بیگانه دزد را به کمین میتوان گرفت //
نتوان رهید ز آفت دزدی که آشناست …

چند روزیست پچ پچ هایی در شهر جولان می دهد . خبر ، بسیار برای مردم هولناک است . اختلاسی عظیم در یکی از صنایع مادر رخ داده و همه را مبهوت کرده است .
فولاد مبارکه ، مجموعه یی عظیم با بازاری جهانی که سالهاست مواد اولیه صنایعی را در کشور و جهان تامین می کند که جملگی تقریبا در اقتصاد تاثیر گذارند . صنعت ، ساختمان ، شبکه ریلی ، راه و … به این مجموعه عظیم وابسته است .
در سال ۱۳۶۰ پروژه ساختش آغاز و در سال ۱۳۷۳ افتتاح شد با چشم اندازی بلند تا بتواند کشور را در صنعت فولاد خودکفا کند ، در سالهای اول انقلاب چون مدیران اصفهانی در اکثر وزارت خانه ها نفوذ داشتند توانستند امتیاز راه اندازی این صنعت آب بر را به بهانه جنگ عراق به مبارکه برده ، تا باصطلاح از دسترس حملات دشمن دور باشد ، با این ترفندها استان خود را تقویت نمودند .
پس از چندسال و بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی فولاد مبارکه خصوصی شد و سهامش واگذار گردید .
اما خصوصی سازیی که دولت در آن هنوز سهم دارد و باین بهانه مدیرانش را خود تعیین مینماید و بجهت سودآوری بالا ، حیاط خلوتی برای لفت و لیس دولتیان گردید همچون مجموعه عظیم ایرانخودرو !!
دولت در بزرگترین شرکت خودروسازی کشور حدود ۵ درصد سهام دارد اما برای ۹۵ درصد باقیمانده تعیین و تکلیف می کند .
کالای بی کیفییت ، عدم نوآوری و شکوفایی و خدمات نامناسب به مشتری حاصل سالها بی تدبیری و مدیریت دولت است .
حتما چهار صبایی دیگر بانگ بر می آید که در آن مجموعه نیز اختلاس شده است و با چسباندن اتهام به مدیران ماضی و دولت های گذشته از خود رفع مسوولیت میکنند که البته همین الان نیز چنین می گویند .
اساسا در کشور ما فقط دزد میگیرند و راه دزدی را نمی بندند .
ایرانخودرو تا بدآنجا پیش رفت که بزرگترین حامی صنعت داخلی یعنی رهبری معظم انقلاب لب به شکوه گشود و علیرغم اینکه ایشان هرگز به داخلی ها شدید عتاب و خطاب نمی فرمایند ، خروجی محصول ایران‌خودرو و سایپا را غیر قابل دفاع و مسبب نارضایتی مردم دانستند .
چاره چیست؟؟
تاکی با روان مردم میخواهیم بازی کنیم ؟
چرا برای یکبار هم شده به مالکین خصوصی اعتماد نمیکنیم و با اخذ تعهداتی الزام آور این صنایع را بایشان نمیسپاریم تا جلوی مفسده های انسانهای سست ایمان و اراده که خود را با بیت المال فربه نموده و دزدی میکنند را گرفته و بنیان کشور و انقلاب را سست نکنیم . بولله ادامه این مسیر عین خیانت است .خیانت بخون شهدا ، امام ، به کشور و انقلاب و مردمی که با پوست و گوشت و مال خود پایش ایستاده اند . مگر ما در صنایعی که به طور صددرصد به بخش خصوصی داده ایم موفق نبودیم و نتیجه نگرفتیم ؟ پس چرا الان نمیتوانیم اعتماد کنیم .
البته خصوصی سازی هایی که با رانت به اشخاصی با نقاب سرمایه گذار که گرگی بودن در لباس میش صورت گرفت ، تکلیفشان مشخص است که حضور ایشان نیز بدلیل بی کفایتی مدیران دولتی بوده و حسابشان کاملا جداست ، اما سرمایه‌گذار واقعی که عقبه او کاملا واضح است و اتفاقا با دانش خود توانسته موفقیت کسب نموده و سرمایه یی بهم بزند که میشود اعتماد کرد .
تا به کی ملت باید غبطه یک خودروی با کیفیت را بخورد که در وقت نیاز حتی خدمات درستی ارائه نمی شود و آدمی را در خیابان و بیابان جا میگذارد .
ما با بی تدبیری ، یک محصول مصرفی در جهان را (خودرو) تبدیل به سرمایه مردم در کشور نمودیم و با اقدامات نادرست خود قیمتش را افسانه یی کردیم .

تنها راه حل این اقدام عزم جدی دولت است تا با واگذاری صد درصدی این صنایع به بخش خصوصی آنهم بطور منجز موجبات شکوفایی اقتصادی و صنعتی کشور را فراهم نماید .
شرکت خصوصی برای حفظ منافع خود از دانشگاه و دانشمند و مخترع و متخصص در هر نقطه گیتی و کشور بهره میبرد تا تولیداتش را با کیفیت عالی عرضه کند که اگر نکند سود نمیبرد و سرمایه از کف می دهد ، اما درشرکت دولتی چنین نیست چون مدیرش اگر اقدام موثری نکند ، ملالی ندارد و دستمزد و مزایای مکفی خود را میگیرد .
تنها با برداشتن این قدم مبارک میتوان دیگر شاهد دزدی و رانت مشتی خائن به ملت و بیت المال نبود که با بی تدبیری خود هم سرمایه های انسانی کشور را که با پول این ملت تربیت شده و شکوفا گردیده ، فراری داده و دو دستی ایشان را تقدیم شرکت های خارجی و هم بیت المال را به فنا می دهند .می نمایند . بعبارتی با تصمیم قاطع راه بر این قبیل معضلات بسته و بجای گرفتن دزد راه دزدی را ببندیم .

ز نادرستی اهل زمان شکسته شدیم /
ز بس که داد زدیم آی دزد ، خسته شدیم

به امید روزگاری خوش برای ملک و ملت انشاءالله//

#اسحاقی_سید روح الله_حقوقدان_پژوهشگر_سیاسی

#موسسه حقوقی ومباشرتی صبای عدالت آریانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *