رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، گفت: در ۴ ماهه نخست امسال با همت اعضا شوراهای حل اختلاف کشور تعداد ۲۸۷ هزار و ۶۰۴ فقره پرونده با سازش مختومه شده است.

خبرگزاری میزان – وجود سعه صدر و روحیه از خودگذشتگی در بین مردم عزیز کشورمان قابل تقدیر است و با توجه به لزوم توسعه این صفات ارزشمند شوراهای حل اختلاف با هدف ایجاد و ترویج فرهنگ صلح وسازش در قوه قضاییه تشکیل شده و توسعه یافتند.

کاهش ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی و حل اختلافات بر پایه آموزه های دینی با استفاده از ظرفیت‌های مردمی ازجمله ماموریت‌های شوراهای حل اختلاف است که در این زمینه عملکرد قابل توجه وچشمگیری داشته اند.

بر همین اساس خبرگزاری میزان، با حجت الاسلام والمسلمین صادقی رئیس مرکز توسعه قوه قضاییه گفت‌وگویی پیرامون جایگاه و اهمیت مصالحه و میزان سازش در پرونده‌های ارجاع شده به شوراهای حل اختلاف سراسر کشور در ۴ ماهه نخست سال‌جاری ترتیب داده است که در ادامه می خوانید:

حجت الاسلام والمسلمین صادقی در گفت‌وگو با میزان، در تشریح اقدامات شوراهای حل اختلاف سراسر کشور در رابطه با ایجاد سازش در پرونده ها، با اشاره به اینکه استفاده از فرهنگ صلح و سازش و توسعه آن بهترین و کم هزینه ترین شیوه است، اظهارکرد: شوراهای حل اختلاف بهترین مکان برای ایجاد سازش و حل و فصل اختلافات و در نتیجه کاهش ورودی پرونده به مراجع قضایی است.

 وی با بیان اینکه ایجاد صلح و سازش یکی از توصیه‌های اکید و دائمی فرهنگ اسلامی است که قرآن کریم بر انجام آن بسیار سفارش و تأکید کرده است، افزود: بنابراین اقدام شوراهای حل اختلاف برای مصالحه و ایجاد صلح و سازش بین مردم در واقع عمل به یک تکلیف و وظیفه مهم دینی، اخلاقی و دستور خداوند است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه با اشاره به اینکه در ۴ ماهه نخست امسال در مجموع تعداد ۶۷۱ هزار و ۲۱۴ فقره پرونده قابل سازش به شوراهای حل اختلاف سراسر کشر ارجاع شده است، افزود: از این تعداد پرونده با همت و تلاش جهادی اعضا این شوراها تعداد ۲۸۷ هزار و ۶۰۴ فقره پرونده منجر به صلح وسازش شده، که بر این اساس میانگین ایجاد سازش در شوراهای حل اختلاف کشور ۴۲.۸۵ در صد بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی در خصوص میزان مصالحه در پرونده های با موضوع حقوقی ارجاعی به شوراهای حل اختلاف نیز اعلام کرد: در ۴ ماهه نخست سال‌جاری از مجموع پرونده‌های قابل سازش ارجاعی به شوراها تعداد ۳۹۵ هزار و ۲۸۲  فقره پرونده با موضوع حقوقی بوده است که از این تعداد ۱۴۰ هزار و ۲۹۲ فقره پرونده با صلح وسازش مختومه شده، که بر این اساس میانگین ایجاد سازش در پرونده‌های حقوقی توسط شوراهای حل اختلاف کشور ۳۵.۴۹ درصد بوده است.

وی در ادامه در خصوص میزان مصالحه در پرونده های با موضوع کیفری ارسالی به شوراهای حل اختلاف، نیز عنوان کرد: در همین بازه زمانی از مجموع پرونده‌های قابل سازش ارجاعی به شوراهای حل اختلاف کشور، تعداد ۲۷۵ هزار و ۹۳۲  فقره پرونده قابل سازش کیفری بوده است که از این تعداد ۱۴۷ هزار و ۳۱۲ فقره پرونده با سازش مختومه شده است که بر این اساس میانگین ایجاد سازش درپرونده های کیفری در شورا های حل اختلاف کشور رقم ۵۳.۳۹ درصدی را نشان می دهد.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه با بیان اینکه اثر مهم این مصالحه‌ها، ایجاد صلح و سازش‌ها و حل و فصل اختلافات به طور ریشه‌ای است و این در حالی است که با صدور حکم دادگاه قطعا یک طرف حاکم و طرف دیگر محکوم می‌شود؛ که به طور معمول ناراضی است و احتمالا درصدد انتقامجویی برخواهد آمد، افزود: این یعنی اختلاف ریشه‌کن نشده در حالی که اولین مزیت مصالحه، ریشه کن شدن اختلافات است و از طرفی سهولت و آسانی، صرف زمان و هزینه کمتر نیز از سایر مزایای ایجاد صلح وسازش و مصالحه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی ارتقا آگاهی و اطلاع مردم از ظرفیت‌های شوراهای حل اختلاف، اقدامات داوری و میانجیگری  را لازم دانست و گفت: مردم کشورمان باید بدانند که هنگام بروز اختلافات با مراجعه به شوراهای حل اختلاف با سهولت و صرف هزینه کمتر به نتیجه خواهند رسید و این موارد در قوانین کشور نیز پیش‌بینی شده و به طور مستمر توسعه پیدا کرده است.

منبع:میزان

#موسسه_حقوقی_مباشرتی_صبای_عدالت_آریانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *