرا در این استان ما میزبان دولتی‌ها نیستیم و تنها نمایندگان به ارائه توضیحاتی از وضعیت مناطق خود می پردازند.

همچنین مسعود پزشکیان در آغاز جلسه علنی با بیان اینکه «مجلس و دولت به تنهایی از پس خسارت‌های سیل نوروز بر نمی‌آیند» در پیشنهادی خواستار تقسیم کار بین گروه‌ها و NGO‌ها، مسؤولان دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، دانشگاه‌ها، هیات‌های مذهبی و مدارس شد و از دولتمردان خواست تا بستر این کار بزرگ را به وجود آورد.

بررسی ابعاد سیل اخیر در مجلس

نماینده مینودشت: خسارت سیل در گلستان بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان است

پیشنهاد نماینده گرگان برای تشکیل کمیته ملی وقوع سیل

نماینده کردکوی، ترکمن و بندرگز: حرکت بزرگ مردم گلستان مانع از خسارات بیشتر سیل شد

همایون یوسفی، نماینده اهواز: علت اصلی سیل تغییرات اقلیمی است

نماینده شوشتر: مردم سیل‌زده خوزستان به پتو، غذا و کمپ نیاز دارند

نماینده شوش: یک میلیارد دلار از صندوق توسعه برای جبران سیل اختصاص یابد

علی ساری،نماینده اهواز: رئیس جمهور امکانات را به استان گسیل کند

همچنین در جریان بررسی سیلاب‌های اخیر کشور در جلسه علنی امروز   نماینده پلدختر با بیان این که ۳۰ هزار نفر در سیل اخیر لرستان بی خانمان شده‌اند گفت که سیل زدگان پلدختر جز لباس تنشان چیزی در بساط ندارند.

عضو مجمع نمایندگان استان لرستان: وزارت نیرو به عنوان مسبب اصلی سیل‌ها محاکمه شود

نماینده لرستان: هنوز عده‌ای عمق فاجعه سیل لرستان را درک نکرده‌اند

نماینده بروجرد: به پلدختر اورژانسی رسیدگی شود

نماینده کوهدشت:مقصر اصلی سیل در استان لرستان وزارت نیروست

نماینده دهلران:خسارت سیل در ایلام بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است

نماینده خرم‌آباد: از وزارتخانه‌های نیرو و راه به دلیل سیل در لرستان شکایت می‌کنم

نماینده کرمانشاه: مردم سیل‌زده با قطعی آب، برق و گاز دست و پنجه نرم می‌کنند

همچنین نماینده مردم کنگاور در مجلس در پیشنهادی خواستار گرفتن مجوز از مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی و اختصاص به مناطق سیل‌زده شد.

نماینده ممسنی: مدیریت و مهار آب را جدی بگیریم

پارسایی، نماینده شیراز: همدلی میان مردم و دولت را در جریان سیل اخیر ارج نهیم

رجبی، نماینده شیراز: شهرک سعدی شیراز نیازمند اعتبارات کلان ملی است

نماینده فیروزآباد: همه کشور باید برای کمک به خوزستان بسیج شوند

رضیان، نماینده قائمشهر: پرداخت خسارت سیل زدگان در اولویت کار دولت باشد

ادیانی، نماینده‌ی قائم شهر: ۱۹۰۰ میلیارد تومان سرجمع خسارات وارده به استان مازندران در اثر سیل است

نماینده کهگیلویه و بویراحمد: مجلس و دولت در کنار نیروهای مسلح برای عبور کشور از بحران سیل تلاش کنند

در جلسه علنی امروز ۲۵۵ نماینده حاضر در مجلس با صدور بیانیه‌ای آمادگی خود را برای کمک به دولت و تصویب لوایح پیشنهادی جهت حل مشکل سیل‌زدگان در سراسر کشور اعلام کردند.

یک عضو هیأت رئیسه مجلس نیز گفت که نامه‌ای از سوی نمایندگان به هیأت رئیسه تقدیم شده است که در آن آنها از یک روز تا یک ماه از حقوقشان را به سیل زده‌ها تقدیم کردند.

همچنین طرح حمایت از آسیب دیدگان سیل و طرح مجازات کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران در جلسه امروز اعلام وصول شد.

علی مطهری هم بر ضرورت مدیریت واحد برای حل بحران سیل تاکید کرد و گفت: همه قبول داشتند که کمک‌های مردمی و تلاش دولت و نیروهای مسلح در سطح خوب و قابل قبولی بوده است. اگرچه مانع شدن انتقال کمک‌های صلیب سرخ به هلال احمر توسط آمریکا اقدام نابخردانه ای بود که پاسخ خود را دریافت می‌کند.

***

در ادامه جلسه علنی امروز لایحه حفاظت از خاک که پیش از این در مجلس به تصویب رسیده بود جهت رفع ایرادات شورای نگهبان در دستور کار مجلس قرار گرفت. نمایندگان در جریان اصلاح این لایحه وضعیت اضطرار را برای خاک  تعریف کردند.

ناطقین امروز مجلس

نماینده ملایر: رونق تولید مشروط به مبارزه با قاچاق، توسعه صادرات و حمایت از تولیدکنندگان است

قرجه‌ طیار: مشکل سیل‌زدگان با بدهکار کردن آنها به بانک‌ها حل نمی‌شود

کمالی‌پور: همه ارکان دولت آمریکا تروریست هستید

خدابخشی بیان کرد: پیام مردم سیل‌زده الیگودرز به نمایندگان مجلس

لاهوتی: آمریکایی‌ها نمی‌توانند جنایات خود را پنهان کنند

***

به منظور تأمین نظر شورای نگهبان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی موادی از طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی را بررسی و اصلاح کردند.

در جلسه علنی امروز، مجلس شورای اسلامی در واکنش به تصمیم آمریکا برای قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، حمایت یکپارچه خود را از سپاه پاسداران اعلام کرد و حجت الاسلام علیرضا سلیمی در تذکری در این رابطه  گفت‌: اگر آمریکایی‌ها بخواهند سپاه را به عنوان یک گروه تروریستی اعلام کنند ما قطعا همه نیروهای آنها در منطقه و سایر نقاط جهان را مورد هدف قرار می‌دهیم.

همچنین فلاحت پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  از تهیه طرح دو فوریتی برای اقدام مقابله به مثل نسبت به تلاش آمریکا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در گروه‌های تروریستی خبر داد.

 در ادامه ۲۵۵ نماینده مجلس با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که امنیت ملی ایران و نیروهای مسلح جزو خطوط قرمز نمایندگان ملت است و در صورت هر گونه رفتار احمقانه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط رییس‌جمهور آمریکا یا هر نهاد دیگری در اقدامی متقابل طرح دو فوریتی را در قوه مقننه مصوب می‌کنند.

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *