حافظه تاریخی ملت ایران هم اگر فراموش کرده باشد، دو روزنامه آمریکایی و انگلیسی در افشاگری‌های غیرقابل انکاری به ارقام تکان‌دهنده پول‌هایی که خاندان پهلوی و مدیران ارشد رژیم طاغوت به آمریکا برده‌اند، در صفحات تاریخ ثبت کرده‌اند.

هرچه از پیروزی انقلاب اسلامی فاصله می‌گیریم، نه تنها خاندان منحوس پهلوی که بعضی از پژوهشگران تاریخ، درباره پول‌ها، جواهرات و طلاهایی که بستگان محمدرضا پهلوی و مدیران ارشد طاغوت از کشور خارج کرده‌اند، ذهن‌ها را دچار تشکیک و تردید می‌کنند، اما حافظه تاریخی ملت ایران هم اگر فراموش کرده باشد، دو روزنامه آمریکایی و انگلیسی نیویورک‌تایمز و فایننشال تایمز در افشاگری‌های ۴۴ سال اخیر خود به ارقام تکان‌دهنده دزدی خاندان پهلوی و مدیران ارشد رژیم طاغوت اشاره کرده‌اند و فقط میزان پول‌هایی را که آنان با خود برده‌اند، بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار تخمین زده‌اند.

روزنامه‌ نیویورک‌تایمز در دهم ژانویه ۱۹۷۹ با استناد به گفته منابع بانکی جهانی نوشت که مبلغی بین ۲ تا ۴ میلیارد دلار فقط در طول دو سال آخر حکومت پهلوی از سوی خانواده سلطنتی ایران به آمریکا منتقل شده است. روزنامه «فایننشال‌تایمز» نیز در سال ۱۳۹۱ به بهانه وقوع انقلاب‌های عربی، میزان دارایی‌های خارج شده توسط محمدرضا پهلوی را ۳۵ میلیارد دلار اعلام کرد. این در حالی است که ۱۳۰ میلیون دلار نیز توسط هفت مدیر ارشد کشور از ایران خارج شده است.


ثروت افسانه‌ای شاه به روایت کریستین ساینس مانیتور: میلیون؟ بیلیون؟

در همان سال‌ها کریستین ساینس مانیتور در مقاله‌ای ضمن بررسی بخشی از فهرست اموالی که شاه از ایران خارج کرده بود با تیتر «ثروت افسانه‌ای شاه ایران» نوشت: آیا ثروتی که شاه از ایران خارج کرده است افسانه‌ای است؟ بله، افسانه‌ای است، زیرا تا کنون هیچکس جز شاه مخلوع نمی‌داند هنگام خروج از ایران در ۱۶ ژانویه ۱۹۷۹ دقیقاً چه مقدار پول با خود برده است.

شاه در این دزدی دست تنها نبود!

«یرواند آبراهامیان» از تاریخ‌نگاران برجسته ارمنی ـ آمریکایی در کتاب «ایران بین دو انقلاب» ضمن اشاره به مقاله روزنامه «نیویورک تایمز» در آن زمان درباره بنیاد پهلوی آورده است: «به نوشته نیویورک‌تایمز در پس ظاهر فعالیت‌های خیریه، این بنیاد به سه منظور به‌کار می‌رفت: به‌عنوان منبعی از درآمد برای خاندان سلطنتی، به‌ عنوان ابزاری برای اعمال نفوذ در بخش‌های مهم اقتصاد و به‌ عنوان مجرای پاداش به حامیان رژیم.»


کتاب ایران بین دو انقلاب، نوشته یرواند آبراهامیان

این استاد دانشگاه آمریکایی همچنین درباره اموال به‌غارت رفته توسط نزدیکان محمدرضا پهلوی و دربار سلطنتی با استناد به آمار بانک مرکزی در آغازین روزهای انقلاب اسلامی می‌نویسد: «بانک مرکزی ایران لیستی را از ۱۷۷ نفر از اشخاص برجسته (رژیم پهلوی) منتشر کرد که جمعا حدود ۲ میلیارد دلار را به خارج از این کشور منتقل کرده بودند. برخی از مهم‌ترین افراد در بین آنها بدین شرح است:

ـ جعفر شریف امامی، حدود ۳۱ میلیون دلار
ـ غلامعلی اویسی، ۱۵ میلیون دلار
ـ نمازی، ۹ میلیون دلار
ـ ناصر مقدم، ۲ میلیون دلار
ـ شهردار وقت تهران، ۶ میلیون دلار
ـ وزیر وقت بهداشت، ۷ میلیون دلار
ـ مدیر شرکت ملی نفت ایران، بیش از ۶۰ میلیون دلار

چمدان‌های پر از جواهرات چه شد؟

بسته‌بندی و جمع‌آوری دلارهای آمریکایی که از ماه‌ها قبل نقداً جمع شده بود، توسط بخش مالی دربار انجام شد. تاج شاهنشاهی با ۳۳۸۰ قطعه الماس و ۵۰ قطعه زمرد، ۳۶۸ حبه مروارید و با وزن ۲ کیلو و ۸۰ گرم و از نظر قیمت غیرقابل تخمین و تاج ملکه با ۱۶۴۶ قطعه الماس و تعداد قابل توجهی از جواهرات دیگر و طلا به ارزش ده‌ها میلیون دلار به عنوان بخش اندکی از جواهرات ربوده شده سلطنتی هستند. بسته‌بندی این گنجینه‌ها سرعتی خاص می‌طلبید که باید درون چمدان‌ها و صندوق‌ها جای داده می‌شد. در جریان این بسته‌بندی‌ها بسیاری از جواهرات توسط اعضای تیم بسته‌بندی دزدیده شد و هرگز ردپایی از آنها به‌ دست نیامد.

ویلای سوئیس را قبلا خریده بودند

البته این تنها بخشی از سرقت بزرگ خاندان پهلوی بود. آنها در سالهای قبل هم مبالغ هنگفتی را بابت خرید خانه و ویلا در کشورهای مختلف از جمله سوئیس، ایتالیا، انگلیس و آمریکا هزینه کرده بودند که یکی از معروفترین آنها کاخ گل رز در سوئیس بود که به مبلغ یک و نیم میلیون فرانک سوئیس خریداری شد و مدتی هم در اختیار برلوسکونی بود که در نهایت توسط خاندان پهلوی به مبلغ ۱۰ میلیون فرانک فروخته شد.


حضور محمدرضا پهلوی به اتفاق فرح و فرزندان در ویلای زمستانی

همان یک ویلا هم نبود!

علاوه بر قصر‌ها و باغ‌هایی که مستقیما به نام محمدرضا پهلوی و خاندان وی در آمده بود، شاه در خارج از کشور نیز املاک بسیاری داشت که می‌توان به گران‌ترین خانه و پارک در حومه لندن، قصر و باغ‌های «استیل مانس» که ملکه الیزابت دوم در آنجا متولد شد، اشاره کرد. همچنین گران‌ترین باغ و ساختمان در ناپل (ایتالیا) متعلق به او بود. شاه در کاپری یک باغ بزرگ و ویلایی مجلل داشت. همچنین قصر مجللی هم در سنت‌موریس داشت که زمستان‌ها را در آنجا می‌گذراند به نحوی که سنت‌ موریس سوییس در بین دیپلمات‌های خارجی به پایتخت زمستانی ایران معروف بود!

شاه همچنین در سال ۱۳۵۰ یک جزیره در اسپانیا به مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار خریداری کرد و در مرکز جزیره یک ساختمان مدرن ساخت و اطراف آن را با دیوارهای مرتفع به سبک قرون وسطی محصور کرد و بقیه اراضی را هم به قطعات چند هزار متری تقسیم کرد و به سران نظامی و رجال سیاسی فروخت.

بخشی از پول‌هایی را که باد آورده بود، باد با خود برد!

طبق نوشته روزنامه «دیلی‌اکسپرس» چاپ لندن مورخ ۲۸ مارس ۱۹۷۸ شاه یک ملک بزرگ هم در منطقه کوه‌های راکی آمریکا به قیمت یک میلیون پوند انگلیس خریده بود. میزان ثروت و دارایی‌های شاه مخلوع در خارج از کشور به حدی بود که تنها اشرف پهلوی، ‌خواهر وی در نوروز سال ۵۳ در یک قمارخانه در شهر کن در یک شب ۱۵ میلیون فرانک باخت!


مرغوب‌ترین زمین لس‌آنجلس که رضا پهلوی آن را یک میلیون دلار فروخت

به نظر می‌رسد بخشی از پول‌ها و جواهراتی که از جیب مردم ایران به سرقت رفت، بابت خرید زمین مشهوری در لس آنجلس که به گران‌ترین زمین جهان مشهور شد، هزینه شد، اما رضا پهلوی سال ۲۰۲۱ آن را به قیمت یک میلیارد دلار فروخت و معلوم نیست پول آن را صرف چه کاری کرد.

نکته جالب این‌که کشورهای حامی شاه ایران که امروز داعیه حمایت از اغتشاشگران را دارند، تلاش نمی‌کنند بر اساس یک فرایند مشخص اموال مردم ایران را از بازماندگان این خاندان پس بگیرند یا حداقل اجازه دهند تا نمایندگان ملت ایران غارتگران پهلوی را مورد تعقیب قضایی قرار دهند.

پایان پیام/

منبع.فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *