✍️حمایت از سرمایه دارن مستعد ،پیش نیاز توسعه در کشور


نويسنده:دکتر اسدالله پازوکیان
قسمت : اول
ضرب المثل معروفی در علم‌ اقتصاد وجود دارد ،مبنی بر اینکه :«سرمایه پا برای فرار دارد ،و معمولا به جایی می گریزد » که

✓ امنیت سرمایه دار و سرمایه اش تضمین و قدرت و قابلیت انتفاع و بهره وری از آن ،عقلایی و مصون از تعرض باشد.

✓ تراز تاثیر گذاریش در ساختار اقتصاد خرد و کلان قابل ارائه و راستی آزمایی باشد.

✓میزان تعهد و پایبندی سرمایه دار ،از طریق ارائه قول و‌ فعلش ،قابل تصدیق باشد.

✓توانایی آن در شرایطی چون شرایط تحریم،محاصره ،فشار اقتصادی و عبور از بحرانها و چالش های ادواری و دائمی قابل ارائه باشد.

✓ توانایی ادغام و پیوستگی ،و‌در سطح دیگر همپوشانی با صنایع مادر کشور در شرایط نیاز سیستمی را داشته باشد.

✓ در دول توسعه یافته قدرت چانه زنی (بارگنینگ) داشته و بتواند از طریق لابیسیته(با ساختار قدرتمند و تصمیم گیری دول رقیب و حریف ) ما یحتاج مورد نیاز صنعت و تکنولوژی را تامین و در بستر اقتصاد سیاسی کشورمان ،به اصطلاح :«قدرت دور زدن تحریم ها » را داشته باشد.

✓مدخلی برای رد گیری دقیق شرکت های اقماری وابسته به خود جهت ،اعمال تحریم خارجی بر روی آن وجود نداشته باشد.

مقدمه بالا گفته شد ،تا بفهمیم ضرورت ،حمایت و صیانت از سرمایه و سرمایه دار ،آنهم در شرایطی که :

✓ بعد از وضع قوانینی چون: آلفونسو داماتو‌ ،بنجامین گیلمن و دستورالعملهای اجرایی،روسای جمهوری آمریکا که هر ساله بر علیه سرمایه‌ گذاری در نفت و گاز ایران،صنایع کلیدی و خرید و فروش مایحتاج آنها صورت می پذیرد تا چه حد می باشد؟

✓ و نیز نسبت به سرمایه داری که تمام آورده خویش را به میان آورده ،و مدعی بهش ،اشتغال آفرینی ،حمایت از زنان سرپرست خانوار،کمک به رفع کمبود سرمایه مالی صنعتی اساسی چون ،صنعت اتومبیل کشور است ،تا چه اندازه می بایست قوانین حمایتی ،پروتکلهای مراقبتی و صیانتی دقیق عمل نماید ،تا این صنعت عظیم با تورکد ساختاری (رکود و تورم ) مواجه نگردد.

شرکت سهامی کروز که تقریبا به لحاظ وسعت و ظرفیت مالی خویش و شرکت های اقماری ،کلیه پتانسیلهای پیش گفته را دارد ،می بایست در ریلی از توجه و تشویق قرار گیرد که ،پیشرانه های مالی و اقتصادیش ،در حال حاضر موانع موجود در این صنعت را بر طرف نموده و در دو بخش (کمیت تولید و نیز کیفیت آن) موجد رونق گردد.

نه اینکه طی فرایندی ،دارایی آن را جذب بنگاه‌های تجاری دولتی (ظاهراً بنام دولت اما فرمایشی و هدایت شونده توسط طیفی از آقا زاده ها) ،نمود و بعد از مکیدن اینهمه ظرفیت مالی،تجاری،صادرات و واردات،منابع انسانی کارآمد و….آن را از مدار توجه و تمرکز تنها با این پیش فرض باطل که در آینده ممکن است ،جای کارگزاری دولتی را گرفته و رقیب را حذف نماید ،خارج نمود.

و این شکل عمل نمودن در شرایطی که ،نقطه اتکالی قوی در زمینه توانمندی های مالی داخلی نداشته و این حوزه ، به شدت با محدودیت سرمایه مواجه است،مذموم‌ می باشد.

به انضمام اینکه ،اصل تعیین کنندگی بازار در این زمینه ،قاعده اقدام است و قطعا می بایست شرکتها و موسساتی چون کروز (تامین کننده قطعات خودروسازان بزرگ داخلی چون : ایران خودرو،بهمن خودرو ،سایپا) که توانایی پویش و رقابت دارند مانده و نا کارآمدن صنعتی و ورشکسته از میدان خارج شده و یا بواسطه همین شرکتهای بزرگ‌ چون کروز و زیر مجموعه هایش(تلفیق ،احیاء،و‌ باز آفرینی ) گردند . /

#اسحاقی_سیدروح الله_حقوقدان_پژوهشگر سیاسی

#پازوکیان_اسدالله_دکتر_پژوهشگرسیاسی

توسط ariana20

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *