توانمندی‌های تولید داخلی

۱۵ بهمن ۱۴۰۲ – ۰۷:۴۵:۰۱

کد خبر: ۴۷۵۸۰۵۷

دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی

روایتی از جلوه اقتدار و ابتکار ایرانی در نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخلی

نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل و بازدید ۴ ساعته رهبر معظم انقلاب از این نمایشگاه، حاوی نکات ارزشمندی بود که خبرنگار میزان در گزارشی به بخش‌هایی از آن پرداخته است.

 _ حسینیه امام خمینی (ره) در روز‌های سرد بهمن رنگ و بویی دیگر گرفته است، رنگ و بویی از جنس اقتدار و ابتکار.

روز دوشنبه ۹ بهمن بود که خبری مبنی بر بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل منتشر شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ۲ نوبت صبح و عصر به مدت ۴ ساعت از این نمایشگاه که با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان و زنجیره تامین تولید برپا شده بود، بازدید کردند.  

روایت رهبر انقلاب از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخلی؛ نمونه‌ای از نمایش اقتدار علمی و فناوری کشور

رهبر معظم انقلاب روز سه‌شنبه در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور در رابطه با نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخلی گفتند: نمایشگاهی که ما توفیق پیدا کردیم دیدیم، نمایشگاه بسیار شوق‌آور و برجسته‌ای بود. تصور می‌کنم که می‌توانیم این نمایشگاه را نمونه‌ای از نمایش اقتدار علمی و فناوری کشور معرفی کنیم.

ایشان گفتند: آن حقیقتی که به‌طور روشن انسان آن را مشاهده می‌کند، این است که بنگاه‌های بخش خصوصی تولیدی کشور ما رشد چشمگیری داشتند.

روایتی از یک بازدید

هفته گذشته بود که فرصتی پیش آمد تا اصحاب رسانه نیز بتوانند از این نمایشگاه بازدیدی داشته باشند. نمایشگاه در طبقه دوم حسینه امام خمینی (ره) با حضور ۴۰ غرفه برگزار شده بود.  

پس از رسیدن به طبقه دوم حسینیه با حجم زیادی از غرفه‌ها مواجه شدم، غرفه‌هایی که هر کدام با هدف و موضوع متفاوتی در نمایشگاه حضور داشتند. غرفه‌ها با ماکت‌های رنگارنگی از دستاوردهایشان طراحی شده بودند.  

ماکت‌ها همه نشان از پروژه‌ها و فعالیت‌هایی بود که جوانان ایرانی به آن دست یافته و آن‌ها را عملیاتی کرده بودند. این ماکت‌ها که هر کدام در حوزه‌های مختلف از راه‌وشهرسازی گرفته تا گلخانه‌های کشاورزی نشان می‌داد که جوانان ایرانی چقدر استعداد، توانایی و مهارت دارند.

روایتی از جلوه اقتدار و ابتکار ایرانی در نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخلی

در ابتدا سری به غرفه شرکت فرآورده بافت ایرانیان زدم. غرفه‌ای که مربوط به حوزه پزشکی بود.  

نماینده شرکت فرآورده بافت ایرانیان گفت: محصولات این شرکت برای درمان بیماران سرطانی و تصادفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

به گفته وی، این شرکت توانسته با دانش بومی و با استفاده از بافت‌های پیوندی با منشا انسانی به کمک بیماران نیازمند بیاید و بتواند با تکیه بر توان داخلی به تامین فرآورده‌های بافتی در کشور بپردازد.

نماینده شرکت فرآورده بافت ایرانیان در ادامه به بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه اشاره و اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه باعث شد که ما بتوانیم بدون واسطه مشکلات خود را مطرح کنیم و بتوانیم دستاورد‌های خود را که نشان از پیشرفتمان است به‌خوبی انتقال دهیم.  

در ادامه جریان بازدید از نمایشگاه، سری به سایر غرفه‌ها زدم. غرفه‌هایی که هر کدام یک موضوع متفاوت داشتند و اگر زمان یاری می‌کرد ساعت‌ها وقت نیاز بود که در رابطه با عملکردشان باید پاسخ و پرسش انجام می‌شد.

«محمدطاها»؛ کوچک‌ترین هنرمند نمایشگاه

از چند غرفه با موضوع سلامت، اقتصاد دریامحور، کشاورزی و پتروشیمی گذشتم، یک غرفه در میان سایر غرفه‌ها چشمگیرتر بود. شاید علت آن هم حضور «محمدطاها» بود. نوجوانی ۸ ساله که در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه یک هدیه ویژه به ایشان تقدیم کرد.  

از محمد طا‌ها فریدنی درباره حرفه‌اش پرسیدم. او که در حال بافت پارچه بود می‌گفت از سن ۴ سالگی به‌صورت ویژه پارچه‌بافی گرایش ماشته‌بافی را آغاز کرده و در کنار سایر اعضای خانواده خود به این حرفه مشغول است.  

او از روزی گفت که رهبر معظم انقلاب از غرفه آن‌ها بازدید کردند و وی توانست یک شال که حاصل هنر خودش بود به ایشان تقدیم کند. محمدطا‌ها آن لحظه را غیرقابل وصف توصیف کرد و گفت: آن شب از خوشحالی خوابم نمی‌برد.  

PlayMute

Loaded: 0%

Progress: 0%

Remaining Time -0:32Fullscreen

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

در غرفه آن‌ها در کنار پارچه، محصولات دیگری مانند گلیم، قالی، ظروف سرامیکی و نمد وجود داشت. محصولاتی که همه کار دست بودند و تنها هنر، شوق و ذوق جوان ایرانی را نشان می‌دهد.  

شعار این غرفه «خانواده، محور توسعه» و «خانواده سالم، خانواده مولد» بود. شعاری که رهبر معظم انقلاب بار‌ها و بار‌ها در سخنان خود به آن اشاره کرده‌اند.

در کنار غرفه صنایع دستی، غرفه‌ای مربوط به حوزه کشاورزی وجود داشت. غرفه‌ای که در آن همه نوع محصولی وجود داشت؛ از میوه‌های خوش‌طمع و بو گرفته تا مکمل‌های ورزشی. کالا‌هایی که تماما محصول ایران و با دانش ایرانی تولید شده بودند.

روایتی از جلوه اقتدار و ابتکار ایرانی در نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخلی

یکی از صاحبان غرفه‌های مربوط به حوزه شیلات درباره نمایشگاه گفت: وزارت جهاد کشاورزی تلاش داشته که تنها نمایندگان بخش خصوصی در این نمایشگاه حضور داشته باشند و ما از این مساله بسیار خرسندیم که توانسته‌ایم محصولات خود را بدون واسطه به مسئولان معرفی کنیم.  

بخش خصوصی بازوی بخش دولتی است

این فعال اقتصادی همچنین اظهار کرد: بخش خصوصی بازوی بخش دولتی در زمینه تامین امنیت غذایی در کشور است، اگر دولت به بخش خصوصی توجه نکند، قطعا کشور در تامین نیاز‌ها با مشکل مواجه خواهد شد.  

او می‌گفت در چند سال اخیر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش یافته است و می‌توان گفت اگر این نگاه حمایتی‌تر شود ثمرات آن در پیشرفت محصولات، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش اشتغال‌زایی قابل مشاهده خواهد بود.

تفکر دانش‌بنیان رهبر معظم انقلاب مسیر را هموار کرده است

در کنار محصولات کشاورزی غرفه دیگری به چشم می‌خورد که مربوط به حوزه بسته‌بندی بود. مدیرعامل این شرکت که از برگزاری نمایشگاه رضایت کامل داشت، گفت: نگاه رهبر معظم انقلاب به حوزه دانش‌بنیان نگاه مثبت و ویژه‌ای است.  

وی با تاکید بر اینکه خواسته‌های رهبر انقلاب برای پیشرفت شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار به جا است، اظهار کرد: ایران با جوانان نخبه‌ای که دارد می‌تواند در این زمینه به یک قطب ویژه در آسیا تبدیل شود.  

شاید بازدید ۲ ساعته از نمایشگاه فرصت بسیار کوتاهی بود تا بتوان از ناگفته‌ها مطلع شد، اما شواهد خود گویای پیشرفت بود.

در یک بخش از نمایشگاه لوازم خانگی دیده می‌شد و در بخش دیگری لباس‌های کار و ایمنی، در بخشی دیگر تجهیزات ایرانی راه‌آهن و در بخش دیگر محصولات پتروشیمی و نفتی که همه ساخت دست جوانان ایرانی بود. جوانانی که باید هنر، علم و استعداد آن‌ها بیش از پیش معرفی شود تا کشور که به تعبیر رهبر معظم انقلاب در آستانه فتح قله است زودتر و سریع‌تر به هدف خود دست یابد.  

صنایع دستی در کشور به یک صنعت تبدیل شده است 

در ادامه با مجید ابوالحسنی، تسهیل‌گر و پشتیبان حرفه نمدگری در ایران، که یکی از سخنرانان در روز دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با رهبر انقلاب بود در رابطه با نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخلی و روز دیدار به گفت‌وگو پرداختم.

وی در ابتدا گفت: تا ۲ سال گذشته به صنایع دستی فقط به‌عنوان یک هنر دیده می‌شد، اما حالا صنایع دستی در کشور به‌عنوان یک صنعت پذیرفته شده است.

روایتی از جلوه اقتدار و ابتکار ایرانی در نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخلی

ابوالحسنی اظهار کرد: دولت باید به این مساله توجه داشته باشد که سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع‌دستی موجب کسب ارزش‌افزوده در حوزه اقتصادی چند برابری خواهد شد و همچنین دارای ارزش‌افزوده فرهنگی است.  

وی در ادامه گفت: تاکنون بخش خصوصی آن‌طور که باید در حوزه صنایع دستی ورود نکرده است و اگر برنامه‌ریزی‌های مناسب صورت گیرد، می‌توان اثرات مطلوب آن را هم در حوزه اقتصادی و هم فرهنگی شاهد باشیم.

به گفته این تسهیل‌گر و پشتیبان حرفه نمدگری در ایران، در سال‌های اخیر وزارت میراث فرهنگی اهمیت این حوزه را به خوبی فهمیده است و توانسته تا بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در این حرفه ترغیب کند.  

ابوالحسنی صنعت صنایع‌دستی را تحکیم‌بخش خانواده دانست و گفت: ۷۰ درصد مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان صنایع دستی بانوان هستند و اقتصادی که بانوان حدود ۷۰ درصد آن را شامل شود اقتصادی پویا و محکمی خواهد بود.  

وی صنعت صنایع‌دستی را تحریم‌ناشدنی توصیف کرد و گفت: بسیاری از کشور‌ها از صنایع دستی ایران استقبال می‌کنند و می‌توان گفت صنایع دستی ایرانی بازار خود را در کشور‌های دیگر دارد.

روایتی از جلوه اقتدار و ابتکار ایرانی در نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخلی

این تسهیل‌گر و پشتیبان حرفه نمدگری در ایران همچنین درباره موانع بخش خصوصی در حوزه کسب‌وکار که رهبر انقلاب در دیدار با فعالان اقتصادی به آن تاکید داشتند، گفت: در حوزه صنایع دستی برخی از قوانین وجود دارد که تنها دست‌وپا گیر هستند، اگر این قوانین که مربوط به قوانین داخلی است برداشته شود، شاهد اتفاق‌های خوب در حوزه صادرات خواهیم بود.  

ابوالحسنی در پایان با تاکید بر اینکه دیدار رهبر انقلاب با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در رفع مشکلات بسیار مثمرثمر است، اعلام کرد: تاکنون بسیاری از مشکلات حل شده است، اما برای رفع کامل موانع نیازمند تبیین و فرهنگ‌سازی در کشور هستیم.  

انتهای پیام/

منبع میزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *