صدور ۳۷۴ کارت صنعتگری ماهر برای زندانیان استان فارس 

مدیرکل زندان‌های استان فارس گفت: حدود ۳۰۳ کارت صنعتگری با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برای زندانیان ماهر در رشته‌های صنایع دستی در سال ۱۴۰۱ و تعداد ۷۱ فقره از ابتدای سال جاری تاکنون صادر شده است.  

– پانزدهم فروردین سال ۱۴۰۱ بود که حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان نشست شورای عالی قوه قضاییه ضمن صدور دستور به رئیس سازمان زندان‌ها برای فراهم کردن زمینه بازدید خیّرین و فعالین اجتماعی از زندان‌ها و ندامتگاه‌های کشور، بر بهره‌گیری هر چه بیشتر از ظرفیت‌های مردمی برای اصلاح و بازاجتماعی شدن زندانیان، اشتغال بیشتر زندانیان و ارتقاء وضعیت زندان‌ها تاکید کرد.

رئیس قوه قضاییه همچنین بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی جهت نهادینه شدن پیشگیری از وقوع جرم تاکید کرد. البته رسیدگی به وضعیت زندانیان و خانواده‌های آن‌ها از جمله تاکیدات موکد رییس عدلیه است که در سخنرانی‌های مختلف ایشان به انحاء مختلف مطرح می‌شود.

حال انکه در نظام کیفری جمهوری اسلامی هدف قانونگذار علاوه بر اجرای کیفر، اصلاح و تربیت زندانیان بوده و رسالت سازمان زندان‌ها با توجه به اهداف قانونگذار و سند تحول قضایی، نگهداری صرف زندانیان نیست؛ لذا علاوه بر نگهداری مددجویان، اجرای برنامه‌های آموزشی، اصلاحی و تربیتی در راستای بازپروری، تغییر نگرش و رفتار زندانیان نیز در دستور کار قرار دارد.

زندانیان بخشی از شهروندان جامعه هستند که اگر در زندان‌ها، زمینه آموزش و اشتغالزایی آنان فراهم نشود، در بازگشت به اجتماع، امنیت جامعه تحت الشعاع رفتار آن‌ها قرار خواهد گرفت و مجدداً در چرخه ارتکاب جرم قرار گرفته و می‌توانند در نظم عمومی جامعه اخلال ایجاد کنند.

ایجاد اشتغال در زندان ها، علاوه براینکه اوقات فراغت زندانیان را پر کرده، می‌تواند منجر به کسب درآمد برای زندانیان و کمک به معیشت خانواده هایشان شود و به این طریق وضعیت اقتصادی خانواده خود را مدیریت کنند و در نتیجه با توانمند سازی و ایجاد زمینه اشتغال پس از آزادی، کاهش نرخ بازگشت به زندان را شاهد خواهیم بود.

در سال‌های اخیر با توجه به سیاست‌های اصلاحی دستگاه قضا و در راستای اجرای سند تحول قضایی، سازمان زندان‌ها ضمن تعامل با بخش خصوصی، نهاد‌ها و ادارات استانی مرتبط، توسعه فضا‌های کارگاهی، امکان حرفه‌آموزی و اشتغال همراه با حقوق و دستمزد برای زندانیان، فراهم شده و از همه ظرفیت‌ها در راستای کمک به توانمند کردن زندانیان، بازپروری و بازاجتماعی کردن آنان استفاده می‌شود.

با توجه به ماموریت‌های تعریف شده در دستگاه قضایی برای سازمان زندانها، دز حوزه‌های مختلف از جمله کارآفرینی و اشتغال تا توانمند سازی مددجویان و زندانیان، مدیریت زندان‌های فارس در این راستا و برای آموزش و پرورش زندانیان تحت نظر خود اقدامات شایسته‌ای داشته است.

اشتغال زندانیان/

اسحاق ابراهیمی، مدیرکل زندان‌های استان فارس در گفت‌وگو با میزان، درباره اقداماتی که برای حرفه آموزی زندانیان در دستورکار قرار گرفته است، اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از دلایل ارتکاب جرم، فقدان حرفه و مهارت از سوی زندانیان است، بنابراین مقوله آموزش و توانمندسازی آنان از اهم فعالیت‌ها و برنامه‌های این اداره کل بوده و به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دارد.

برگزاری ۶۹۷ دوره حرفه آموزی در سال ۱۴۰۱

وی افزود: تعداد ۶۹۷ دوره حرفه آموزی در سال ۱۴۰۱ در قالب حدود ۲۳۰ عنوان دوره و قبولی تعداد ۷ هزار و ۷۷۰ نفر از شرکت کنندگان در آزمون‌های پایان دوره و صدور گواهینامه مهارت با همکاری دستگاه‌های متولی آموزش برگزار شد.

برگزاری ۲۳۱ دوره حرفه آموزی در سال جاری

ابراهیمی گفت: تعداد ۲۳۱ دوره حرفه آموزی در سال جاری و قبولی تعداد هزار و ۴۵۳ نفر از شرکت کنندگان در آزمون‌های پایان دوره از ابتدای سال تاکنون برگزار شده است.

صدور ۳۰۳ کارت صنعتگری برای زندانیان ماهر حوزه صنایع دستی در سال ۱۴۰۱ و تعداد ۷۱ فقره در امسال

مدیر کل زندان‌های استان فارس یادآور شد: حدود ۳۰۳ کارت صنعتگری ماهر با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برای زندانیان در رشته‌های صنایع دستی در سال ۱۴۰۱ و تعداد ۷۱ فقره از ابتدای سال جاری تاکنون صادر شده است. 

اشتغال زندانیان/

۶۰ درصد از زندانیان در بخش‌های مختلف اشتغال به کار دارند

وی با اشاره به روند اشتغال آفرینی که در سال جدید برای زندانیان مدنظر است، گفت: در سال جاری با توجه به برش تعیین شده از سوی ستاد سازمان زندان‌های کشور نزدیک به ۶۰ درصد از زندانیان در بخش‌های مختلف اشتغال به کار دارند که از هدف تعیین شده جلوتر هستیم و تلاش این اداره کل با همکاری مراجع قضایی، ایجاد ظرفیت‌های جدید برای توسعه اشتغال پایدار زندانیان با حقوق و مزایای مکفی است.

 فعالیت زندانیان در سه بخش

ابراهیمی درباره مشاغلی که زندانیان هم اکنون در این حوزه‌ها مشغول بکار هستند نیز گفت: در حال حاضر زندانیان در سه بخش اشتغال کارگاهی، اعزام بکار و اشتغال نشسته که متناسب با شرایط زندان‌ها بوده، فعالیت می‌کنند.

اشتغال کارگاهی زندانیان

وی توضیح داد: اشتغال کارگاهی شامل مشاغلی می‌شود که درون کارگاه‌های داخل زندان و در ساعات خاصی در رشته‌هایی مانند مبل سازی، تولید محصولات صنایع دستی و هنری، قالیبافی، خیاطی و تولید پوشاک، تولید محصولات چرمی، کفش، صنایع غذایی (انواع غذا و خوراک، فست فود، بستنی و شیرینی)، کشاورزی و باغداری مشغول به فعالیت هستند و به نسبت میزان کاری که انجام می‌دهند بر اساس بخشنامه‌ها و دستورالعمل سازمانی حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند.

اشتغال اعزام بکار زندانیان

مدیر کل زندان‌های استان فارس افزود: اشتغال اعزام بکار شامل زندانیانی می‌شود که شرایط لازم جهت اشتغال بکار در مراکز و کارگاه‌های بیرون از زندان را دارا بوده و پس از اخذ موافقت شورای طبقه بندی زندان و اخذ تأمین مناسب و تعامل با بخش خصوصی به کارگاه‌های تولیدی، خدماتی و یا شرکت‌های متقاضی نیروی کار اعزام می‌شوند و در پایان ماه حقوق و مزایایی به آن‌ها تعلق گرفته و به صورت مستمر نیز تحت نظارت هستند.

اشتغال زندانیان/

اشتغال نشسته زندانیان 

ابراهیمی عنوان کرد: اشتغال نشسته به مشاغلی اطلاق می‌شود که زندانیان در محیط کارگاهی، فضا‌های داخل زندان، محیط خوابگاه و یا در هر فضای قابل استفاده دیگر با تامین مواد اولیه توسط فروشگاه‌های زندان، اقدام به تولید محصول کرده و سپس به طرق مختلف از طریق بنیاد تعاون زندانیان، به فروش رسیده و درآمد حاصله به آن‌ها پرداخت می‌شود که این محصولات بیشتر شامل محصولات صنایع دستی چوب، چرم، سنگ، تسبیح و انواع بافتنی است.

عمده محصولات تولیدی زندانیان بازار داخلی دارند

مدیر کل زندان‌های استان فارس درباره بازار فروش محصولات تولیدی مددجویان نیز گفت: عمده محصولات تولیدی زندانیان بازار داخلی دارند و بعضاً بخشی از محصولات صنایع دستی، هنری و همچنین محصولات تولیدی شامل ظروف چوبی که با همکاری بخش خصوصی تولید می‌شود به سایر کشور‌ها صادر می‌شوند.

تولید محصولات زراعی و باغی در زندان‌های جهرم، داراب، آباده، بوانات و نورآباد  

وی درباره محصولات و تولیدات زندانیان نیز گفت: محصولات تولیدی که از قبل فعالیت‌های اشتغالزای درون و بیرون از زندان‌ها تولید می‌شود، شامل محصولات زراعی و باغی در زندان‌های جهرم، داراب، آباده، بوانات و نورآباد هستند. 

تولید انواع محصولات صنایع دستی در تمامی زندان‌های استان فارس

ابراهیمی با اشاره به تولید انواع محصولات صنایع دستی چوب مانند (معرق، مشبک، چرم و پارچه) در تمامی زندان‌های استان فارس گفت: تولید کفش اسپورت در زندان مرکزی شیراز صورت می‌گیرد. 

اشتغال زندانیان/

تولید مبلمان خانگی و اداری در زندان مرکزی شیراز

مدیر کل زندان‌های استان فارس با بیان اینکه محصولات چرمی و پارچه‌ای شامل انواع کیف، کمربند، انواع کیف با پارچه ترمه در زندان مرکزی شیراز، جهرم و فسا تولید می‌شوند همچنین انواع مبلمان خانگی و اداری در زندان مرکزی شیراز تولید می‌شوند. 

بافت گبه و گلیم از سوی زندانیان 

وی خاطرنشان کرد: پوشاک (پیراهن، شلوار، لباس کار، البسه بیمارستانی) در زندان مرکزی شیراز، اردوگاه، زندان جهرم، داراب و کازرون، دستچین، سورت و بسته بندی حبوبات در کانون اصلاح و تربیت تولید می‌شود و بافت گبه و گلیم در زندان مرکزی شیراز صورت می‌گیرد. 

عرضه محصولات هنری و صنایع دستی زندانیان در نمایشگاه‌های مناسبتی، فصلی و ملی 

مدیر کل زندان‌های استان فارس با اشاره به تولید انواع ظروف چوبی کاربردی و تزئینی که صادراتی بوده، با همکاری بخش خصوصی در اردوگاه حرفه آموزی و کاردرمانی گفت: بدیهی است برای فروش محصولات تولیدی از ظرفیت‌های مختلف از جمله ایجاد و راه اندازی غرفه‌های نمایش و عرضه محصولات هنری و صنایع دستی زندانیان در نمایشگاه‌های مناسبتی، فصلی و ملی بصورت مستمر استفاده می‌شود.

رسیدگی به وضعیت خانواده زندانیان

وی با اشاره به اقداماتی که برای رسیدگی به وضعیت خانواده زندانیان صورت می‌گیرد، گفت: خانواده زندانیان، اقشاری که در فرایند ارتکاب جرم زندانی مستقیماً نقشی نداشته و بدلیل حضور سرپرست آن‌ها در زندان به دلیل معضلات اجتماعی و اقتصادی در معرض بیشترین آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، لذا باید با برنامه ریزی لازم از این قشر حمایت کرده تا ضمن توانمندسازی آنها، بتوان آن‌ها را از مسیرجرم دور نگه داشت.

فعالیت ۱۶ انجمن حمایت از زندانیان در سطح استان فارس

ابراهیمی عنوان کرد: توجه ویژه به خانواده زندانیان به عنوان یکی از اولویت‌های تعیینی سازمان مدنظر قرار گرفته و در این راستا از ظرفیت ۱۶ انجمن حمایت از زندانیان در سطح استان که با جلب کمک‌های مردمی و همچنین ظرفیت‌های نهاد‌ها و مراکز مختلف در استان در حال حمایت و مساعدت به خانواده زندانیان هستند.

اشتغال زندانیان/

۴ هزار و ۲۰۰ خانواده زندانیان را تحت پوشش داریم

مدیر کل زندان‌های استان فارس گفت: در حال حاضر تعداد ۴ هزار و ۲۰۰ خانواده را تحت پوشش داشته و از اهم برنامه ها، اجرای دوره‌های مختلف مهارت آموزی رایگان برای خانواده‌ها در راستای توانمندسازی آن‌ها جهت جذب بازار کار و تولید بوده و در حوزه‌های مختلف اعم از تحصیلی، شغلی، درمانی، تأمین مسکن و پرداخت مستمری ماهیانه به خانواده‌های زندانیان و فرزندان آن‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرند و اقدامات مؤثری برای آن‌ها انجام شده است.

توزیع دو هزار بسته معیشتی بین خانواده‌ زندانیان 

وی توضیح داد: در سال ۱۴۰۱، بیش از ۱۰ هزار بسته معیشتی و در سال جاری نیز بیش از دو هزار بسته معیشتی بین خانواده‌ها توزیع شد.

 زندانیان آزاد شده جهت دریافت تسهیلات به بانک‌های مربوطه معرفی شدند 

ابراهیمی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱، با هدف ایجاد زمینه اشتغال بین زندانیان آزاد شده، اعتباری بالغ بر ۱۴۰ هزار میلیارد ریال از محل بودجه کشور تخصیص و زندانیان آزاد شده جهت دریافت تسهیلات از این محل به بانک‌های مربوطه معرفی شدند و از محل صندوق کارآفرینی امید نیز مبلغ  ۳۶  هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به این امر تخصیص یافت.

۲۱۱ نفر از زندانیان آزاد شده، جهت اخذ تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شدند

مدیر کل زندان‌های استان فارس توضیح داد: در سال ۱۴۰۱ و سال جاری، جمعاً تعداد ۲۱۱ نفر از زندانیان آزاد شده، جهت اخذ تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی و نسبت به راه اندازی کسب و کار خود اقدام کردند. در راستای ایجاد اشتغال پایدار نسبت به اخذ مجوز ۸۱۶ هزار ۲۲۰ متر مربع از اراضی منابع طبیعی جهت امر اشتغال زندانیان و خانواده‌های آنان تخصیص و مراتب اخذ مجوز‌های مربوطه اعم از تأسیسات آن در حال پیگیری بود.

ابراهیمی تصریح کرد: ۱۱ هزار متر از اراضی متعلق به انجمن حمایت نیز جهت احداث کارخانه تولید قطعات صنعتی و الکترونیکی در حال پیگیری بوده که زمینه اشتغال تعداد ۱۵۰ نفر از زندانیان واجد شرایط را فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع_ميزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *