بسم رب شهدا و الصدیقین       در تاریخ سرزمین دیلمان که حاشیه دریای خزر نامیده می شود مردان بزرگی پرورش یافته و زیستند .

تعدادی از این بزرگان موجب تغییر تاریخ سرزمین ایران زمین بودند که منشاء خیرات و مبرات بسیاری نیز میباشند .

 از شیخ زاهد  لاهیجی تا کوچک خان جنگلی هرکدام منشا تحولاتی در شمال کشور میباشند .

 پس از قیام میرزا کوچک جنگلی که باعث اخراج بیگانگان از شمال کشور گردید و به دلیل خیانت عده‌ای عنصر خودفروخته که باعث شکست نهضت جنگل گردید، بزرگان و اندیشمندان تاثیر گذار در بین مردم به دلیل سرخوردگی از آن اتفاقات کنج عزلت پگزیده و خود را از سیاست و مسائل اجتماعی دور کردند تا آنجا که اگر انقلاب اسلامی ایران به وقوع نمیپیوست ، کمتر کسی از دلاوریهای مردم گیلان زمین اطلاع داشت .

در دهه سوم قرن جاری شخصی به نام آیت الله ضیابری در استان گیلان پناهگاه مظلومین و مستمندان بود که در آن زمان به اعتبار نام و مقام علمی مورد تایید همه بزرگان و عوام منطقه میبود تا جایی که اگر در مسئله ای اقدام به جمع آوری کمک می نمود هیچ بازاری ای به ایشان نه نمی گفت و به اصطلاح امروز یک تنه کمیته امداد آن زمان بود.

 در تشکیلات آیت الله ضیابری شخصی حضور داشت به نام شیخ صادق احسان بخش .

 روستازاده ای از اهالی لیف شاگرد صومعه سرا ، فرزند کشاورزی متدین که به سبب دارا بودن تدین و نیز املاکی در رشت و منطقه جمعه بازار دارای اعتبار و نام نیک بود .

همه به سر حاج غلامرضا پدر شیخ صادق قسم میخوردند  و اورا معتمد می‌دانستند . همه فرزندان آن مرحوم یا در بازار رشت محله پیرسرا مشغول به کاسبی بودند یا در روستا سرگرم کشاورزی، تنها فقط شیخ صادق بود که در ابتدا راهی حوزه علمیه م رشت گردید و در محضر اساتیدی چون آیت الله ضیابری و آیت الله رودباری کسب فیض می نمود و سپس به شهر مقدس قم رفت و مدارج عالی دینی را در محضر اساتیدی همچون آیت الله العظمی بروجردی، امام خمینی و… طی نمود.

ایشان همزمان در دانشگاه سراسری موفق به کسب مدرک لیسانس الهیات نیز گردید و به اعتبار آن تحصیلات در آموزش و پرورش قبل از انقلاب مشغول به تدریس ‌شد که حاصل آن دوران ، تاسیس مدارس دین و دانش در در مقاطع مختلف تحصیلی در شهر رشت می گردد که خود او نیز مدیریت آنها را بر عهده داشت.

 آیت الله شیخ صادق احسان بخش چون در محضر انسان بزرگوار و شریفی همچون آیت الله ضیابری تربیت گشته بود خلقیات و عادتهای مرحوم آیت الله ضیابری را الگوبرداری نمود از جمله صعه صدر و بخشندگی  و گشاده دستی بسیار و از همه مهمتر مردم داری ایشان بود که باعث شد مردم پس از آیت الله ضیابری ایشان را مرجع و معتمد خود قرار دهند.

ایشان روحانی ای  باهوش و قدرتمند و دانشمندی بود که جملگی این محسنات واقعا باعث رشد ایشان درمیان مردم منطقه گردید.

 با آغاز قیام خرداد ۱۳۴۲ که به رهبری امام خمینی رحمت الله صورت گرفت مرحوم احسان بخش در زمره یاران ایشان قرار میگیرد و سرپرستی آن قیام مبارک را در شمال کشور و علی الخصوص گیلان برعهده ایشان گذاشته می شود که حاصل آن قیام پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ می باشد.

پس از انقلاب بنا به دستور حضرت امام ایشان به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر رشت منصوب می گردد.

در بحبوحه اقدامات کورکورانه منافقین در دهه ۶۰ مرحوم احسان بخش در مسجد کاسه فروشان بازار رشت توسط منافقین ترور می شود که ان ترور موجب مشکلات جسمی بسیاری برای آن مرحوم میگردد اما نمی‌تواند جلوی اقدامات موثر و عام المنفعه ایشان را برای مردم منطقه بگیرد.

همان طور که ما می گوییم که تاریخ ایران دیگر مشابه امام خمینی را نخواهد دید ، سرزمین گیل و دیلم هیچگاه روحانی روشنفکر و مردم داری همچون مرحوم آیت الله احسانبخش را که منشا خدمات بی نظیری در استان گیلان میبود نمی بیند.

 بانی ارسال کمکهای بی شمار به جبهه های جنگ  و مصلای بزرگ امام خمینی شهر رشت  به همراه موقوفات متعدد گوشه ای از اقدامات اوست  ، هرگز دیگر تکرار شدنی نخواهد بود کما اینکه از سخنان مردمان آن سرزمین هر شنونده‌ای این مهم را در خواهد یافت .

در نهایت آن عالم فرزانه و آن صاحب کتاب بزرگ آثار الصادقین در بعد از ظهر سیزدهم خرداد ۱۳۸۰ و براثر جراحات ناشی از آن ترور منافقین دعوت حق را لبیک گفت و درست در ایام ارتحال مرجع و مرادش حضرت امام خمینی قدس سره به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

و بر او سلام باد روزی که زاده شد، و روزی که می میرد، و روزی که زنده برانگیخته می شود . روحش شاد .   سید روح اله اسحاقی

#آیت اله احسانبخش_۱۴خرداد_گیلان

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *