نشست هفتگی خبری سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

خبرگزاری میزان – «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در آغاز نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: به طور طبیعی لغو کامل تحریم‌ها علیه دولت و ملت ایران از اهداف اساسی مذاکرات جاری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات جاری پیرامون لغو تحریم‌ها گفت: نشست‌های مختلفی در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها برگزار و پس از آن متن پیشنهادی از سوی هماهنگ کننده اروپایی ارائه شد؛ پاسخ ایران در موعد مقرر داده شد، اما آمریکا با تاخیر قابل توجهی پاسخ خود را داد؛ ایران پاسخ‌های مسئولانه خود را به هماهنگ کننده ارائه کرده و در انتظار دریافت پاسخ طرف‌های مقابل و مشخصا آمریکا است.

وی افزود: ما در این زمینه مسئولانه عمل کردیم و منتظریم پاسخ طرف مقابل را بشنویم؛ چنان چه در طرف مقابل اراده سیاسی وجود داشته باشد و نگاه رو به جلو داشته باشند، معتقدیم پاسخ ایران شفاف و قانونی بوده و می‌تواند با وجود اراده متقابل جمع بندی و توافق صورت بگیرد.

«کنعانی» تاکید کرد: بحث لغو تحریم‌ها و انتفاع ملت ایران از اهداف اساسی ما و از اهداف مهم و اولویت‌های اساسی تیم مذاکره کننده است.

ادعای رژیم صهیونیستی پوچ و بی اساس و بر مبنای فرار رو به جلو است

«کنعانی» در مورد ادعای رژیم صهیونیستی درباره حملات به خاک سوریه گفت: اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در حمله به زیرساخت‌های سوریه همچنان ادامه دارد که با کمال تاسف باید گفت که نتیجه حمایت دولت آمریکاست؛ آمریکا از جمله کشورهایی است که به طور غیرقانونی در سوریه نیرو مستقر کرده است؛ کلیه اقدامات رژیم صهیونیستی علیه اماکن نظامی و غیرنظامی سوریه غیرقانونی و ناقض قوانین بین المللی است.

وی در ادامه افزود: ادعای رژیم صهیونیستی پوچ و بی اساس و فرار رو به جلو است؛ حضور ایران در سوریه مستشاری و به درخواست رسمی این کشور صورت گرفته است؛ اقدام رژیم صهیونیستی به طور جد باید مورد توجه‌ جامعه بین المللی و مشخصا شورای امنیت قرار بگیرد و آن‌ها باید در این زمینه لزوما کار خود را انجام دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما در زمینه مبارزه با تروریسم در کنار سوریه بودیم و در بازگرداندن ثبات به این کشور نقش اساسی داشتیم و تا زمانی که سوریه درخواست مساعدت کند، ما در کنار سوریه خواهیم بود.

ایران به طور طبیعی حتی در زیر سایه تحریم‌ها حضور خود را در بازار انرژی حفظ کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به این واقعیت که ایران به طور طبیعی به دلیل برخورداری از منابع غنی نفت و گاز یکی از کشورهای تامین کننده سوخت کشورهای دنیاست، گفت: ایران به طور طبیعی حتی در زیر سایه تحریم‌ها حضور خود را در بازار انرژی حفظ کرد.

وی افزود: واقعیت امر این است که ایران با توانمندی خود در بازار بین المللی انرژی و نفت همکاری خود را حفظ کرده است؛ در سایه بحران اوکراین و مشکلات اروپا در تامین انرژی در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات و لغو تحریم‌ها، ما می‌توانیم تامین کننده بخش بیشتری از نیاز انرژی اروپا باشیم؛ اروپا حتما به توانمندی‌های ایران نیاز دارد.

هیچ کشوری حق ندارد روند عبور و مرور امن بین المللی را ناامن کند

«کنعانی» گفت: ایران در آب‌های بین المللی حضور دارد و کشتی‌های تجاری ایران در مسیرهای ترانزیتی بین المللی تردد می‌کنند؛ هیچ کشوری حق ندارد روند عبور و مرور امن بین المللی را ناامن کند؛ اقدام تحریک آمیز و غیراصولی شناورهای تجسسی آمریکا در ارتباط با کشتی‌های ایران بود و ایران رفع تهدید کرده است.

وی همچنین اظهار کرد: معتقدیم دولت آمریکا باید تلاش کند مسیرهای بین المللی را مورد تهدید قرار ندهد.

روند مذاکرات در چارچوب محرمانه ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات لغو تحریم‌ها گفت: مسئول مذاکرات و مذاکره کننده ارشد ایران، آقای علی باقری هستند و روند مذاکرات در چارچوب محرمانه ادامه دارد و ما باید به روند محرمانگی مذاکرات ملتزم باشیم.

وی افزود: گمانه زنی‌هایی که از سوی افراد مختلف بیان می‌شود، این است که ایران به دنبال یک توافق قوی و پایدار است؛ ما متعاقب دریافت پاسخ طرف آمریکایی از طریق هماهنگ کننده اروپا پاسخ خود را ارایه کردیم؛ پاسخ ما با دو هدف صورت گرفت؛ ما تلاش کردیم که ابهام زدایی کرده و متن را شفاف تر و قوی تری ارائه کنیم.

«کنعانی» همچنین گفت: این اقدام با هدف قوی تر کردن توافق بود و ما برای ممانعت از سوءتفسیرهای آتی که روند توافق را مختل کند، اقدام کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: حرکت ما حرکت رو به جلو است و انتظار داریم طرف مقابل هم سازنده عمل کند؛ مهم ترین دستور کار مذاکرات بحث تضمین است؛ اگر چارچوب تضمین محکم نباشد، شاهد اتفاقات ناگوار در روند توافق خواهیم بود.

وی در ادامه گفت: ایران به توافق یکجانبه عمل کرد ولی آمریکا عمل نکرد و طرف اروپایی هم نتوانست خسارات ناشی از خروج آمریکا را بپردازد؛ موضوع تضمین برای ایران مهم است؛ یک وجه تضمین، تضمین لغو تحریم‌هاست؛ به گونه ای که ایران از منافع اقتصادی برجام منتفع شود؛ وجه دیگر بحث مسئله هسته ای و دور کردن آژانس از رفتار و بازی‌های سیاسی است.

اتهام‌های اخیر علیه فعالیت هسته ای ایران زاییده ذهن بیمار رژیم صهیونیستی است

«کنعانی» درباره مسائل مرتبط با همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: لازم است اشاره کنم که ماهیت صلح آمیز فعالیت هسته ای ایران در توافق ۲۰۱۵ به طور کامل مورد تاکید قرار گرفت و متعاقبا با همکاری سازنده ایران و آژانس بارها و بارها به تایید کارشناسان آژانس رسید و آن‌ها در بازرسی‌های متعدد خود فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران را مورد تایید قرار دادند.

وی در ادامه با اشاره به اتهام‌های رژیم صهیونیستی گفت: اتهاماتی که اخیرا مطرح شد عموما برگرفته از ذهن بیمار و ناسازگار رژیمی است که دارای برنامه غیرقانونی در منطقه است؛ اتهامات علیه ایران با این ماهیت نمی‌تواند ملاک نظر آژانس باشد؛ مبنای همکاری ما با آژانس مبانی پادمانی است و ایران بیشترین همکاری را در این زمینه داشته است.

«کنعانی» اظهار کرد: از آن جا که همکاری ایران با آژانس همواره حرفه ای بوده، انتظار دارد که آژانس خارج از ادعاها و رویکردهای سیاسی با ایران تعامل کند.

توافق برجام و توافقی که احتمال می رود در آینده شکل بگیرد، تنظیم کننده روابط ایران و آمریکا نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد روابط آتی احتمالی ایران و آمریکا گفت: توافق برجام و توافقی که احتمال می‌رود در آینده شکل بگیرد، تنظیم کننده روابط ایران و آمریکا نیست، بلکه حل و فصل یک بحران تصنعی درباره فعالیت‌های هسته ای ایران است که با اهداف سیاسی باز شده و همچنان مفتوح است.

وی در ادامه اظهار کرد: موضوع توافق برجام و مذاکرات غیرمستقیم با واسطه با آمریکا صرفا ناظر بر بستن پرونده ادعایی هسته ای است.

هر کشور مسئولیت پذیری باید از شکل گیری بحران جلوگیری کند

به گفته «کنعانی»، «ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران معتقدیم که تداوم جنگ و درگیری یک اتفاق تاسف بار است و هر کشور مسئولیت پذیری باید از شکل گیری بحران جلوگیری کند؛ ایران تلاش کرده به امکان شکل گیری روند سیاسی برای حل و فصل این بحران و پیشگیری از استمرار جنگ کمک کند؛ ما در این راستا ارتباطاتی با دولت‌های روسیه و اوکراین داشتیم.»

وی همچنین گفت: چندی پیش یک دولت اروپایی از ایران خواست که پیام دولت‌های اروپایی را به روسیه انتقال دهد؛ ما بر اساس قاعده ممانعت از استمرار جنگ اقدام کردیم و وزیر خارجه پیام را انتقال داد؛ بازخورد این انتقال پیام مثبت بود، اما شکل گیری روند سیاسی نیاز به همکاری همه کشورهایی دارد که امکان ارتباط با طرف‌های بحران را دارند.

روند تحولات عراق برای ایران بسیار حائز اهمیت است

«کنعانی» با تاکید بر این که روند تحولات عراق برای ایران بسیار حائز اهمیت است، گفت: عراق کشوری بسیار مهم است و ثبات در این کشور به توسعه اقتصادی و همچنین ایجاد ظرفیت مناسب به عراق کمک می‌کند؛ موضوع امنیت و ثبات برای ما مهم است و از هر فرصتی برای کمک به برادران عراقی استفاده می‌کنیم.

وی افزود: ارتباط ما با عراق مستمر است؛ ما با ارتباط با طرف‌های عراقی برای شکل گیری روند آرامش در عراق کمک می‌کنیم؛ پیام ما به اشخاص نیست و به طور عام نگاه می‌کنیم؛ بنابراین همه جریان‌ها را به گفت‌وگو دعوت می‌کنیم؛ ما به کلیت عراق نگاه می‌کنیم و نگاه بخشی و گروهی و جریانی نداریم و معتقدیم همه جناح‌ها در ساختار قدرت نقش دارند.

ایران بر ناکارآمدی راهکار نظامی در یمن از ابتدا تاکید داشته است

«کنعانی» در مورد تحولات یمن گفت: موضوع یمن از موضوعات بسیار مهم منطقه ای است؛ ایران از ابتدای بحران معتقد بود که راهکار نظامی در یمن به نتیجه نمی‌رسد و به همین دلیل همواره بر روند سیاسی تاکید کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار کرد: در ادامه اقدامات مذکور، روز گذشته وزیر امور خارجه و دستیار ارشد وزیر خارجه پذیرای نماینده ویژه سازمان ملل بودند؛ ابعاد مختلف بحران یمن در این دیدارها بررسی و توصیه‌های لازم به نماینده دبیرکل ارائه شد.

وی تاکید کرد: ایران خواهان صلح و ثبات برای یمن است و معتقد است تحکیم آرامش به تقویت ثبات در منطقه و حوزه خلیج فارس منجر می‌شود؛ ایران از روند آتش بس و تداوم آن حمایت می‌کند اما معتقد است تحقق آتش بس پایدار بر لغو محاصره یمن استوار است.

اربعین یک کنگره جهانی شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ملت بزرگ و دولت عراق میزبانان خوبی از زائران سیدالشهدا هستند؛ اربعین به یک‌کنگره جهانی تبدیل شده است؛ مرزها در اقلیم کردستان عراق به سمت زوار گشوده شده و همکاری در این ارتباط خوب بوده است.

اتهامات علیه تیم گروه پرواز ایرانی در آرژانتین بی پایه است

«کنعانی» گفت: ما تاکید کردیم که اتهامات وارده علیه تیم گروه پرواز ایرانی در آرژانتین بی پایه است و تاکنون هیچ مدرکی دال بر ارتکاب جرم ارائه نشده است؛ آزادی این افراد باید در سریع ترین وقت ممکن انجام شود و پیگیری‌ها تا دستیابی به آزادی بی قیدوشرط آن‌ها ادامه خواهد داشت.

نباید امکان تفسیرهای جدید بعد از شکل گیری توافق وجود داشته باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضعی از طرف‌های غربی درباره سازنده نبودن موضع ایران دریافت نشده است؛ تلاش ایران در این مذاکرات این است که ادبیات به گونه ای ارائه شود که ابهام زدایی صورت گرفته و متن تقویت شود؛ ضمن این که بعد از شکل گیری توافق نهایی امکان شکل گیری تفاسیر وجود نداشته باشد.

وی اظهار کرد: نگاه ایران در این زمینه رو به جلو و پاسخش رو به جلو و سازنده بوده است؛ اعتقاد ما این است که اگر همین نگاه در طرف مقابل باشد، می‌توانیم نشست در سطح وزرا را داشته باشیم.

«کنعانی» گفت: در ارتباط با مسئولیت ایران، ما در روند مذاکرات به موقع عمل کردیم و پاسخ‌هایمان سازنده است؛ چنانچه اراده در طرف مقابل باشد نیازی به تاخیر در مذاکرات نیست؛ موضوع مربوط به ایران این است که به آن عمل کرده و امیدواریم آمریکا نیز به آن عمل کند.

پیگیری‌ها تا زمان آزادی شهروند ایرانی زندانی در عربستان ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد شهروند ایرانی زندانی در عربستان گفت: موضوع شهروند ایرانی بازداشت شده در عربستان یکی از مهم‌ترین پیگیری‌ها بوده و تا زمان تحقق آزادی پیگیری‌ها ادامه می‌یابد.

وی افزود: سازمان حج و زیارت موضوع را با جدیت پیگیری کرد؛ وزارت امور خارجه نیز این موضوع را مورد پیگیری قرار داده و در بالاترین سطح آن را پیگیری می‌کند؛ وزیر امور خارجه از کانال وزرای خارجه عراق و عمان این موضوع را پیگیری کرده است.

«کنعانی» در ادامه تاکید کرد: معتقدیم اساسا فرد مذکور جرمی مرتکب نشده و امیدواریم در فضای عمومی و روابط دوجانبه دو کشور، موضوع شهروند ایرانی با نگاه انسانی مورد توجه قرار بگیرد و حاجی ایرانی در اسرع وقت به آغوش خانواده برگردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر به موضوع مذاکرات ایران و عربستان پرداخته و گفت: در قالب مذاکرات ایران و عربستان گفت‌وگوهای خوبی بین دو کشور صورت گرفت که توافقاتی در پی داشت؛ در سایه توافقات اخیر، توافق تکمیل و اجرای آن در سطح سیاسی جدیدی صورت می‌گیرد.

همکاری ایران و روسیه همه جانبه و متوازن است

«کنعانی» گفت: همکاری ما با روسیه همکاری همه جانبه و متوازنی است و این همکاری‌ها به طور طبیعی با وجود منافع مشترک و وجود اراده سیاسی در بالاترین سطوح ادامه می‌یابد.

وی افزود: همکاری‌های ایران و روسیه موضوع جدیدی نیست و در چارچوب همکاری‌های طبیعی دو کشور است؛ سفر اخیر وزیر امور خارجه غیر از انتقال پیام اروپا، فرصتی برای بررسی روابط دوجانبه بود؛ ارزیابی ما این است که روابط دو کشور در مسیر خوبی قرار گرفته و ادامه می‌یابد.

پیگیری‌ها در رابطه با پرونده حمید نوری ادامه دارد

«کنعانی»، در حاشیه نشست هفتگی با خبرنگاران، در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری میزان درباره آخرین وضعیت پرونده «حمید نوری»، شهروند ایرانی زندانی در سوئد گفت که پیگیری‌های وزارت امور خارجه در رابطه با این پرونده ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد نزدیک شدن به زمان اعلام نتیجه فرجام خواهی «حمید نوری» درباره حکم اخیر دادگاه سوئد علیه وی، اظهار کرد: اقدام‌های لازم در موعد مقرر انجام خواهد شد و پیگیری‌های ما در این رابطه ادامه دارد.

منبع:میزان

#موسسه_حقوقی_مباشرتی_صبای_عدالت_آریانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *