در انتخابات این دوره ۵۹۲ نفر ثبت‌نام کردند که در مقایسه با دوره قبل (۱۶۳۶) کاهش قابل توجهی داشت. البته تعداد زیاد سیاسیونی که امسال برای نام‌نویسی راهی خیابان فاطمی شدند، نسبت به ادوار گذشته بسیار بیشتر بود و نزدیک به ۵۰ چهره سیاسی و دانشگاهی برای نامزدی در انتخابات نام‌نویسی کردند.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد و نام‌نویسی از داوطلبان نامزدی در این انتخابات طی روز‌های ۲۱ تا ۲۵ اردیبهشت در ستاد انتخابات وزارت کشور صورت گرفت.

در انتخابات این دوره ۵۹۲ نفر ثبت‌نام کردند که در مقایسه با دوره قبل (۱۶۳۶) کاهش قابل توجهی داشت. البته تعداد زیاد سیاسیونی که امسال برای نام‌نویسی راهی خیابان فاطمی شدند، نسبت به ادوار گذشته بسیار بیشتر بود و نزدیک به ۵۰ چهره سیاسی و دانشگاهی برای نامزدی در انتخابات نام‌نویسی کردند. تعداد بالای وزرای دولت احمدی‌نژاد و حضور پرتعداد نامزد‌های اصولگرا از نکات قابل توجه نام‌نویسی‌ها در این پنج روز بود.

از ۵۹۲ داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، ۴۰ خانم، ۵۵۲ آقا، ۲۷۲ نفر با مدرک کارشناسی و کمتر، ۳۲۰ نفر با مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر، ۸۹ نفر با سن زیر ۴۰ سال، ۴۹۵ نفر با سن بین ۴۰ تا ۷۵ سال و ۸ نفر با سن بالای ۷۵ سال نام‌نویسی کرده‌اند.

اما آخرین روز نام‌نویسی، روز متفاوتی بود و شاهد بودیم اکثر چهره‌های مشهور جریان‌های سیاسی برای ثبت نام به وزارت کشور مراجعه کردند. هرچند در این دوره، چهره‌هایی همچون ظریف، قالیباف و عارف، وارد صف کاندیدا‌ها نشدند، حدودا از اصلاح طلب‌ترین جریان‌ها تا اصولگراترین جناح‌ها نامزد‌هایی معرفی شدند. در این دوره، برخی افراد از بیان گرایش و جناح خود ابایی نداشتند، ولی بیشتر آنان با تاکید بر واژه مستقل تاکید داشتند که آن‌ها با نام مستقل پا به عرصه انتخابات گذاشته اند.

باید تصریح کرد به علت شرایط سیاسی و و اقتصادی حاکم بر کشور و به رغم فضای سرد انتخاباتی در کف جامعه، اما چهره‌های سیاسی حماسه‌ای برای حضور و اعلام کاندیداتوری رقم زدند که تاکنون سابقه نداشته و حتی حاضر شدند برای ایجاد شور بیشتر از نرده‌های وزارت کشور هم بالا روند و با همراهان خود سخن بگویند. باید خاطرنشان کرد این هجوم برای نام‌نویسی و سخنان عجیب و غریب برخی از این افراد موجب کنایه‌ها و انتقادات تند و تیزی در شبکه‌های اجتماعی شد که البته این امر می‌تواند علت‌های فراوانی داشته باشد.

برخی این اقدام را جهت سهم خواهی افراد جناح‌ها از افراد پیروز جناح خود و حضور در دولت آینده می‌دانند. برخی دیگر بر این باورند به علت تجربه انتخابات سال ۱۳۹۶ و حضور کاندیدا‌های پوششی در مناظرات جناح‌های سیاسی تصمیم گرفته اند که از این شیوه تبعیت کرده و با حداکثر کاندیدای پوششی در انتخابات حضور داشته و در پایان همه افراد به نفع یک نفر خاص، که مورد تایید جناح خود هستند، کنار بروند.

اما برخی دیگر با دیدی مثبت نظاره گر این اتفاق هستند و بر این باورند، چهره‌های سیاسی به علت مشکلات عدیده‌ای که در کشور وجود دارد، به دنبال حل معضلات خرد و کلان بوده و به جهت احساس تکلیف در این حماسه نام‌نویسی حضور داشته اند.

به هر حال، باید فراموش نکرد که برای وقوع یک انتخابات پرشور، علت اصلی حماسه حضور عموم مردم در این رخداد مهم است؛ لذا قصد داریم برای کسب نظر مخاطبان ارجمند چند پرسش مهم مطرح کنیم. 

***********************

منبع : تابناک

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *