در تحقق شعار سال و حمایت از چرخه تولید و اشتغال در سال ۱۴۰۲

اقدامات قوه قضاییه در تحقق شعار سال و حمایت از چرخه تولید و اشتغال در سال ۱۴۰۲

قوه قضاییه اقدامات متعدد و بسیاری در راستای تحقق شعار سال و حمایت از تولید و اشتغال در کشور در سال ۱۴۰۲ انجام داده است.

– با وجود اینکه قوه قضاییه مسئولیت مستقیمی در حوزه تولید، صنعت و اقتصاد ندارد، اما به جهت تاکیدات مقام معظم رهبری و با دستور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، اقدامات موثر و قابل توجهی در جهت حمایت از فعالیت اقتصادی مشروع و چرخه تولید در سال ۱۴۰۲، به صورت جدی‌تر از سال‌های قبل انجام شده است؛ به‌طوری که یکی از محور‌های ثابت برنامه سفر‌های استانی ریاست دستگاه قضا در این سال رفع موانع واحد‌های تولیدی و کارخانه‌ها و به تبع آن ایجاد اشتغال و دیدار با صنعت‌گران و کارآفرینان و گفتگو با آن‌ها بوده است.

این امر دلالت بر توجه هرچه بیشتر رئیس عدلیه به مسأله تولید، صنعت و اشتغال در سال ۱۴۰۲ دارد. به همین منظور تلاش شده است، رسیدگی‌های قضایی به سمت حمایت از تولید و اشتغال گرایش داشته باشد و اعمال مجازات‌ها کمترین خلل را به این حوزه وارد کند.

رئیس قوه قضاییه در پیام نوروزی ابتدای سال ۱۴۰۲، نیز بر این موضوع تأکید داشت که: در سال ۱۴۰۲ که مبتنی بر اولویت‌های کلان کشور از سوی رهبری فرزانه انقلاب با عنوان سال «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده است مصمم هستیم برنامه‌ها و تدابیر طراحی شده خود را در راستای حمایت و پشتیبانی همه‌جانبه از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و تأمین امنیت سرمایه‌گذاری در کشور و کمک به دولت در مهار تورم را با قوت و اهتمامی بیشتر پی بگیریم تا کنشگران عرصه تولید و اقتصاد که دل در گروی تعالی ایران عزیز دارند، در فضای مساعدتری به پیشبرد اهداف خود مبادرت ورزند.

در این گزارش، مهمترین اقدامات دستگاه قضا در جهت تحقق شعار سال ۱۴۰۲ (رشد تولید و مهار تورم) بیان می‌شود.

احیای یکی از قدیمی‌ترین واحد‌های تولیدی کشور با تأکیدات رئیس قوه قضاییه

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان سفر به استان فارس (۱۶ مردادماه ۱۴۰۲)، در راستای کمک دستگاه قضایی به رشد تولید و رفع موانع تولید، از کارخانه روغن نباتی شیراز که طی سال‌های اخیر با مشکلاتی مواجه شده است، بازدید کرد و در مورد روند جابجایی مرحله به مرحله کارخانه روغن نباتی شیراز، مسئولان مربوطه را مورد سوال قرار داد و توصیه‌های مقتضی را در این راستا ارائه کرد.

کارخانه روغن نباتی شیراز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین واحد‌های تولیدی کشور، در جریان واگذاری‌های غیراصولی و خارج از ضابطه، به دلیل سوء مدیریت، با مشکلات اقتصادی و بدهی مواجه شد.

به گفته مدیرعامل این مجموعه تولیدی، کارخانه روغن نباتی شیراز در سال‌های اخیر با مشکلات متعددی از جمله حقوق معوق پرسنل، عدم پرداخت سنوات پرسنل بازنشسته، بدهی به بانک‌های ملی، رفاه و ملت و همچنین بدهی به اداره گاز آب اوقاف اداره مالیاتی و تامین اجتماعی مواجه بود.

مهمترین وجه ورود دستگاه قضایی به رفع مسائل و مشکلات کارخانه روغن‌نباتی شیراز، تمهید مقدمات حقوقی و قضایی جهت انتقال کارخانه مزبور به خارج از شهر و در منطقه ویژه اقتصادی، جهت صیانت از حقوق عامه و رفع مشکلات زیست‌محیطی بود.

با ورود دستگاه قضایی، اقدامات ناظر بر جلوگیری از ورشکستگی، رکود، تعطیلی و ارتقاء تولید و اشتغال در این کارخانه، در دستور کار قرار گرفت و ۶۱ درصد از سهام کارخانه روغن نباتی شیراز به سرمایه‌گذار جدید واگذار و این کارخانه پس از پنج سال تعطیلی دوباره احیا شد.

کارخانه روغن نباتی شیراز در سالیان اخیر بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی به برخی از دستگاه‌های اجرایی و خدماتی داشته است که دستگاه قضا با دعوت از مسئولان بانک‌هایی که مطالبات داشتند و دیگر طلبکاران این واحد تولیدی زمینه پرداخت بخشی از بدهکاری‌های کارخانه را برای سرمایه گذار جدید فراهم و بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان بدهکاری کارخانه پرداخت شد.

مالکان جدید، ظرف مدت شش‌ماه، مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان از ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی انباشته کارخانه را پرداخت کردند و خط تولید آن را با ۱۵۰ نفر راه انداختند. کارخانه روغن نباتی قبل از خصوصی سازی حدود هزار و ۶۰۰ نیرو داشته که هم اکنون ۱۵۰ نیرو دارد و اگر به تولید ظرفیت اسمی روزی ۴۰۰ تن برسد، می‌تواند نیرو‌های بیشتری را برای اشتغال جذب کند.

احیای کامل تولید و اشتغال در یکی از بزرگترین واحد‌های تولید فارس پس از ۱۷ سال تعطیلی با تمهیدات قضایی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان سفر به استان فارس، در راستای بازدید‌های میدانی خود از بنگاه‌های تولیدی در جهت حمایت از رشد تولید، در تاریخ ۱۶ مردادماه ۱۴۰۲، از کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران (ITI) در شیراز بازدید کرد.

قاضی‌القضات در جریان بازدید ازاین کارخانه گفت: باید همه قوا و دستگاه‌های کشور بر مقوله تحقق شعار سال ناظر بر مهار تورم و رشد تولید، متمرکز شوند؛ اگر رشد تولید و اشتغال محقق شود، بی‌گمان بسیاری از مشکلات اجتماعی و مشکلات حوزه‌های دیگر نیز مرتفع خواهد شد.

در جریان این بازدید مقدمات احیا کامل تولید و اشتغال در یکی از بزرگترین واحد‌های تولید فارس پس از تعطیلی ۱۷ ساله با حضور رییس قوه قضاییه فراهم شد.

کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران (ITI) از حدود ۱۷ سال پیش به‌دلیل واگذاری به افراد فاقد اهلیت و تخصص و در نتیجه سوءمدیریت، با مشکل عدم نقدینگی برای تأمین مواد اولیه و در نتیجه تعطیلی و رکود کامل مواجه شده بود؛ اکنون با مساعدت بخش‌های ذیربط از جمله دادگستری استان فارس، امکان تسویه بدهی کارخانه آی‌تی‌آی و تعیین مالکیت آن با مشارکت بانک عامل فراهم شد؛ امری که سبب تسهیل سرمایه‌گذاری و احیای کارخانه و بازگشت به کار بیش از ۲ هزار نفر به طور مستقیم به چرخه اشتغال خواهد شد.

وضعیت کارخانه آی‌تی‌آی شیراز پیش از ورود دستگاه قضایی

کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران «ITI» در سال ۱۳۵۳ تاسیس شد. این کارخانه از پیشروترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی کشور تا پایان دهه هفتاد بود، مشکلات کارخانه که در ابتدای دهه هشتاد به دلیل واردات بی‌رویه شروع شده بود، با واگذاری به بخش خصوصی شدت یافت و سرانجام به بحرانی تبدیل شد که حاصل آن تعطیلی کارخانه بود.

صنایع مخابراتی راه دور ایران است که در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با انگیزه گسترش فعالیت‌های مختلف در ابعاد فنی و تولید تجهیزات مخابراتی به صورت جدی در عرصه مخابرات کشور وارد شد به طوری‌که در سال‌های متمادی به‌عنوان یک صنعت پیشرو و منحصر به‌فرد در زمینه تامین تجهیزات مخابراتی شرکت زیرساخت و حتی در سطح خاورمیانه مطرح و بیش از ۸۰% تجهیزات زیر ساخت ایران در زمینه انتقال و تکنولوژی از تولیدات عمده صنایع مخابراتی بوده است.

تصاویری از کارخانه آی‌تی‌آی پس از ورود دستگاه قضایی برای راه‌اندازی مجدد

در نتیجه اقدامات دستگاه قضایی، از مزایده کارخانه آی‌تی‌آی جلوگیری به عمل آمد و همچنین روند واگذاری آن به سرمایه‌گذار دارای اهلیت و تخصص تسهیل شده است.

PlayMute

Loaded: 0%

Progress: 0%

Remaining Time -1:57Fullscreen

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

برخی دیگر از مهمترین مصادیق اقدامات دستگاه قضا در حمایت از تولید و اشتغال عبارتند از:

  • راه‌اندازی پروژه پتروشیمی گلستان با بیش از ۹۰ هزار نفر شاکی و تعدادی زندانی
  • جلوگیری از تعطیلی دومین تولیدکننده کابل کامپوزیت جهان و اشتغالزایی برای ۳۲۷ نفر به‌طور مستقیم با ورود سازمان بازرسی
  • احیای ۴ واحد تولیدی با کمک دادگستری استان خوزستان در سه ماهه اول سال با همت دادگستری خوزستان
  • رفع مشکل شرکت دوران تجهیز نیکان پارس با تلاش دادگستری مازندران
  • راه‌اندازی مجدد کارخانه بسته‌بندی گوشت و مرغ سحر پروتئین پس از گذشت ۸ سال تعطیلی با حمایت دادگستری استان ایلام
  • بازگشت کشتارگاه مرغ پرناز در حمیدیه به چرخه تولید با ورود دادگستری استان خوزستان
  • رفع مشکل بانکی یک شرکت صنایع غذایی با تلاش کمک دادگستری استان گلستان
  • دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به بانک‌ها و اجرائیات ثبتی مبنی بر خودداری از تعطیلی و پلمب واحد‌های تولیدی
  • جلوگیری از ورشکستگی ۱۴۳ کارخانه با بیش از ۱۲ هزار پرسنل و نیروی کار توسط اداره کل امور تصفیه و ورشکستگی قوه قضاییه
  • بازگشت به کار ۱۰ کارگر بیکار با ورود دادگستری خراسان شمالی در کمتر از ۲۴ ساعت
  • ایجاد زمینه اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر در کارخانه ذوب آهن ارومیه با ورود دستگاه قضایی
  • جلوگیری از تعطیلی معدن خمرود و بیکاری ۴۰۰ کارگر با ورود دادگستری شهرستان زرند
  • جلوگیری از تعطیلی ۲ واحد تولید فولاد و حفظ اشتغال ۴۰۰ نیروی کار با حمایت دادگستری استان تهران
  • جلوگیری از بیکاری ۱۷ هزار نفر از کارگران با پیگیری ستاد اقتصاد مقاومتی
  • احیای ۵۱ واحد تولیدی تعطیل با ۶۱۷ کارگر در استان گلستان و جلوگیری از تعطیلی شرکت داروسازی با ۵۰۰ نیروی کار
  • احیای ۱۰ واحد تولیدی و صنعتی راکد امسال در استان زنجان
  • احیا و راه‌اندازی کشتارگاه سیمرغ دلیجان و مختومه شدن ۱۰۰ فقره پرونده مربوط به این واحد تولیدی در مراجع قضایی
  • احیای ۱۵ واحد تولیدی و اشتغال‌زایی برای ۵۰۴ نفر با تلاش دادگستری استان یزد
  • جلوگیری از تعطیلی ۷۳ واحد تولیدی و صنعتی و احیای ۱۱ واحد با حمایت دادگستری یزد
  • احیای ۳۹ واحد تولیدی و جلوگیری از بیکاری ۱۷۰۰ کارگر در پی اقدام ستاد اقتصاد مقاومتی گلستان
  • حل مشکلات ۷ واحد تولیدی آذربایجان غربی با ورود دستگاه قضایی
  • احیای ۲۱ واحد تولیدی راکد در استان اصفهان با کمک دادگستری این استان
  • حل مشکلات شرکت «گلنوش» و ایجاد زمینه اشتغال جدید برای ۶۵۰ نفر با ورود دادگستری کل استان البرز
  • احیای ۹ واحد تولیدی و اشتغال‌زایی برای ۷۰ نفر با ورود دادستانی حمیدیه
  • حل مشکلات پتروشیمی مسجدسلیمان و جلوگیری از بیکاری ۳ هزار کارگر با کمک دادگستری استان خوزستان
  • جلوگیری از تعطیلی یکی از بزرگترین کارخانه‌های کرمان و بیکاری ۴۸۰ کارگر با ورود دستگاه قضایی
  • راه‌اندازی مجدد کارخانه تولید مفتول‌های مسی پس از ۸ ماه تعطیلی و جلوگیری از مزایده کارخانه و اشتغال‌زایی برای ۲۵۰ نفر با ورود دادگستری استان هرمزگان
  • مأموریت رئیس سازمان بازرسی به بازرس کل استان اردبیل برای برگزاری نشست با صنعتگران و پیگیری برای رفع مشکلات آن‌ها در جریان سفر رئیس قوه قضاییه به استان اردبیل
  • رفع توقیف محموله یک شرکت صنایع شیمیایی با ورود دادگستری استان مرکزی در گمرک، در جهت حمایت قوه قضاییه از فعالان اقتصادی کشور

همچنین از جمله اقدامات ساختاری در جهت حمایت از تولید و مبارزه با مفاسد اقتصادی و رسیدگی سریع به مشکلات واحدهای تولیدی در دستگاه قضا می‌توان به اقداماتی مانند: ایجاد «دفتر حمایت از سرمایه‌گذاری» در سازمان بازرسی کل کشور به‌منظور گره‌گشایی از مشکلات و موانع موجود در مسیر فعالیت فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان، ایجاد «شعب ویژه» به‌منظور رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با واحد‌های تولیدی، بازرگانی و تجاری، راه‌اندازی «شعب ویژه شورا‌های حل اختلاف» در اغلب شهرک‌های صنعتی مستقر در استان تهران، فراهم شدن مقدمات ایجاد «مجتمع قضایی ویژه» رسیدگی به جرایم و دعاوی مرتبط با امور تولیدی، بازرگانی و تجاری، تشکیل «شناسنامه حمایتی» برای واحد‌های تولیدی و صنعتی، پرهیز مجموعه قضایی استان تهران از بازداشت غیرضرور مدیران واحد‌ها و شرکت‌های تولیدی و صنعتی، ایجاد امکان دسترسی آسان و غیرحضوری تولیدکنندگان به ستاد اقتصاد مقاومتی، نام برد.

این موارد تنها بخشی از اقدامات قوه قضاییه در راستای تحقق شعار سال و حمایت از تولید و اشتغال در کشور است و تمام اخبار مربوط به احیای واحد‌های تولیدی و کمک به اشتغال کارگران توسط دستگاه قضایی در سراسر کشور در سال ۱۴۰۲ به صورت روزانه توسط خبرگزاری میزان به اطلاع مردم رسیده است.

انتهای پیام/

منبع میزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *