به نام خدا

یکی از راه هایی که افراد در جامعه برای گرفتار نشدن در تخلفات اداری وجود دارد مطالعه و تخقیق در راستای آن جرم می باشد . فی المثل جرایم گمرکی که ما سعی می کنیم در مقالات سلسله وار ضمن بیان جرم راه های جلوگیری از وقوع آن را برای شما نگارش نموده تا بتوانید با دید بهتر پیگیر امورات خود باشید . در این قسمت به گوشه ای از جرایم کمرکی می پردازیم 

 

  • مرجوع کردن کالا ، با اخذ گواهی خلاف واقع از گمرک کشور مقصد :
  • کالای ممنوع الورود – از جهات شرعی یا قانونی (بهداشتی، امنیتی …) به گمرکی (گناوه، لنگه،مهرآباد) یا غیرمجاز (طبق مقررات صادرات و واردات سالیانه) ، با نام و مشخصات صحیح و کامل از جمیع جهات کمی و کیفی و مطابق مقررات قانونی اظهار کالا به گمرک ؛ اظهار می گردد مانند : قلم و برس ساخته شده از موی خوک و گراز (تعرفه ۹۶۰۳۴۰۱۰) مورد اقبال شدید نقاشان – اظهار کننده با تغییر شرایط که در گمرک (لنگه، تعویض رئیس) موفق به ترخیص با نقض مقررات شرعی و قانونی نمی شود ؛

در این صورت با استفاده از تجویز مقررات قانونی و اجتماع شرطین، مجاز به تغییر عنوان از ترخیص قطعی به (مرجوعی-اعاده به خارج از کشور) خواهد بود، لذا کالا را با تغییر عنوان اظهار می نماید .

پس از انجام و اتمام تشریفات گمرکی مرجوعی و تودیع سپرده لازمه، کالای مرجوعی به دال وسیله نقلیه (موتور لنچ در مناطق جنوبی کشور) بارگیری می گردد .

ناخدای موتور لنچ هماهنگ شده با صاحب کالا (تبانی طرفین) – در فرصت مناسب و با توجه به آشنایی – کامل به محیط دریا و خورهای غیرمجاز، کالای ممنوعه یا غیرمجاز مرجوعی را تخلیه و به انبار صاحب کالا در همان محل منتقل کرده، چون همراه محموله دیگری (صادراتی) عازم (دوبی) می باشد، با خیال راحت و سهولت و تظاهر به صداقت، گواهینامه رسمی (تاییدیه) از گمرک دبی مبنی بر وصول کالای مرجوعی به آن کشور، اخذ و برگشت تحویل صاحب کالا می دهد تا با استناد به این سند (ابزار متقلبانه) موثر، نسبت به استرداد سپرده تودیعی به گمرک اقدام نماید . بدین وسیله قاچاق در پرتو اجرای ظاهری رویه گمرکی مرجوعی، محقق، حقوق مالی و غیر مالی دولت به طور کامل تضییع و نقض (متقلبانه) می گردد .

  • اخذ گواهی خلاف واقع از گمرک مرز خروجی کالا (تبانی و تحریف) :  

در این حالت، قضیه (حمار) در ریاضیات یعنی؛ انتخاب کوتاه تین مسیر عملی می گردد ؛ صاحب کالا در این مورد، مسیر حرکت را کاملا (مین) روبی کرده، تشریفات کاملا مقرراتی اظهار کالای ترخیص نشده (بهر یک عللی که مذکور افتاد) برای مرجوعی انجام – با توجه به شرایط سه گانه سپرده لازمه مطابق نظر گمرک تودیع، کالا را به مقصد کشور خارج قید شده در اظهارنامه مرجوعی و پروانه آن بارگیری و حمل می نماید .

قبل از رسیدن کالا به گمرک مرز خروجی- باز هم استفاده از فرصت مناسب پیش بینی شده – مهر و امضا و گواهی با تاریخ گمرک مرزی، نمایان گر خروج کالا از آخرین نقطه مرزی کشور مقابل کشور مقصد خروجی اخذ ؛ کالای مرجوع نشده را در انبار اختصاصی تخلیه، همراه با گواهی جعلی برای استرداد سپرده توزیعی به گمرک مراجعه و نسبت به بازپس گرفتن آن اقدام می نماید .

“drawback” means the amount of import duties and texas repaid under the drawback procedure.

 

  • جعل مهر و امضای گمرک مرز خروجی :

بعد از موفقیت جاعل در جعل مهر و علامت گمرک و امضای مسئول دفتر گمرکی مرز خروجی روی پروانه مرجوعی و در محل آن و در حالی که محموله بارگیری شده مرجوعی با پروانه در اختیار داشته و هنوز مهلتی را که گمرک محل برای رسیدن به مرز خروجی تعیین کرده منقضی نشده، با اطمینان کامل کالای مرجوعی، چه بسا که از نوع ممنوعه یا غیرمجاز هم باشد، در انبار اختصاصی خود تخلیه کرده و پروانه مرجوعی جعلی را (مادی) برای استرداد سپرده توزیعی- قبل از انقضاء مهلت مندرج در قبض سپرده با ذکر بابت مرجوعی کالا – به گمرک مبدا تسلیم و نسبت به بازپس گرفتن کل سپرده اقدام می نماید؟

… ادامه دارد

******************************

منبع : جرائم تقلبات تجاری، گمرکی/ عبدالله احمدی – گمرک جمهوری اسلامی ایران

#صبای آریانا

#SAAOK

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *