رئیس مجلس شورای اسلامی، در رویداد ملی برای ایران، اولین گردهمایی گروه‌های جهادی برتر دانشگاهی با بیان اینکه در کار جهادی، افراد را به انقلابی و غیرانقلابی دسته‌بندی نکنیم گفت: بگذاریم همه در کار خیر شریک باشند.

– به گزارش خانه ملت، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین گردهمایی مراکز خیریه و گروه‌های جهادی برتر دانشگاهی سراسر کشور که صبح امروز (شنبه، ۲۷ آبان ماه) و با شعار «برای ایران» در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمعی که به صورت داوطلبانه، فکر و اندیشه خود را برای خدمت به محرومان در مناطق مختلف کشور و در فضای دانشگاهی به اشتراک گذاشته‌اند، گفت: داوطلبان این حوزه، از آغاز جوانی این توفیق را پیدا کرده‌اند که علم و عمل را با هم آغاز کنند.

قالیباف با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری (ع)، با این عنوان که «دو خصلت بالاترین خصلت‌ها است، ایمان به خدا و نفع رساندن به مردم»، با اشاره به نکاتی در امور خیریه و جهادی اظهار کرد: تفاوت ماهوی میان امور خیریه و جهادی در محیط دانشگاه و علمی، آن را با امور مشابه در جامعه و میان اقشار دیگر متفاوت کرده است. این تفاوت در این است که قطعاً دانشگاه باید پیش قراول و پرچمدار مدیریت دانش در این عرصه نیز باشد و فعالان آن بتوانند با بهره‌برداری از علم، دانش و فرصت‌های موجود، فرهنگ غنی کار خیر، نیکوکاری و جهادی را با مبانی مستحکم پیش ببرند و تجربیات را در کنار هم قرار دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: بهترین فرصت فناوری‌های اجتماعی و مهارت‌آموزی و بهترین فرصت‌ها برای تربیت و ساخت انسان‌های مفید برای آینده، حوزه جهاد و پیشرفت و قوی شدن ایران عزیز در دانشگاه است.

روحیه جهادی اولویت هر کار خیری است/ روحیه جهادی برخاسته از نظام بروکراسی اداری نبوده بلکه برخاسته از فضایی کاملاً ایثارگرانه است

وی در ادامه با تأکید بر توجه به خاستگاه کار خیر و جهادی، عنوان کرد: بی‌شک روحیه جهادی اولویت و مبنای انجام هر کار داوطلبانه و خیری است که قصد داریم انجام دهیم و این روحیه نیز برخاسته از جوهره و درون افراد بوده و هرگز تحت تأثیر عوامل بیرونی قرار نمی‌گیرد و فراز و نشیب‌ها و گرمی و سردی‌های روزگار، باعث امید و ناامیدی و قطع و وصل شدن آن نمی‌شود.

قالیباف همچنین با بیان اینکه روحیه جهادی خسته نمی‌شود چون، کار برای خدا خستگی و ناامیدی نداشته و بدون نتیجه نیست، گفت: این خاستگاه هرگز برخاسته از یک نظام بروکراسی اداری و وظیفه‌مندی نبوده و در فضای کاملاً ایثارگرانه و با از خودگذشتگی است. حتی در موضوع انفاق هم قرآن می‌فرماید مازاد دارایی خود را انفاق نکن، آنچه دوست داری و بدان نیازمندی را انفاق کند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه این مراسم با اشاره به نکته مهم دیگر در امور جهادی به ماهیت و صورت داوطلبانه بودن این کار اشاره کرد و خطاب به جمع گفت: شما در دانشگاه باید جلودار این حلقه‌میانی باشید. ما در جریان تنظیم برنامه هفتم در مجلس یازدهم، بند الحاقی برای گروه‌های جهادی، داوطلب و حلقه‌های میانی به تصویب رسانده‌ایم، اما نه برای اینکه شما را در ضابطه اداری بیاوریم بلکه به این دلیل که نظام اداری که با اشکال جدی مواجه است، مانعی سر راه کار شما نباشد.

وی با تأکید بر الگوسازی در این زمینه گفت: ما باید الگو‌های اجتماعی را در عرصه فعالیت‌های متفاوت یافته، تنظیم کرده و مستند کنیم که همگان از آن استفاده کنند تا بتوانیم رو به جلو گام برداریم. ما هنوز نسبت به فعالیت‌هایی که در این عرصه انجام گرفته، مبانی نظر آن‌ها منسجم و جمع‌بندی شده و قابل ارائه از بُعد مدیریت دانش است، عقب هستیم که باید به آن توجه کنیم چرا که عرصه‌های بسیار متنوعی از جمله سلامت، کشاورزی، عمرانی و فنی، علوم انسانی، هنر و … در امور داوطلبانه جهادی و خیر وجود دارد.

قالیباف در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع شبکه‌سازی در ماهیت کار خیر و جهادی، بیان داشت: این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی، ارتباطات و هماهنگی‌های دقیق است و باید به اثربخشی‌های مهم در این زمینه توجه شود به این معنا که باید نتیجه محور حرکت کنیم و در کنار اقداماتی که انجام می‌دهیم به اثربخشی و نتیجه آن نیز توجه داشته باشیم.

رئیس قوه مقننه در ادامه پایدارسازی امور خیر و جهادی را نکته بسیار مهم بعدی در ویژگی‌های ماهیتی این امور دانست و گفت: کار داوطلبانه هیچ منافاتی با نظم و انضباط، استفاده از علم و دانش برای انجام آن و نهادسازی ندارد.

وی افزود: در اینجا لازم است پیشاپیش هفته بسیج را به بسیجیان دریادل کشور تبریک بگویم؛ اگر به فعالیت‌های بسیج از اوایل انقلاب تا زمان آغاز جنگ بنگرید، این بسیج در ابتدا به شکل بسیج بعد از سال‌های دفاع مقدس نبود و محرومیت‌زدایی هدف اصلی آن بود.

وی ادامه داد: بسیج با محور کار جهاد سازندگی به این نهاد کمک می‌کرد و در ادامه کار خود در کنار سپاه بود. بسیج از قبل از دفاع مقدس حضور داشت و به سمت محرومیت‌زدایی رفت، اما بعد از وقوع جنگ اولویت دیگری پیش آمد که همه آن‌ها را به سمت حضور در جبهه‌های دفاع مقدس برد که البته در اوایل حق ورود به جبهه‌ها و خط مقدم را نداشتند و حتی لباس نظامی به آن‌ها نمی‌دادند تا معلوم شود شخصی نیستند.

قالیباف در این بخش از سخنان خود به اواخر سال ۱۳۶۰ اشاره کرد و یادآور شد: با نگاهی به وقایع عید نوروز سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۱ عملیات عظیم فتح المبین را می‌بینیم که پیش از آن عملیات عظیم طریق القدس برای آزادسازی بستان و سوسنگرد و پیش از آن عملیات شکست حصر آبادان را داشتیم و پیش از آن حضور فردی خائن مثل بنی صدر را برای فرماندهی کل قوا شاهد بودیم، اما بسیج توانست با حرکت خود نهادسازی کند و عملیات‌های عظیمی را انجام دهد که سه ماه بعد از عملیات طریق القدس، عملیات بیت‌المقدس برای آزادسازی خرمشهر را انجام دهد.

رئیس مجلس با اشاره به موضوع نهادسازی، گفت: چرا امروز برای غلبه بر مشکلات اقتصادی کشور به نهادسازی تکیه نمی‌کنیم. مگر آن زمان به کسی می‌گفتند بفرمایید جنگ کنید؟ در آن زمان برخلاف عده‌ای که از جنگ فرار می‌کردند، جمعیت عظیمی هم بودند که به سمت جبهه می‌رفتند. البته امروز هم تعداد زیادی به دنبال حضور در جبهه اقتصادی هستند. به همین دلیل این میدان را نیز باید با نگاه جهادی دنبال کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز به‌عنوان راوی برای شما صحبت می‌کنم که این روز‌ها و هفته‌ها را گذرانده‌ام، عنوان کرد: الگوسازی، شبکه‌سازی و پایدارسازی در امور داوطلبانه، خیر و جهادی مهم است. فعالیت‌های بسیج از بعد از دفاع مقدس به‌صورت یک نهاد شکل گرفت و پیش از آن عمق چندانی نداشت. ریشه‌های انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس عمق پیدا کرد چراکه پایداری و تولید فرهنگ مقاومت براساس باور‌ها وجود داشت.

انتهای پیام/

منبع میزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *