روابط ایران و ایالات متحده ،به دلیل ذات غیر مصلحانه ایالات متحده آمریکا در برابر نظام بین الملل و انقلاب اسلامی ایران ،مدتی چهل و اندی سال است که بواسطه حافظ منافع و کشورهای ثالث ،مرضی الطرفین ،هدایت می گردد و رهبران سابق و لاحق،این کشور علی رغم پالسهایی مذاکراتی،که در خصوص برقراری مذاکره مستقیم در لابی های سازمان ملل ،خاک کشور ثالث،مقر مذاکراتی اتحادیه اروپا در بروکسل (پایتخت بلژیک) به کشورمان ارسال نموده اند،اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است.که‌ دلایل آن به موارد ذیل بر میگردد:

✓شخص رییس جمهور در آمریکا عامل اصلی تاثیر گذار در برقرار مذاکره،اعلان صلح و جنگ نیست.(خلاف موارد مصرف در قانون اساسی که رییس جمهور را فرمانده کل قوا و مختار در بسیاری از زمینه های صلاحیتی می داند.)

✓ایالات متحده ،ذات استعلاطلب در نگاه به هر پدیده ،تفسیر و تحلیل آن و‌ سپس تنظیم چارچوب تعامل و تقابل دارد.
و اگر از ابتدا کشوری را در سیبل سیاه دیپلماسی خودش قرار دهد ،این روند مستمرا تداوم خواهد داشت.

به عبارت دیگر درباره نوع روابط با ج.ا.ا ،ایالات متحده و تیم کارگزاری و متحدان غربی و منطقه ییش،خودشان را با معیار و عیار انقلاب اسلامی ،وزن کشی می نمایند.
و چون انقلاب ،سلطنت آنان را در منطقه و جهان به چالش کشیده است،بدیهی است این شکل مذاکره در بستر زمان ،صورت نگیرد.
زبان دیپلماسی ایلات متحده آمریکا با جمهوری اسلامی ایران:قانون آلفونسو داماتو،بنجامین گیلمن،سی .اف.تی .و….است.

✓کشورهای ثالث ،هم عنصر مداخله گر بوده و تمایلی به برقراری مذاکره،فیمابین ایران و ایالات متحده،بصورت، مستقیم ندارند.چون تعدیل تنش ها می تواند ،موجب دوری آنان از ایالات متحده شده ،و آمریکا دیگر توجهی به آنان نداشته باشد.(در مورد این بند ج.ا.ا. هم ذات آمریکا را مترادف با عنصر نامطلوب و غیر پاکدست، دانسته ،و به تمشیت امورات فی‌مابین ،بصورت غیر مستقیم می اندیشد.)

بهمین علت ،دیپلماسی های فی‌مابین معمولا با میانجیگری (mediation) ،یک دولت ثالث بوده ،که دولتهای ثالث هم وزن و عیار خاص خود را دارند.
و یا این دیپلماسی در فضای مجازی همراه کنشگریهای دیپلماتیک می باشند.(دیپلماسی توییتی یکی از مصادیق دیپلماسی وب ۲)،رخ داده و جمهوری اسلامی ایران نیز همچون دولت مقابل ،با بهره گیری از ظرافت های خاص فضای دیپلماسی «وب محور» نهایت بهره برداری را از آن نموده است.

شاید یکی از زمینه های عدم توفیق ایالات متحده آمریکا در این برهه زمانی ،همین ویژگی عدم انحصاریست که در فضای وب برای جمهوری اسلامی ایران و سایر دول ایجاد شده ،و می‌توانند در برابر دول ،استعلا طلبی چون ،آمریکا(در فضای دیپلماسی وب ،تولید محتوا،ارتباط و انتقال محتوا ) نمایند و دیپلماسی تهاجمی و نمایشی ،این کشور را دچار ،شوک و بهت «دیپلماتیک» نمایند.
چون جنگ کنونی -دیپلماسی کنونی،جنگ و دیپلماسی عقیده ،شبکه،تحمیل سبک‌ زندگی،جنگ و دیپلماسی ایده و در نهایت ،گسترش دادن منظومه گفتمانیست ،و ایالات متحده در این راستا ،در محیط شبکه ،به جنگ ترکیبی رسانه ای،روی آورده و می کوشد در مقابل حریف و رقیب(جمهوری اسلامی ایران ) فضای رسانه در اختیارش بوده و از طریق،توفان توییتری ،اغتشاشگران اینترنتی را بسیج نموده تا اهداف نامشروعش را پیش ببرند.

کاری که در زمینه بیداری اسلامی-عربی ، با بهره گیری از شرکای مجازیش برای راه اندازی شورش های مردمی و جنبش نافرمانی مدنی انجام داد.
و البته ما باید ضمن وقوف کامل به ادبیات ناپایدار آمریکایی،جهت حصول نتیجه مطلوب شروطمان‌را غالب و تامین نماییم.چون فضای دیپلماسی وب ۲ مانند رفتار دولتمردان آمریکایی،ناپایدار است.

نویسنده و تحلیلگر:دکتر اسدالله پازوکیان،پژوهشگر مسائل ایران

تحلیلگر و راهنما : سید روح ا… اسحاقی . حقوقدان . پژوهشگر سیاسی

#پازوکیان_اسدلله_دکتر_پژوهشگرسیاسی

#اسحاقی_سیدروح لله_حقوقدان_پژوهشگر سیاسی

#موسسه حقوقی ومباشرتی صبای عدالت آریانا

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *