ده ماه از ورود ویروس منحوس کرونا به کشور می‌گذرد؛ روز‌هایی پر از خبر‌های ناخوشایند از فوت هموطنان عزیزمان که همچنان نیز ادامه دارد. حالا چندی است کورسوی امیدی برای خارج شدن از این وضعیت بغرنج دیده می‌شود که مربوط به انتشار اخباری از واردات و تولید واکسن کروناست.

ده ماه از ورود ویروس منحوس کرونا به کشور می‌گذرد؛ روز‌هایی پر از خبر‌های ناخوشایند از فوت هموطنان عزیزمان که همچنان نیز ادامه دارد. حالا چندی است کورسوی امیدی برای خارج شدن از این وضعیت بغرنج دیده می‌شود که مربوط به انتشار اخباری از واردات و تولید واکسن کروناست.

سی ام بهمن سال ۱۳۹۸ دکتر کیانوش جهانپور، رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت از مثبت شدن آزمایش های اولیه دو مورد مشکوک ابتلا به کروناویروس جدید سخن گفت. از آن زمان تاکنون بیش از ۵۳ هزار تن از ایرانیان به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتند و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور از مرز یک میلیون تن گذشته است.

در این مدت بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده واکسن در آمریکا و اروپا و حتی ایران، تحقیقات گسترده‌ای برای ساخت واکسن کرونا کرده‌اند تا دنیا را از شر این کابوس نجات دهند؛ شرکت داروسازی «فایزر» اولین شرکتی بود که با اعلام مصونیت ۹۰ درصدی از تزریق واکسن ساخته‌شده‌اش با عرضه بیش از یک میلیارد دوز از آن در سراسر جهان تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی سخن گفته است.

روند ساخت واکسن کووید ۱۹ چگونه است؟

واکسن‌ها آنتی‌ژن‌های ضعیف‌شده یا مرده‌ای هستند که دستگاه ایمنی بدن را برای مبارزه در برابر ویروس‌ها، آموزش داده و آن را به ساخت آنتی‌بادی تحریک می‌کنند. در مرحله آزمایش‌های پیش‌بالینی، پژوهشگران واکسن را به بدن حیوانات وارد می‌کنند تا ببینند باعث تحریک سیستم ایمنی می‌شود! در مرحله اول آزمایش بالینی، واکسن به گروه کوچکی از انسان‌ها تزریق شده و درباره اثرات واکسن بر تحریک دستگاه ایمنی بدن اطلاعاتی جمع‌آوری می‌شود.

در مرحله دوم، واکسن به صد‌ها نفر تزریق می‌شود تا دانشمندان بتوانند اطلاعات بیشتری درباره ایمن بودن آن و دوز مناسب آن به دست آورند و در مرحله سوم، واکسن برای تأیید ایمن بودن آن و آثار جانبی احتمالی‌اش به بدن هزاران نفر تزریق می‌شود، در این مرحله به گروه کنترل، دارونما تزریق و اثربخشی واکسن بررسی می‌شود.

در حالی که هنوز سازمان بهداشت جهانی واکسن شرکت داروسازی فایزر آمریکا را تایید نکرده، این شرکت با ادعای طی کردن این پروسه و دریافت تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) تزریق آن را در در آمریکا، اروپا و حتی برخی کشور‌های خاورمیانه آغاز کرده است. البته اخیرا «سومیا سوامیناثان»، دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که این سازمان درباره صدور مجوز استفاده اضطراری برای واکسن‌های ساخته شده توسط شرکت‌های «فایزر»، «مدرنا» و «آسترازنکا» تصمیماتی خواهد گرفت.

طبیعتا صدور مجوز استفاده برای این واکسن‌ها توسط سازمان جهانی بهداشت، امکان استفاده از آن‌ها را در کشور‌هایی که نظام‌های پزشکی آن‌ها هنوز قادر به ارزیابی‌های این واکسن‌ها نبوده‌اند میسر خواهد کرد.

سناریو‌های ایران برای تامین واکسن کرونا چیست؟

با آغاز تزریق واکسن کرونا در برخی کشور‌های دنیا، سوالات و ابهاماتی را در بین مردم ایجاد شده که چه زمانی این پروسه در ایران آغاز خواهد شد؟!

بنا بر توضیحات دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان برای پیشگیری مردم به ابتلا به بیماری کووید ۱۹ سه مسیر دنبال می‌شود؛ یکی مسیر واردات از سامانه توزیع عادلانه واکسن سازمان بهداشت جهانی موسوم به ” کوواکس” و دیگری خرید از منابع موثق که غیر از مجموعه سبد کووکس بوده و سومی تولید داخلی است.

نمکی توضیح داد که از مسیر کوواکس،۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن برای هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر گروه‌های آسیب پذیر شامل افراد بالای ۶۵ سال و کسانی که بیماری خاص زمینه‌ای دارند، پیش خرید شده که به محض توزیع این واکسن، ایران آن را دریافت و تزریق می‌کند؛ در مسیر دوم یعنی خرید از منابع موثق نیز به محض دریافت گواهی سازمان بهداشت جهانی پیش خرید واکسن صورت می‌گیرد.

وزیر بهداشت این توضیح را درباره تولید واکسن در داخل کشور داد که این مسیر از طریق تولید مشترک در مراکزی مثل انستیتوپاستور دنبال می‌شود. بدین صورت که اگر کشوری بخواهد در ایران آزمایش بالینی یا کلینیکال ترایال بکند، باید در قالب تولید مشترک با ما باشد، در غیر این صورت اجازه آزمایش انسانی را در ایران به هیچ کشور و هیچ کمپانی نداده‌ایم و نخواهیم داد. همچنین با کمک شرکت‌های دانش بنیان به عنوان تولید داخل این حرکت را دنبال کنیم، کما اینکه یکی از این شرکت‌های دانش بنیان مجوز مطالبه فاز انسانی را گرفت. از روز‌های آینده این کار شروع و در بهار سال ۱۴۰۰ به عنوان یکی از تولیدکنندگان مطرح واکسن در منطقه خواهیم بود و نیاز کشور برآورده می‌شود.

نظارت مجلس بر چگونگی تامین واکسن کرونا

کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی مربوط به نظارت بر موضوعات بهداشتی و درمانی کشور جلساتی را برای بررسی آخرین وضعیت تولید واکسن کرونا و واردات آن برگزار کرد که طبق توضیحات زهرا شیخی سخنگوی این کمیسیون، راهکار‌های اجرایی تسریع در ساخت و تولید داخلی واکسن کرونا بررسی شده و با توجه به گزارش های رسیده از شکست واکسن‌های خارجی باید بر تولید داخلی تکیه کرد. البته سلامت مردم ایران خط قرمز مجلس است.

علاوه بر این، نشستی برای بررسی تولید واکسن کرونا در مجلس با رویکرد حمایت از تولیدکنندگان واکسن کرونا برگزار شد. طبق توضیحات امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رییس مجلس، معاون وزارت بهداشت اعلام کرده که این وزارتخانه تمامی واکسن‌های تولید داخلی که وارد فاز انسانی شوند را خرید تضمینی کرده و منابع مالی برای تولید صنعتی و تجهیز مجموعه تولید کننده در اختیارشان قرار می‌دهد.

او توضیح داد که تاکید بر استفاده از تولید داخلی واکسن کروناست؛ البته اگر فاصله زمانی زیادی میان تولید داخلی و خارجی واکسن باشد، برای جلوگیری از افزایش مرگ و میر‌ها ناچاریم واکسن کرونا را وارد کنیم.

ملک فاضلی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز گفت که باید ضمن واردات واکسن کرونا برای کاهش میزان مرگ و میر، تولید این واکسن را جدی دنبال کنیم.
با توجه به روز‌های تاریک کرونایی در کشور، انتظار می‌رود مسئولان تمام همت خود را در تامین واکسن کرونا قرار دهند تا نگرانی در جامعه نباشد.

*********************************************************

منبع : تابناک

#صبای عدالت آریانا

#SAAOK

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *