روند کاهشی نرخ دلار در روز‌های اخیر مشهود بوده است. این در حالی است که رئیس جمهور هفته گذشته اظهار داشت: اگر همین امروز منابع ارزی ما در خارج از کشور آزاد شود، قیمت دلار به ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان کاهش خواهد یافت.
به نظر شما، آیا نرخ دلار به ۱۵ هزار تومان کاهش می‌یابد؟
در خصوص دلایل این روند، برخی معتقدند قطعی شدن حضور بایدن در کاخ سفنید به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، سیگنال مثبی برای چشم انداز کاهشی شاخص ارزی محسوب می‌شود. زیرا به باور این گروه، شکست ترامپ و انتخاب بایدن، به معنای پایان فشار حداکثری است که این مساله خود زمینه‌ساز نزول انتظارات تورمی شده است.

اما آنچه بیش از همه در چند روز اخیر، بر معاملات ارزی اثرگذار بوده، اظهارات رئیس جمهور در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته است. جایی که حسن روحانی در اظهاراتی پیرامون بازار ارز اظهار داشت: «قیمت امروز دلار واقعی نیست و اگر همین امروز منابع ارزی ما در خارج از کشور آزاد شود، قیمت دلار به ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان کاهش خواهد یافت، البته امروز شرایط ما نسبت به گذشته بهتر است و اطمینان دارم که در آینده هم بهتر از این خواهد شد.»

چشم انداز کاهشی نرخ ارز از نگاه رئیس جمهور و تاکید ایشان بر تلاش دولت برای کاهش قیمت دلار در سال آینده، موجب شد تا بسیاری از سرمایه گذاران در بازار ارز، از خرید در این شرایط فاصله بگیرند و در صف فروش قرار بگیرند.

همچنین دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته اظهار داشت: «روند نرخ ارز، بر اساس مبانی بنیادی بازار شکل می‌گیرد. لذا، براساس آنچه طی دوسال و نیم گذشته شاهد آن بودیم، فشار ناشی از تحریم ها، خصوصا تشدید انتظارات، در افزایش قیمت ارز مؤثر و تعیین کننده بوده است؛ لذا انتظار میرود با فروکش کردن انتظارات، نرخ ارز نیز به سمت تعادل و ارزش اقتصادی آن حرکت بکند.»
****************************************************

منبع : تابناک
#صبای عدالت آریانا
#SAAOK

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *