/ ۱۲۲ نامه هشداری به دستگاه‌‎های اجرایی در رابطه با شعار سال توسط سازمان بازرسی کل کشور ارسال شد 

نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با جمعی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای برگزار شد.

 مسعود ستایشی صبح امروز (سه شنبه ۲۳ اسفند) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار کرد: با توجه به نام گذاری سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید دانش بنیان استغال آفرین، دستگاه قضایی بسیج شد تا با استفاده از امکانات و توانایی‌های موجود تلاش لازم انجام شود تا بخشی از موانع بر سر راه تولید برداشته شود.

وی با اشاره به اقدامات سازمان بازرسی کل کشور در این حوزه، گفت: طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۱، ۱۲۲ نامه هشداری در رابطه با شعار سال به دستگاه‌‎های اجرایی کشور توسط سازمان بازرسی کل کشور ارسال شد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به تشکیل ۲۶ فقره پرونده بازرسی در بازرسی‌های کل کشور، گفت: ۷۳۰ فقره پرونده در بحث حمایت از تولید، ۲۳۹ پرونده در راستای رفع مشکلات تشکیل شده است. 

وی با بیان اینکه از هزار و ۶۲ واحد تولیدی توسط سازمان‌های بازرسی در کل کشور بازدید شد، گفت: هزار و ۷۷۷ شکایت با موضوع تولید و سرمایه گذاری به سازمان‎های مورد بحث واصل شد.

ستایشی گفت: طی مدت زمان یاد شده این سازمان تلاش زیادی برای پایش ۵۱۴ واحد تملک شده توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری، ۱۶۶ واحد تولیدی ورشکسته، ۵۹۴ واحد تولیدی مشکل دار، ۵۳۴ پروژه کلان نیمه کاره، هزار و ۵۶۳ شرکت دانش بنیان و تطبیق ۹ هزار و ۱۱۴ واحد تولیدی با طرح آمایش سرزمینی، رصد و شناسایی مشکلات شرکت‌های تولیدی اقدام کرده است.

وی در ادامه گفت: سازمان بازرسی کل کشور با اتخاذ تدابیر هوشمندانه و اتخاذ تمهیدات مناسب و متناسب موفق به احیا و راه‌اندازی ۴۷ واحد ،جلوگیری از تعطیلی  ۱۸۱ واحد، افزایش تولید در ۲۱۷ واحد، تسریع در اخذ مجوز در ۳۱۲ واحد، تسهیل در تامین مالی ۴۶۶ واحد، رفع معارض قضایی ۱۱ واحد، اقاله ۷۳ واحد، خروج از ورشکستگی ۱۱ واحد شده است.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: بر اساس گزارش دیوان عدالت اداری در سال ۱۴۰۱ حداقل ۲۰۷ فقره گزارش و پرونده مربوط به حمایت از تولید از طرق مختلف در دیوان عدالت اداری مطرح رسیدگی واقع شده است که بیشترین پرونده‌ها در زمینه‌های حمایت از تولید در حوزه گمرک و مالیات بوده است.

ستایشی گفت: این پرونده‌ها در خصوص معافیات‌های مالیاتی واحد‌های تولیدی و معدنی، حقوق معادن برای جلوگیری از تعطیلی آنها، اعمال معافیت واحد‌های تولیدی در حوزه کشاورزی، عدم شمول مالیات بر تصدیر نرخ ارز و… است که به عنوان نمونه می‌توان به پرونده موضوع شرکت پلی تکنیک اصفهان، شرکت دارویی ارژنگ درمان و شرکت مانی گستر خوزستان و موارد دیگر اشاره کرد.

وی افزود: این پرونده‌ها در قالب مانع زدایی در حوزه صادرات، مسکن، کسب و کار و حوزه اشتغال در دیوان عدالت اداری مطرح و منجر به اتخاذ تصمیم و صدور آرای قطعی در جهت حفظ تولید و سرمایه گذاری کشور شده است. 
ستایشی تاکید کرد: همچنین بر اساس گزارش سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در سال ۱۴۰۱ با برگزاری دوره‌های آموزش و مهارت فنی و حرفه‌ای برای ۸۳ هزار تن از زندانیان در ۱۰ ماهه سال جاری ۵۱ هزار گواهینامه مهارتی صادر شده است.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اینکه حدود ۴۲ هزار فرصت شغلی برای مددجویان ایجاد شده است، افزود: در همین راستا به منظور رفع موانع، پرداخت تسهیلات به زندانیان و زندانیان آزاد شده صورت گرفته است که این سازمان موفق به معرفی ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات طرح اشتغالزایی به بانک‌های عامل و جذب ۱۵۸ میلیارد تومان با تعهد حدود هزار و ۵۸۰ نفر اشتغال شده است که ظرفیت بسیار ارزشمند و مناسبی است.

وی ادامه داد: ۵۸ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات غیر مصرفی و در جهت بروزرسانی تجهیزات کارگاه‌های حرفه آموزی زندانیان کشور از ابتدای امسال برای اولین بار به استان‌ها اختصاص داده شده است. تهیه لایحه پیشنهادی تسهیل کننده ماهیت مجازات عمومی و اشتغال زندانیان و کارافرینان در برنامه هفتم توسعه ابلاغ و اجرایی شدن طرح‌های مختلف برای فروش محصولات زندانیان و همچنین فروش الکترونیک محصولات آن‌ها انجام شده است.

ستایشی اضافه کرد: در ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه امسال، مشکلات ۴۴ هزار و ۱۰۰ شرکت کارخانه و بنگاه تولیدی در این ستاد بررسی شده است.

وی گفت: در سازمان پزشکی قانونی کشور در جهت حمایت از دانش بنیان‌ها اقدام به بومی سازی تجهیزات و دستگاه‌های تخصصی شده است که با تولید و استفاده از کیت‌های ژنتیک و سایر دستگاه‌های تخصصی آغاز و با ارتقا و ساخت این وسایل جدید و اخذ گواهینامه‌های بین المللی، مبادرت به اخذ گواهینامه بین المللی و تولید و ساخت دستگاه‌هایی که در حوزه رباتیک برای نمونه گیری و شناسایی اتوماتیک استفاده شده است.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: کیت‌های جدید ژنتیک و نمونه گیری خون و دستگاه‌های مرتبط در دست ساخت قرار دارند و این اقدامات دانش بنیان باعث شده تا سرمایه گذاری قابل توجهی در زمینه استفاده از تجهیزات خارجی فراهم شود، به طور مثال در خصوص هزینه یکی از دستگاه‌های تخصصی، صرفه جویی حدود ۸۲ درصدی با دستگاه مشابه خارجی صورت پذیرفته است.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: در استان آذربایجان شرقی در سال جاری در راستای احیای واحد‌های تولیدی تا کنون ۶۷ واحد تولیدی با اشتغال زایی برای ۲۶۲ نفر به صورت مستقیم احیا شده است. همچنین از ورشکستگی ۵ واحد تولیدی دیگر جلوگیری شده است و این واحد‌ها به چرخه تولید بازگشتند.

وی افزود: در استان البرز در طول سال جاری ۱۰ واحد تولیدی دارای مشکل حقوقی کاملا احیا شده اند و در این مدت در واحد‌های مذکور برای ۲ هزار و ۴۰۰ نفر اشتغالزایی صورت گرفته است و یا از بیکاری آن‌ها جلوگیری شده است.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: همچنین در استان بوشهر ۱۴ شکایت واصل که به همه شکایت‌ها رسیدگی شد، همچنین برای هزار و ۶۰۰ نفر در راستای جلوگیری از بیکاری، اقدام قاطع شده است و برای هزار نفر در ۴ واحد تولیدی احیا شده اشتغالزایی شده است.

ستایشی بیان کرد: در استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و سمنان اقدامات شایسته‌ای انجام شده است و در استان سیستان و بلوچستان ۴۸ واحد صنعتی با اشتغال ۷۵۳ احیا شده است.

وی ادامه داددر استان فارس از میان 874 درخواست وارده واحد های تولیدی، مشکلات 257 واحد به طور کامل حل شده است. در استان قزوین 52 واحد احیا شدند.

توضیحات سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با پرونده ابربدهکار بانکی

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ابربدهکار بانکی که هفته گذشته کیفرخواست وی توسط دادستانی تهران صادر شد کیست و با کدام سازمان و ارگان در ارتباط بوده است؟، اظهار کرد: این ابربدهکار مربوط به یک گروه خودرویی است که پرونده مروبطه ۲۷ متهم دارد.

وی در خصوص اتهام متهم ردیف اول این پرونده، گفت: اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال به نحو نامشروع به میزان ۴۱ هزار میلیارد ریال و ۲۹ میلیون وون کره جنوبی، اتهام متهم ردیف اول این پرونده است.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: اتهام ۲۶ متهم دیگر این پرونده نیز به اتهام معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی است که در ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۱ کیفرخواست برای این پرونده صادر به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارسال شد. که به جهت حساسیت و به قید فوریت وقت رسیدگی به این پرونده در دادگاه؛ فروردین ماه ۱۴۰۲ تعیین شده است.

وی افزود: برای متهمان این پرونده قرار تامین قانونی صادر شده و تمام ۲۷ متهم آن با توثیق وثیقه در حال حاضر آزاد هستند.

سخنگوی قوه قضاییه: قوه قضاییه نقد را مایه رشد و تعالی همه جانبه می‎داند

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص جشنواره تقدیر از نقد برتر درباره قوه قضاییه، با اشاره به اینکه به دنبال نقد هوشمندان و موثر هستیم، بیان کرد: این جشنواره در راستای تحقق اصول مختلف قانون اساسی از جمله بند ۲ اصل ۱۵۶ مبنی بر وظیفه قوه قضاییه نسبت به احیای حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‎ های مشروع و در راستای تحقق راهکار‌های سند تحول قضایی نسبت به توزیع فرهنگ نظارت همگانی در قالب توصیه به نقد سازنده قوه قضاییه با دعوت از آحاد مردم، نخبگان، صاحب نظران و اندیشمندان اهالی رسانه برگزار شد.

وی افزود: قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی آغوش خود را نسبت به دریافت نظرات در خصوص نقد رفتار و اقدامات گشوده و نه تنها نقد سازنده را موجب خسران نمی‎ داند بلکه آن را مایه پیشبرد بهتر امور و رشد و تعالی همه جانبه می‎داند.

ستایشی ادامه داد: تاکید رئیس قوه قضاییه مبنی بر ضرورت انجام گفت‌وگوی رو در رو با آحاد مردم و شنیدن مشکلاتشان، می‎تواند به فرهنگی رایج در سایر دستگاه‎های حاکمیت مبدل شود.

درحال تکمیل/بیشتر بخوانید: 

ادعایی در حوزه زندان دارید مستند بگویید؛ بدون سند سخن گفتن شیوه معاند است/ چرا «وحید اشتری» مشمول عفو نشد؟/ اهداف دیگر شارمهد مشخص شد/ تشکیل پرونده قضایی برای وزیر وقت «نفت» به‌علت ترک فعل

سخنگوی قوه‌قضاییه: تعیین تکلیف ضابطه‌مند انبار‌های اموال تملیکی و گمرکات با اهتمام دستگاه قضا/ آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده حادثه ساختمان متروپل/ تشکیل پرونده قضایی برای وزیر وقت «نفت» به علت ترک فعل

منبع.ميزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *