متخصص حقوق کیفری بین المللی گفت: دولت های عضو برجام حداقل شرطی که می توانند برای بازگشت مجدد آمریکا به برجام بگذارند این است که همه چیز به حالت قبل از خروج بازگردد. در علم حقوق به این وضعیت «اعاده وضع به سابق» گفته می شود.

فریدون جعفری درباره احتمال بازگشت آمریکا به برجام افزود: این موضوع کاملا سیاسی است و بستگی به تصمیمات دولت آینده آمریکا دارد البته با عنایت به اینکه برجام در دوره ریاست جمهوری اوباما منعقد شد و جو بایدن هم به عنوان معاون اول باراک اوباما در جریان کامل برجام بوده و در این توافق نقش داشته است بنابراین احتمال بازگشت به برجام وجود دارد.
وی ادامه داد: برجام یک معاهده چند جانبه است و باید در چارچوب قواعد حاکم بر معاهدات آن را تحلیل و ارزیابی کنیم.
این حقوقدان اظهارداشت: براساس کنوانسیون حقوق و معاهدات وین، می توانیم این توافق را یک معاهده چند جانبه بدانیم به ویژه اینکه کشورهای عضو دائمی شورای امنیت و دارندگان حق وتو در این توافق هستند؛ حتی توافقات سیاسی هم وقتی روی کاغذ می آید و به امضای طرفین می رسد به معاهده تبدیل می شود که گاهی معاهده بین المللی و گاهی توافق نامه چند جانبه است.
وی با بیان اینکه استناد در خصوص بازگشت به برجام، مفاد برجام است، افزود: در برجام امکان خروج یا بازگشت طرفین توافق پیش بینی نشده و فقط الزامات و تعهدات در آن ذکر شده است.
متخصص حقوق کیفری بین المللی خاطرنشان کرد: فقط در بند پایانی برجام، موضوع حل و فصل اختلافات پیش بینی شده که اگر کشورها در اجرای مفاد، تعهدات و الزامات در قالب برنامه اقدام مشترک دچار اختلاف شوند به چه ترتیب این اختلاف حل و فصل شود و در وهله اول هم کمیسیون مشترک پیش بینی شده است.

******************************************************

منبع :تی نیوز

#صبای عدالت آریانا

#SAAOK

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *