سیاست‌های دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا تا چه میزان در شکل گیری شرایط کنونی نقش داشته؟ مردم چه سهمی از وضعیت کنونی جامعه را دارند؟ شما در ایام تعطیلات به سفر رفتید یا در خانه ماندید؟ (برای هر کدام از پاسخ‌ها چه دلیلی داشتید) به نظر شما محدودیت‌های سفر بین شهری و استانی در ایام عید می‌توانست مانع شیوع کرونا شود؟ سیاست‌های کلی در کنترل این بیماری در یک سال اخیر را چطور بررسی می‌کنید؟

سرانجام پس از چند ماه فروکش کردن موج کرونا در ایران، همان طور که تصور می‌شد، تعطیلات عید فرصتی شد تا این بیماری بار دیگر در ایران گسترش یابد و یکباره عدد مرگ و میر‌های روزانه، از زیر ۱۰۰ به بالای ۲۰۰ کشته در روز برسد و همچنان هم در حال افزایش ترسناکی است.

به این ترتیب، در پایان دو هفته تعطیلات، ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا تصمیم گرفت محدودیت‌هایی را برای کنترل چند باره این بیماری اعمال کند. در این میان دوگانه مقصریابی میان مردم و دولت هم شکل گرفت. بسیاری مردم را عامل شیوع مجدد این بیماری می‌دانند. مسئولان با ارائه آمار‌هایی نظیر افزایش ۹۵ درصدی سفر‌های نوروزی معتقدند این مردم بودند که با بیرون آمدن از خانه و سفر‌های نوروزی، بیماری را در کشور پخش کردند.

سخنگوی وزارت بهداشت در همین رابطه گفته بود: ۱۵ هزار نفر که از تست مثبت کرونای خود آگاه بودند، در نوروز سفر کرده‌اند و این اقدام منجر به چرخش بیشتر ویروس کرونا شده است. وزیر بهداشت هم گفت که هرچه التماس کردیم در خانه بمانید کسی گوش نداد و شد آنچه شد.

در مقابل، گروهی دیگر به سرکردگی نمایندگان مجلس هم دولت و سیاست‌های آن را عامل شیوع موج چهارم کرونا در کشور می‌دانند. حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه، خواستار برخورد قضایی با عملکرد نادرست روحانی شد.

شهریاری در بخشی از این نامه به آیت‌الله رئیسی نوشته است: «این کمیسیون همگام با جامعه پزشکی و دست‌اندرکاران حوزه‌های اجتماعی و سلامت که با وقوع نشانه‌های خستگی مردم از یک سال تحمل محدودیت‌های بهاری مصیبت‌بار را گوشزد می‌کرد، از جنابعالی به‌عنوان حافظ حقوق عمومی مصرّانه استدعا دارد در قبال این عملکرد ناصواب ریاست قوه مجریه که می‌توانستند با تدبیر خود و از موضع اقتدار ناشی از ریاست ستاد اوضاع رو به بهبود کرونا را تداوم بخشند، ولی نبخشیدند و کشور را با موج سهمگین دیگری از این بیماری مواجه نمودند، اقدام بایسته قضائی را معمول فرمایید.»

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *