معاهده ممنوعیت تسلیحات هسته ای در تاریخ ۴ آبانماه ۱۳۹۹ به حد نصاب مورد نیاز برای لازم الاجرا شدن، یعنی تصویب ۵۰ کشور رسید و پس از گذشت ۹۰ روز در تاریخ ۳ بهمن ۱۳۹۹ لازم الاجراء می شود.

– اخبار بین الملل –
سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در پرتال اطلاع رسانی خود اعلام کرد که معاهده ممنوعیت تسلیحات هسته ای در تاریخ ۴ آبانماه ۱۳۹۹ به حد نصاب مورد نیاز برای لازم الاجرا شدن، یعنی تصویب ۵۰ کشور رسید و پس از گذشت ۹۰ روز در تاریخ ۳ بهمن ۱۳۹۹ لازم الاجراء می شود.
این معاهده اولین سند حقوقی الزام آور در عرصه حقوق بین الملل به شمار می رود که تقریباً تمامی فعالیت های مرتبط با تسلیحات هسته ای را ممنوع نموده است. بر اساس این معاهده کلیه اعضاء متعهدند تحت هیچ شرایطی به ساخت و توسعه، آزمایش، تولید، اکتساب، تملک، انباشت، انتقال، استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح هسته ای و یا اجازه به دیگران برای استقرار تسلیحات در قلمروشان مبادرت نورزند.
گفتنی است این معاهده در مقایسه با معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای (NPT) غیر تبعیض آمیز تلقی می گردد و در عین حال دامنه تعهدات اعضاء در این معاهده گسترده تر است. هدف اصلی بانیان این معاهده به چالش کشیدن مشروعیت وجود تسلیحات هسته ای و اعمال فشار بر قدرت های هسته ای برای تحقق آرمان خلع سلاح عام هسته ای در سطح جهان می باشد.
شایان ذکر است قدرت های هسته ای با دستاویز قرار دادن پیمان NPT معتقدند تسلیحات هسته ای آنها مشروع و قانونی بوده و این حق را برای سایر کشورهای جهان مجاز نمی دانند.

***********************************************************

منبع: تی نیوز

#صبای عدالت آریانا

#SAAOK

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *