بسم الله ‌الرحمن الرحیم

دی ماه هر سال یادآور رشادت های جوانان غیور این سرزمین در عملیات کربلای پنج شلمچه می باشد که بفرموده مقام معظم رهبری: شب‌های عملیات کربلای ۵ را، شب‌های قدر این انقلاب دانسته و انس با آن را باعث وارسته شدن می‌دانستند و همچنین در جای دیگر فرمودند؛ هر کس آن عملیات را فراموش کند نامش از اردوگاه انقلاب قلم خواهد خورد؛ لذا باید این حادثه بزرگ را زنده نگه داریم.

در میانه این فداکاریها ، لشگری از جوانان اصفهانی به فرماندهی حاج حسین خرازی نیز مطرح میشود .
مردانی پولادین که با جان فشانی های بی مثال خود سنگرهای بعثی را یکی پس از دیگری فتح کردند و قلب امام و امت را شاد نمودند.
در این لشگر جوانی از اهل علم و مبتکری متفکر بعنوان راوی و ثبت کنند وقایع جنگ دوشادوش برادران اصفهانی نیز حضور داشت .
جوانی روحانی زاده از دیار میرزا کوچک و اهل شهر رشت که بدلیل خلوص بچه های لشگر ۱۴ امام حسین ع سعی مینمود محل ماموریت خود را در این لشگر قرار دهد .
میگفت بچه های اصفهان نماز شب شان قضا نمیشود چه رسد به نماز صبح .
این شد که از سوی دفتر سیاسی سپاه پاسداران ( دفتر مطالعات و تحقیقات دفاع مقدس فعلی ) که مسئولیت ثبت دقیق وقایع جنگ را بر عهده داشت ، ماموریتهای خود را در لشگر امام حسین ع و در کنار شهید خرازی که بهم عشق می ورزیدند مقرر می نمود تا از ایشان بهره معنوی نیز ببرد .
جالب است بدانیم که کار بچه های دفتر سیاسی سپاه، حرکتی نو در جنگهای معاصر تاریخ بود .
در طول تاریخ معاصر هیچگاه کسی به این فکر نبود که وقایع خرد وکلان و حتی گفتگوهای محرمانه و غیر محرمانه فرماندهان ، نحوه عملیات، موقعیت جغرافیایی، میزان ادوات و لجستیک لشگر و هر آنچه در آن زمان اتفاق می افتاد را دقیق ثبت کند .
بعدها امریکاییها از این شیوه منحصر ایرانی ها در جنگ خلیج فارس بهره جسته و از آن استفاده کردند .
در کنار هر فرمانده یک راوی همیشه همراه او بود تا وقایع را ثبت کند .
جالب اینجاست که خیلی از فرماندهان آن زمان این کار را عملی بیهوده و باصطلاح عوام سوسول بازی می دانستند و راویان را اذیت میکردند اما این مردان تاریخ نگار هرگز خم به ابرو نیاورده و کار خود را بنحو احسنت انجام دادند.
خوب است بدانید که آنهاییکه آن سخنان را درباره بیهوده بودن ثبت وقایع میگفتند بعدها از مسولان امر تمنا میکردند تا در آن نوشته ها نامی از ایشان ببرند که از سوی امانتداران آن شهدای راوی همیشه رد گردید .
شهید سید محمد اسحاقی کارشناس رشته تاریخ وادبیات دانشگاه شهید بهشتی تهران و فردی قلم بدست که مقالاتش در روزنامه های دهه شصت نیز به چاپ می رسید، علیرغم آنکه خود از گرداندگان اصلی آن مجموعه بود ، اما در مواقعی خود شخصا در معرکه آتش وخون و در خط مقدم رشادت حضور داشت و ضمن ثبت وقایع با دشمن بعثی هم میجنگید.
در خاطراتش از خرازی بعنوان فرماندهی آینده بین میگوید که همیشه موافق این قبیل اقدامات بود .
این جوان رشید و نویسنده ای توانا و مومنی متقی و خبرنگاری نترس که در ادب سرآمد بود و در طلب علم کوشا و دائم در حال تحقیق و مطالعه که حتی مکرر توصیه به اطرافیان داشت که به جهت دوری از غیبت مطالعه نمایید ، در ۲۹ دیماه سال ۱۳۶۵ درست در ایام وصلت عشق دنیایی خود ، وصلت آسمانی را غنیمت شمرد و با ترکش خمپارهای بعثی عِندَ ریّهم یُرزَقوُن گردید و به خیل یاران شهیدش پیوست.
در وصف شهادتش دوست همکارش نوشت :
سرو بلند قامتی امروز بر خاک افتاد که روح و جانش دیگر تحمل این دنیای فانی را نداشت و به عرش بریم؟ پر کشید .
خداوند باری تعالی توفیق دهد تا ما مدعیان جامانده از قافله شهادت شرمنده شهدا نشویم .
رو ح بلند امام امت ره و شهدای جنگ تحمیلی بالاخص شهدای کربلای پنج شلمچه با شهدای کربلای اباعبدلله الحسین علیه السلام محشور باد .
وَسَلَامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا .

التماس دعا

************************************************************

نویسنده : سید روح اله اسحاقی

#صبای عدالت آریانا

#SAAOK

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *