یک کارشناس علوم قرآنی گفت: نگاهی به سبک زندگی حضرت «فاطمه زهرا (س)» نشان می‌دهد ایشان الگویی ارزنده و ارزشمند برای جامعه امروز هستند، سبک ولایت مداری، حضورشان در اجتماع، سبک تربیت فرزندان در خانه و همسرداری نکاتی هستند که امروزه باید به آن توجهی ویژه داشت.

مرتضی محمدی : پیرامون سبک زندگی حضرت «فاطمه زهرا (س)» گفت: حضرت «فاطمه زهرا (س)» دختر «پیامبر اکرم (ص)» و حضرت «خدیجه کبری (س)» همچنین همسر «امیرالمومنین (ع)» هستند، ایشان جزو پنج تن آل عبا محسوب می‌شوند.

***سبک زندگی حضرت «فاطمه زهرا (س)» 

وی حضرت «فاطمه زهرا (س)» را بهترین الگو برای جامعه امروز دانست و تاکید کرد: نگاهی به سبک زندگی حضرت «فاطمه زهرا (س)» نشان می‌دهد ایشان الگوی ارزنده و ارزشمند برای جامعه امروز هستند، سبک ولایت مداری، حضورشان در اجتماع، سبک تربیت فرزندان در خانه و همسرداری نکاتی هستند که امروزه باید به آن توجهی ویژه داشت. اسوه قرار دادن این بانو و سرمشق قرار دادن رویکرد ایشان در زندگی هر فرد زمینه را برای ایجاد جامعه ایده آل فراهم می‌کند.

***خودسازی حضرت «فاطمه زهرا (س)»

محمدی به خودسازی حضرت «فاطمه زهرا (س)» اشاره و ابراز کرد: یکی از سیره‌های رفتاری حضرت «فاطمه زهرا (س)» خودسازی است، رویکرد ایشان در زندگی با برکتشان نشان می‌دهد که این بانوی بزرگوار تا چه حد توانستند به درجات عالیه یک انسان دست یابند، این مهم در روایاتی که از زبان «ائمه اطهار (ع)» بیان شده به خوبی مشخص است. در روایتی از حضرت «فاطمه زهرا (س)» بیان شده: «هر کسی صادقانه خداوند را عبادت کند خداوند نیز بهترین مصلحت را برای او قرار می‌دهد»T این امر بدین معناست که هر کسی در هر فعالیتی رضای خداوند را در نظر گرفته و مطابق با دستور خداوند عمل کند خداوند آن کار را به بهترین نحو برایش خاتمه می‌دهد. این امر نشان می‌دهد که حرکت در راستای حق و حقیقت و در جهت رضای خداوند متعال تا چه حد برای این بانوی بزرگوار مورد توجه قرار گرفته و ایشان بدین وسیله تا چه حد توانسته به خود سازی دست یابد.

وی به جایگاه حضرت «فاطمه زهرا (س)» از زبان «ائمه معصومین (ع)» اشاره و اظهار کرد: «ائمه اطهار (ع)» همواره پیرامون جایگاه و ارزش حضرت «صدیقه کبری (س)» تاکید داشتند آنان معتقد بودند که نام حضرت «فاطمه زهرا (س)» در آسمان‌ها شناخته شده‌تر از روی زمین است که این امر بیانگر ارزش و جایگاه این بانوی بزرگ محسوب می‌شود.

***ولایت مداری «فاطمه زهرا (س)»

این کارشناس علوم قرآنی بر رویکرد ولایتمداری حضرت «فاطمه زهرا (س)» اشاره و تاکید کرد: در کتاب بحارالانوار پیرامون ولایت مداری حضرت «فاطمه زهرا (س)» روایت‌هایی آمده است، در یکی از این روایات‌ اشاره شده هنگامی که حضرت «صدیقه کبری (س)» در کنار قبور شهدای احد خصوصا قبر حمزه عموی «پیامبر اکرم (ص)» رفته بودند و گریه می‌کردند فردی از ایشان پرسید چرا برای به ولایت رسیدن حضرت «امیرالمومنین (ع) این قدر تلاش می‌کنید؟ حضرت «فاطمه زهرا (س)» فرمودند: «حضرت «علی (ع)» امام جامعه هستند، و امام جامعه همانند خانه کعبه است و این ما هستیم که باید به دورش گردش کنیم نه اینکه منتظر باشیم ایشان به نزد ما بیاید»، این امر نشان می‌دهد که حضرت «صدیقه کبری (س)» تا چه حد مطیع فرمان خداوند و مدافع ولایت بودند توجه به ولایت بصیرت شناسی می‌خواهد که در این بانوی بزرگوار به خوبی دیده می‌شود.

محمدی پیروی از سیره حضرت «فاطمه زهرا (س)» را در زندگی جوانان امروز امری مهم و ضروری خواند و تاکید کرد: جوانان امروز باید از بانوی همانند حضرت «فاطمه زهرا (س)» الگوبرداری کنند و ایشان را در زندگی خود جاری و ساری کنند سبک زندگی حضرت «صدیقه کبری (س)» و «امیرالمومنین (ع)» شیوه‌ای خاص است که سعادت و آرامش را برای خانواده‌ها به دنبال دارد.

این کارشنا علوم قرآنی در همین راستا ابراز کرد: در روایات آمده است که روزی «پیامبراکرم (ص)» به خانه حضرت «فاطمه زهرا (س)» رفتند ایشان از «امیرالمومنین (ع)» پیرامون زندگی با حضرت «صدیقه طاهر (س)» سوال کردند و ایشان در پاسخ فرمودند: حضرت «زهرا (س)» کمکی است برای من جهت تبعیت از امر خداوند متعال، «پیامبر اکرم (ص)» همین سوال را از حضرت «فاطمه زهرا (س)» پرسیدند و ایشان نیز در پاسخ فرمودند: حضرت «علی (ع)» کمکی است برای من جهت تبعیت از امر خداوند متعال، این تفاهم و این شیوه نگاه به زندگی رویکردی ارزنده است که نیاز مبرم جامعه امروز محسوب می‌شود همچنین همدلی و همراهی «امیرالمومنین (ع)» در کار‌های منزل و کمک‌رسانی به همسر قابل توجه است امری که «پیامبر اکرم (ص)» همواره بر آن تاکید داشتند و بیان فرمودند هرگاه در خانه به همسر خود کمک کنید ثواب اعتکاف در مسجد را از آن خود کرده اید.

***دعای برای شیعیان 

وی سیره رفتاری حضرت «فاطمه زهرا (س)» را در عبادت و اجتماع مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: در تفسیر التبیان جلد یک صفحه ۳۷ اشاره‌ای به سخنان حضرت «فاطمه زهرا (س)» پیرامون عبادت و دعا برای جامعه اسلامی از سوی این بزرگوار بیان شده حضرت «فاطمه زهرا (س)» فرموده اند: «إنَّ اللّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعا وَلایُبالی. همانا خداوند متعال تمامی گناهان بندگانش را می‌آمرزد و از کسی باکی نخواهد داشت، همچنین بیان شده: «إلهی وَ سَیِّدی، اءسْئَلُکَ بِالَّذینَ اصْطَفَیْتَهُمْ، وَ بِبُکاءِ وَلَدَیَّ فی مُفارِقَتی اَنْ تَغْفِرَ لِعُصاةِ شیعَتی، وَشیعَةِ ذُرّیتَی، خداوندا، به حقّ اولیاء و مقرّبانی که آن‌ها را برگزیده ای، و به گریه فرزندانم پس از مرگ و جدائی من با ایشان، از تو می‌خواهم گناه خطاکاران شیعیان و پیروان ما را ببخشی». این سخنان حاکی ازنگاه بلند ایشان به امت اسلام و شیعیان است.

***شاخص‌های تربیت فرزند 

محمدی رویکرد حضرت «فاطمه زهرا (س)» در تربیت فرزندان را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» با رویکردی که در زندگیشان داشتند توانستند فرزندانی بزرگ تربیت کنند که نامشان بر تارک تاریخ باقی مانده است این امر نشان می‌دهد دین مبین اسلام تا چه حد برای تربیت فرزندان و استفاده از مشاوران مذهبی به خانواده‌ها تاکید دارد مسئله‌ای که متاسفانه طی سال‌های اخیر بسیار مهجور مانده و باید مورد توجه قرار گیرد برای تربیت نیکو فرزندانمان باید به شاخص‌های ویژه تربیتی حضرت «فاطمه زهرا (س)» توجه داشت و آنان را به جامعه روز معرفی می‌کرد.

***************************************************

منبع : میزان

#صبای عدالت آؤیانا

#SAAOK

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *