✍️تحقیر،تحلیل و تضعیف روسای جمهور و سران کشورها در دکترین سیاست خارجی ج.ا.ا وجود ندارد./نویسنده دکتر اسد الله پازکیان

حقوق بین الملل در برگیرنده مضامینی چون: نزاکت (international comity) (etiquette) ،همزیستی مسالمت آمیز(peace ful coexistence) ،مساعی جمیله (good office) ،حسن نیت(good will) ،و….است .

که دلالت الفاظ بر معانی هر کدام ،تابع مقضیات و شرایطی است.
اما نکته و نقطه اشتراک هر کدام از این مفاهیم و عبارات ،مقوله تکریم و احترام است.

و البته نظام مقدس ج.ا.ا ،منظومه گفتمانی انقلاب اسلامی ایران ،سیره امامین انقلاب اسلامی ،نیز موید همین :«احترام و تکریم »،در نظامات بین المللی و منطقه ائیست،و جز در مورد شرایطی که یک کشور و دولت در حالت،توهین،تحقیر،تضعیف و تخریب نسبت به کشور ما و ما برآید ،جاریست‌.(مثل اقدامی که ایالات متحده آمریکا در زمان ترامپ و با ادبیات،موهنانه دونالد ترامپ در خصوص ایران اسلامی و ملت بزرگ ایران انجام داد.)،و یا ددمنشی هایی،که رژیم پادگانی صهیونیستی(garrison state) در خصوص مردم بی دفاع باریکه محاصره شده غزه و کرانه باختری رود اردن انجام و در خصوص پروژه های ارعاب،تهدید،ترور و جنگ افروزی های خود در منطقه و جهان می دهد ،که به تعبیر رهبری فرزانه انقلاب «دوران بزن در رو تمام شد ،بزنید می خورید» . و قطعا هم سطح و بلکه شدیدتر با پاسخ متقابل(Reciprocal action ) مواجه می شود.
با این مقدمه به تحلیل رابطه روسیه با جمهوری اسلامی ایران ،و‌ سفر پوتین به ج.ا.ا می پردازیم.

✓فدراسیون روسیه پس از فروپاشی شوروی سابق،به دنبال احیاء،امپراطوری و مجد و عظمت جماهیر شوروی سابق است.
به این علت ،به تجزیه و ترکیب های سرزمینی خویش حساس بوده و در مدیریت تنشها و کنترل آشوب ها و گریز از مرکز سایر جماهیر مستقل ،موفق بوده است.بالطبع ،بنا به این مفروضات هنوز قدرتمند است.

✓ نظم نوین جهانی ،به تعبیر رهبری معظم انقلاب و تحلیلگران صاحب نام روابط بین الملل،نظمی پیش بینی ناپذیر و اندکی نگران کننده است .پس به اعتقاد نگارنده در تعقیب استراتژیهایی،چون: اتحاد و ائتلاف،بی طرفی،انزوا طلبی و موازنه قدرت (الان شده موازنه وحشت ) نباید بدون حزم و احتیاط و برنامه ریزی اقدام یا عمل نمود .البته باید به علت ماهیت تهاجمی سیاست بین الملل(الوین تافلر می گوید قدرت‌هایی در قرن ۲۱ از عرصه یا صحنه روابط بیرون زده و بر علیه ،شوالیه های سابق چالشگری می کنند.)باید ائتلاف سازی های دول حاضر را قدر گذاشت و به دیده محترمانه به آن نگریست.(اخیرا برخی از تحلیلگران چیپ،و تریبون‌های غیر آشنا به ماهیت و ساختار نظام بین الملل،ضمن اظهار نظر در ،مورد‌ ،ورود پوتین به ایران و مذاکرات وی با مسوولین و در رأس رهبر معظم انقلاب اسلامی ،تک مضرب می زنند و چهره ای،ضعیف ،نیازمند و مفلوک از روسیه ترسیم می نمایند.و این با واقعیت های عرصه نظام بین الملل تنافر دارد. ) در صورتیکه هم ایران اسلامی عزیز و هم فدراسیون روسیه دو قدرت بزرگ بین المللی هستند ،که مبنای تعاملاتشان،احترام و تکریم است.و اگر بخواهیم مولفه اصلی علاقه کندی پوتین به رهبری معظم را بدانیم،عمده آن همان احترامی است که در بیانات ولی امر مسلمین جهان ،در خصوص سایر دول جهان وجود دارد.

✓اگر در تعاملاتمان،با جهان،مجموعه سازی ننمائیم،در محیط لغزان نظام بین الملل ،تنها می‌مانیم.
زیرا روابط به گفته ،هانس جی،مورگنتا ،بر مبنای منافع است،و‌ منافع نظام‌ کاپیتالیستی غرب ،اشباع ناپذیر است.
بنابراین ،نباید اجازه داد که تریبون‌های ،غیر رسمی اما متنفذ ،منافع حاصل از این پیمانها را از بین ببرند.(حضور در شانگهای،بریکس،توافقات صنعتی،تجاری،کشاورزی و دفاعی امنیتی که در چارچوب توافقات حاصل شده است.)

✓رئیس،سازمان سیا اعلام نمود ،روابط روسیه و ایران کوتاه مدت است.رابرت مالی نماینده بایدن در مذاکرات با ایران ،نیز گفت ایران بین روسیه و جهان ،دست به انتخاب بزند.

چامسکی چندین سال پیش گفت : ایران در محاسبات آمریکا از اهمیت برخوردار است،پس طبیعی است آمریکا در اموراتش،اختلال ،نماید و اجازه ندهد ایران در آرامش بسر ببرد.

مخلص کلام،اینکه طبق شواهد موجود ،غرب،به ویژه آمریکا از نضج گیری موازنه های قدرت ساز ایران ،نگران بوده و خواهند بود و ما نباید،با ارائه،نقطه نظرات غیر حرفه ای،و غیرفنی ،مسائل و تعاملات را تخریب نماییم.

به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران «زید عزه،الشریف» باید در تحلیل و نظر،پیچیدگی های زمان و مکان را درک نموده،جریان شناسی کنیم،تاریخ معاصر و تاریخ تحولات غرب را بدانیم و….با دانستن این ظرافت ها ،به قضاوت نشینیم.



#پازکیان_اسدالله_دکتر_پژوهشگر سیاسی

توسط ariana20

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *