/ضرورت پیگیری اقدامات شبه رسانه‎ ها در محاکم بین المللی

دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز رسانه‌های معاند، اقدامات محدود کننده علیه این رسانه‌ها را امری ضروری توصیف کرد.

«محسن پاک آیین»، کارشناس مسائل بین‌الملل و دیپلمات پیشین کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان گفت: تحریم برخی از نهادها و رسانه‌ها که به طور مستقیم اقدامات خشونت‌آمیز علیه ایران انجام می‌دهند چه در حوزه رسانه‌ای و چه در حوزه‌های سیاسی و دیپلماتیک، یک اقدام لازم بود.

وی با اشاره به اینکه اقدامات این نهادها که از مصادیق جرم بین‌المللی به شمار می‌رود باید در محاکم بین‌المللی پیگیری شود و به نتیجه برسد، اظهار کرد: برای مثال بی‌بی‌سی فارسی و اینترنشنال اقداماتی انجام دادند که مصداق جرم است؛ اینها به جای اطلاع‌رسانی سعی کردند گروه‌های تروریستی و عوامل تروریسم را دعوت کنند، اقدامات تحریک‌آمیز انجام دادند و نوع اقدامات را برای اغتشاشگران تشریح کردند و به طور مشخص این مصاحبه‌ها هدایتگر اغتشاشگران و عوامل تروریسم شدند.

«پاک آیین»، در ادامه بیان کرد: بی‌بی‌سی فارسی و اینترنشنال این افراد را هدایت می‌کردند که چگونه علیه یک کشور مستقل اغتشاش ایجاد کنند و این یک وظیفه‌ای است که در چارچوب وظیفه رسانه‌ها نمی‌گنجد.

به گفته دیپلمات سابق کشورمان، باید در محاکم بین‌المللی برای بی‎بی‎سی فارسی و اینترنشنال پرونده جنایی و کیفری باز شود چرا که آنها به طور مستقیم مسئول کشته شدن افراد بی‌گناه در ایران هستند و باید پاسخگو باشند.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه در کنار حامیان این شبه رسانه‌ها از جمله انگلیس و عربستان و آمریکایی‌ها، کسانی که به آنها فضا دادند، خوراک رسانه‌ای برای آنها تهیه کردند، کمک مالی به آنها می‌کنند و ایجادکننده و حامی مستقیم آنها هستند هم باید پاسخگو باشند، گفت: عربستان که ادعا می‌کند به دنبال عادی‌سازی روابط با ایران است باید حتما راجع به اقداماتی که می‌کند پاسخگو باشد؛ نه تنها اینترنشنال بلکه شبکه العربیه هم دقیقا همان مسیری را دنبال می‌کند که بی‌بی‌سی و اینترنشنال انجام می‌دهند و منبع اصلی اخبارشان هم معمولاً رسانه‌های صهیونیستی است؛ لذا این کشورها باید پاسخگو باشند و انگلیس هم باید پاسخگو باشد و ما باید علیه این کشورها اقدامات قضایی بین‌المللی را انجام دهیم.

«پاک آیین» در ادامه به حمایت کشورهای غربی از عناصر تروریستی پرداخت و اظهار کرد: اقدام دیگری که کشورهای اروپایی انجام دادند این بود که دست ضد انقلاب را بازگذاشتند، دست تروریست‌های ضد ایران را باز گذاشتند که به اماکن دیپلمات حمله کنند، حتی پلیس‌های دیپلماتیک که معمولا کنار سفارتخانه‌های ایران هستند خیلی عادی با این افراد برخورد کردند و گاهی به آنها کمک کردند.

دیپلمات سابق کشورمان با اشاره به تعرض به سفارت ایران در دانمارک، بیان کرد: حمله به سفارت ایران در دانمارک و تهدید با سلاح سرد توسط یک ضارب که سفیر ایران را تهدید کرد، این اقدامات باید در تاریخ سیاسی اروپا ثبت شود؛ در هیچ کشور دنیا ما شاهد این نیستیم که یک فرد مسلح وارد سفارتخانه شود و بعد سفیر را که یک خانم است تهدید کند و بعد از آن، دولت آن کشور حتی عذر خواهی نکند و با این موضوع برخورد عادی داشته باشد.

این کارشناس مشائل بین‌الملل در پایان گفت: اقدامات مذکور مصادیقی هستند که امکان پیگیری آنها از مجاری سیاسی قضایی وجود دارد چرا که این کشورها باید به موازین و مقررات بین‌المللی پایبند باشند تا در آینده چنین اتفاقاتی تکرار نشود.

#منبع:میزان

#موسسه_حقوقی_مباشرتی_صبای_عدالت_آریانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *