مجلس یازدهم در ادامه سلسله جلسات بررسی وضعیت اقتصادی کشور این بار از روسای اتاق های بازرگانی،‌تعاون و اصناف دعوت کرد تا مشکلات و چالش های پیش رو را بازگو کنند تا هم نمایندگان و هم وزیر اقتصاد بیشتر در جریان امور قرار گیرند.
                                                   عزم مجلس برای بهبود وضعیت اقتصادی  و معیشتی مردم                                       مجلس یازدهم در ادامه سلسله جلسات بررسی وضعیت اقتصادی کشور این بار از روسای اتاق های بازرگانی،‌تعاون و اصناف دعوت کرد تا مشکلات و چالش های پیش رو را بازگو کنند تا هم نمایندگان و هم وزیر اقتصاد بیشتر در جریان امور قرار گیرند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز به بررسی ابعاد پیدا و پنهان اقتصاد کشور با حضور وزیر اقتصاد، روسای اتاق های بازرگانی، تعاون و اصناف و روسای سازمان بورس و امور مالیاتی و گمرک پرداختند تا با در نظر گرفتن وضعیت موجود راهکاری برای حل مشکلات مردم و اقتصاد طوفان زده ایران پیدا کند.موضوعی که از اولویت های کاری نمایندگان تازه نفس دوره یازدهم است. در این باره محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی گفت: « در مجلس یازدهم بحث اقتصادی با تاکید بر حوزه معیشت و اشتغال را به عنوان یکی از موضوعات مهم دنبال کرده و در اولویت قرار می‌دهد. توقع‌مان این است که بخش خصوصی، تعاون و مجموعه اصناف و بخش‌های دولت با همکاری مجلس مشکلات را رفع کنند.»

طبق دستور مجلس باید اولین گزارش را فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد به نمایندگان ارائه می کرد که با تاخیر آمد و همین موضوع تذکراتی را در پی داشت مبنی بر اینکه حضور با تاخیر وزیر کابینه دولت، شان مجلس را زیر سوال می برد؛ تذکری که با دفاع رییس مجلس روبرو شد، قالیباف توضیح داد که این تاخیربه دلیل تصادف خودروی وزیر بوده است.

وزیر اقتصاد در صحبت هایش از عزم دشمنان کشور برای محدودسازی ورود منابع مالی به کشور گفت و نتیجه  گیری کرد که باید به دنبال تامین این منابع در داخل کشور از طریق جذب سرمایه گذاری و توجه به تولید بود،راهکار را هم در لایحه‌ دولت برای جذب منابع سرمایه ایرانیان خارج از کشور بیان کرد.

او به موضوع کاهش رتبه ایران در فضای کسب و کار از ۱۵۲ به ۱۲۷ اشاره و از عزم دولت برای بهبود این فضا در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز سخن گفت.

امید علی پارسا رییس سازمان امور مالیاتی هم از رشد ۲۹ درصدی درآمدهای مالیاتی در سال گذشته گفت و تاکید داشت که دستورالعمل شایسته سالاری در سازمان امور مالیاتی در حال اجرا است که در صورت تحقق آن بساط توصیه و سفارش در این سازمان جمع خواهد شد.

حسن قالیباف رییس سازمان بورس و اوراق بهادار هم به موضوع  افزایش ۱۰۰ برابری ارزش بازار سرمایه نسبت به سال ۱۳۸۸ با استناد به این آمار اشاره کرد؛ در سال ۱۳۸۸ ارزش کل بازار ۴۲ هزار میلیارد تومان بوده که در حال حاضر به ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده نشان از افزایش صد برابری و پتانسیل بالای این بازار دارد.

مهدی میراشرفی رئیس گمرک کشور از پشت تریبون مجلس خواست که پاسخی دندان شکن به دشمنان کشور با توهم زمین گیرکردن اقتصاد کشور را به خود راه ندهند، پاسخ او ناظر به میزان تجارت خارجی کشور در سال گذشته بود؛ ۱۳۵ میلیون تن صادرات و ۳۵ میلیون تن واردات، رکوردی که به گفته او برای کشور تاریخی است.

قبل از این ها هم غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی از عبارت «در حال تجزیه شدن» طبقه متوسط کشور استفاده و تاکید کرد که باید فکری به حال آن ها شود. او از آمادگی سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف برای تدوین و ارائه استراتژی توسعه صنعتی کشور هم سخن گفت و اتاق ها را بازوی مشورتی قوای سه گانه توصیف نمود.

بهمن عبداللهی رییس اتاق تعاون ایران هم نقش مهم نظارتی نمایندگان را یادآور شد و حتی به آن ها گوشزد کرد که قوانین کافی در حوزه اقتصاد وجود ندارد و مشکل‌ در عدم نظارت دقیق بر اجرای صحیح قوانین است.

سعید ممبینی ئیس اتاق اصناف ایران هم با اشاره به ادامه تعطیلی تعداد زیادی از صنوف خواستار گشایش کسب و کار ها با رعایت توصیه ها و پروتکل های بهداشتی شد.

سپس نوبت به اظهارات ۱۰ نماینده مجلس شد، آن ها که با قید قرعه برای بیان اظهاراتشان انتخاب شده بودند بر لزوم مبارزه با فساد در حوزه اقتصادی، استفاده از مدیران جوان و انقلابی، مقابله با بنگاه داری بانک ها، ایجاد ثبات در بازار ارز، اعمال سیاست‌های حمایتی برای تولید کنندگان، اخذ مالیات از سرمایه های راکد همچون خانه‌های لوکس و خالی و خودروهای لوکس، وجود برنامه معین و تعهد برای اجرای پیشنهادات و نظرات کارشناسی برای رفع مشکلات، مولد سازی دارایی‌های دولت و جلوگیری از فرار سرمایه ها و تقویت صندوق توسعه ملی تاکید کردند.

در پایان هم امیرحسین قاضی زاده هاشمی در جمع بندی این  جلسه خواستار ارائه گزارش شفافی درباره درآمدهای غیر نفتی دولت و برنامه اش برای تامین درآمدهای پایدار به مجلس شد، برنامه ای که مبتنی بر آینده فروشی و استقرار نباشد.او همچنین بر لزوم استمحال وام های فعالان اقتصادی با توجه به شرایط کشور با شیوه کرونا تاکید کرد.

مجلس شورای اسلامی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری نیز به بررسی گزارش وزیر نیرو در مورد عملکرد و سیاست‌های کلان وزارت نیرو در زمینه‌ی تولید و صادرات انرژی در حوزه‌های مختلف و گزارش وزیر راه و شهرسازی در مورد مسائل و موضوعات مربوط در حوزه راه و شهرسازی می پردازد.

×××××××××××××××××××××××××××××××××××××

منبع: تابناک

#صبای عدالت اریانا

#saaok

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *