چرا در مقابل اشاعه منکرات در جامعه حرکتی صورت نگرفته و یا ضعیف صورت میگیرد؟

این روزها به علت چندین علت/ پیدا و پنهان/ حیات طیبه اجتماعی در کشور به واسطه قبح زدایی  (عادی انگاری گناه یا معصیت) و عدم نظارت و برخورد اجتماعی/ انتظامی و امنیتی کافی به شدت مورد تهدید قرار گرفته است.

علت های کارشناسی/ قانونی/  عرفی و فهمی متعدد هستند که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می گرد د:

اولین دلیل/ به شرایط زمانه و اسباب و لوازمی بر می گردد/ که ما را از حیات واقعی و قابل لمس و درک دور نموده و اسیر خویش ساخته است و بنا دارد/ این روند کنونی/ کشور را از ارزشها تهی نموده و ساختاری چون/ کشورهای توریستی/ تفریحی برای مان به ارمغان آورده.

این روز در سطح جامعه داخلی و در محاورات/ فیمایین برخی ازطبقه جوانان حتی برخی از میانسالان نام برخی از کشورها برای شان مترادف با عشرتکده و عشق عیش زمینی است/که همه جوره اسباب و لوازم لذت جویی در آنها فراهم است.

از سواحل معروفشان گرفته/ کاباره ها و کازینو هایی که خدمات مختلفی به آنها ارائه ارائه می دهد د.

اینترنت/ شبکه های اجتماعی/ ماهواره/ لوازمی هستند/ که سبک زندگی خیلی از افراد را از حالت راستین و اسید خود دور نموده و به سمت و سوی خود کشانده است. و قرار است با همین روند/ دهکده جهان آمریکایی را گسترش داده و مردم ما را نیز عضو کلوپ جهانی خویش سازد.

 که  در این زمینه متاسفانه باید گفت خوب هم نتیجه گرفته است و زنگ خطر آن از مدت‌ها قبل در جامعه نواخته شده است .

(گسترش اختلاط پسر و دختر در سطح جامعه/ البسه  پاره پاره ایی/ که می پوشند و به اصطلاح برند روز است/ گسترش مصرف مواد مخدر در سطح شهر ها/ گسترش فرهنگ خطرناک تاتو در میان نسل جوان و حتی میان سال/ گسترش سگ گردانی در کشور که در وضعیت کنونی و آینده نزدیک ما را به وضعیت ناکجاآباد خواهد رساندو… )

دومین علت که محمل قانونی دارد کم کاری های فرهنگی و اقتصادی اجتماعی و افراط و تفریط ها /در ادوار قبل که کار را به اینجا رسانده که برخی از جوانان بدون اینکه به دنبال کار معیشت و آینده خویش باشند با انتظارات و مطالبات فزاینده از جامعه/ جامعه را مقصر و مسبب بسیاری از مسائل خویش دانسته و سهوا/ و یا عمداً خود را به بی عاری زده و اگر برای شان تمهیدات شغلی/فرهنگی/ اجتماعی/و… اندیشیده نشود ممکن است/ از جمله تهدیدات سهمگین وضعیت جاری و آتی قلمداد شود ند.در این زمینه لازم به ذکر است/ نهادها متولی امر وظایفشان را خوب به انجام نرسانده و توپ را به زمین سازمانهایی مثل فرا جا( قبلاً ناجا) داخته‌اند/در صورتی که فرا جا و اقداماتش /از علل لازم هست اما کافی و تامه نیست.و باید در این زمینه پای همکاری تمامی نهادهای مسئول به میان آمده تا بتوان کاری از پیش برد.

سومین علت بسیار و مهم قابل تامل  سطح معیشتی بسیار ضعیف مردم است که در برخی از موارد این سطح در آمده سرانه ضعیف/ منجر به پدیده های تبعی  چون :روسپی گری /شکل گیری قاچاق زنان و دختران به برخی کشورهای همسایه( چندین سال قبل اخبار بسیاری شنیده میشود) می گردد که حتی در این زمینه فیلم مستندی/ تحت عنوان فقر و فحشاء ساخته شد. که واقعاً می بایست برای این مساله بسیار مهم تدابیری اندیشید/ کم نیستند کارگزاران وثیق و شایسته‌ای/  که لبیک گویان به فرمان /فرمانده/ در حال انجام اقداماتی ارزشمند در این زمینه هستند که باید مورد حمایت ملی از جانب اقشار و آحاد مردم و مسئولین محترم قرار بگیرند. 

علت دیگر به فضای کاسبکارانه/ دلالی/ و سودآور لباس و پوشاک و مدلینگ اشاره کرد که بدون ضابطه البسه هایی مسئاله ساز و مسئاله دار را تولید و سراسر کشور توزیع و به فروش می رسانند.

در نقطه مقابل گران شدن و نایاب کردن/ معتمدانه/ قاصرانه و عالمانه مصنوعات و پوشاکی است .که وجهه شرعی دارند و متاسفانه کمتر قابل‌دسترسی عام هستند و مردم قدرت خرید آنها را ندارند (مثل همین چادر مشکی)

 شیوع گفتمان فمینیستی در جامعه با رفتارهای ضد هنجاری چون: ازدواج سفید(یا مین باشی ویا هم باشی)جشن طلاق/ سوئیچ پارتی /سونا پارتی/ استخر پارتی و… که متاسفانه/ علی رغم زحمات و اقدامات فراوان در خصوص برخورد و جلوگیری در حال گسترش می باشند.

عادی انگاری  پدیده هایی مثل سگ گردانی و… در جامعه با هدف ترویج زندگی با حیوانات و عدم تمایل جوانان به سنت حسنه ازدواج و فرزندآوری( بقاء نسل و افزایش جمعیت)

حال دغدغه مهم این است که نباید گذاشت این مصادیق با این سرعت فزاینده به پیش برود و بعد دعو و ادعای گسترش فحشا و سپس انتظار فرج موعود(عج) را داشت که این تلقی/ تفکر در گذشته و در پاسخ امام راحل عظیم‌الشأن(ر ه) شیخ محمود حلبی موسس حزب قاعدین/ رد شد و امام(ر ه) فرمودند: (اگر نماز واجب است/حفظ اسلام از اوجب واجبات است)

نویسنده و تحلیلگر: دکتر اسدالله پازوکیان /پژوهشگر مسائل ایران

استاد راهنما و مشاور: دکتر سید روح الله اسحاقی/ پژوهشگر مسائل ایران

توسط ariana20

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *